במודרנה מעריכים - ישראל תקבל את החיסון של מודרנה עד למחצית שנת 2021: כך אומר הבוקר (ה') המנהל הרפואי של חברת החיסונים האמריקנית "מודרנה" באולפן ynet. לדבריו, נתוני הניסויים הקליניים מעודדים, ורמות הנוגדנים בדמם של המחוסנים גבוהות. "אנחנו אופטימיים, מחכים לתוצאות. בפירוש אפשרי שכבר בינואר נתחיל לחסן הרבה אנשים נגד קורונה".
עד היום, בכל המחקרים הקליניים שעשינו, ראינו רמות נוגדנים גבוהות בדם של כל מי שחוסן, צעירים או מבוגרים, ויש בהחלט מקום לאופטימיות
חברת מודרנה היא אחת מ-11 החברות בעולם שנמצאות בשלב השלישי והאחרון בניסויים הקליניים בחיסון נגד נגיף הקורונה. לדבריו של ד"ר זקס, החברה נמצאת בישורת האחרונה לקראת הכרעה באם החיסון בטוח לשימוש. "הרשויות בארצות הברית מכנסות את ועדות המומחים שלהם ומחר (ו') תתכנס ועדת יועצים של ה-FDA, כדי לקבל אישור ראשוני להתחיל לחסן את האוכלוסייה. עד היום, בכל המחקרים הקליניים שעשינו, ראינו רמות נוגדנים גבוהות בדם של כל מי שחוסן, צעירים או מבוגרים, ויש בהחלט מקום לאופטימיות. עם זאת, אנחנו עוד מחכים לראות את התוצאות".
החיסון של חברת מודרנה הוא חיסון שניתן בשתי מנות במרווח של חודש, שמטרתו להבטיח שמערכת החיסון מגיבה בצורה מיטיבה. "בתוצאות שיש לנו עד היום, אחרי מנת החיסון הראשונה הנבדקים לא מרגישים כלום, ואחרי המנה השנייה מרגישים כאילו חטפו שפעת קלה ליום-יומיים. אלו תופעות צפויות וחולפות, אבל לא ראינו תופעות לוואי מסוכנות או משמעותיות. עם זאת, כדי להיות בטוחים בזה לגמרי ייקח חודשים ושנים, אבל כרגע עושה רושם, לפי המידע שעקבנו אחריו עד היום ובגלל שהסכנה של מחלת הקורונה כל כך מוחשית, שהמאזן בסך הכל אומר שבפירוש שווה וכדאי להתחסן אם אפשר".
2 צפייה בגלריה
מודרנה
מודרנה
"שווה וכדאי להתחסן": ד"ר טל זקס ממודרנה
(צילום: רויטרס)
לגבי ישראל, אין לוח זמנים מדויק, אבל מדובר במחצית הראשונה של 2021. ישראל בשורה הראשונה ובין הראשונות שחתמו איתנו על חוזה אספקה"
כדי שתתאפשר הפצת החיסון של מודרנה, מספר ד"ר זקס כי צריכים לעבור בהצלחה מספר שלבים, ביניהם תוצאות המחקר הקליני השלישי. "אנחנו מצפים לאתר מתישהו בחודש נובמבר הזדמנות ראשונה לראות אם החיסון עבד. ייתכן שנצטרך להמתין בסבלנות עד דצמבר כדי לקבל מובהקות סטטיסטית שאכן החיסון עובד. אחר כך נצטרך לעבור דיון עם הרשויות הרגולטוריות וה-FDA, שיסכימו שיש יעילות, ולבסוף - נצטרך לייצר מספיק מנות שיוכלו להספיק לאוכלוסייה, שלב שייקח כמה חודשים. כך, כשמסתכלים על הכל, הצפי הוא תחילת 2021, אולי בסוף השנה הזאת. אנחנו מעריכים שנגיע לסדר גודל של בין חצי מיליארד למיליארד חיסונים במהלך 2021".
על זמינות החיסונים בישראל, מספר ד"ר זקס כי "קיים הסכם חתום. ישראל תקבל אספקה לפחות מהקו שאנחנו מתחילים להעמיד באירופה, כחלק מהמאמץ הבינלאומי שלנו לספק את החיסון לכל העולם, ולא רק בארצות הברית. לגבי ישראל, אין לוח זמנים מדויק, אבל מדובר במחצית הראשונה של 2021. ישראל בשורה הראשונה ובין הראשונות שחתמו איתנו על חוזה אספקה".

החיסון של המכון הביולוגי בישראל: "בתקווה שבחצי השנה הקרובה"

ובינתיים, התקדמות משמעותית נרשמת גם בעבודה על החיסון הישראלי של המכון הביולוגי. עד כה, פרסם המכון תוצאות מחיסון על אוגרים, ארנבים וחזירים, וכעת מתחילים ניסויים קליניים בבני אדם בבתי החולים הדסה ושיבא. פרופ' עמוס פנט, חבר בוועדה המייעצת לחיסון של המכון הביולוגי, מספר כי בשונה מהטכנולוגיה של חברת מודרנה, החיסון של המכון הביולוגי מתבסס על טכנולוגיה שנוסתה בעבר נגד נגיף האבולה והוכחה כיעילה. "אם אני צריך לשים את הז'יטונים על איזשהו חיסון, אני שם את זה עם החיסון של המכון הביולוגי ולא של מודרנה".

"החיסון הישראלי מאוד מתקדם. הניסיונות הקליניים אמנם ייקחו לא מעט זמן, אבל יחד עם משרד הבריאות ובשיתוף פעולה של בתי החולים, אני מעריך שזה יתקדם מהר. בסופו של דבר החיסון צריך להיות מאושר בידי משרד הבריאות, והם הולכים על סדר גודל של 100 אנשים בכמה קבוצות חיסון, והדברים נבדקים מאוד בקפידה. אני מאוד אופטימי ומקווה שבחצי שנה הקרובה נראה חיסון כחול-לבן".
2 צפייה בגלריה
"מקווה שבחצי שנה הקרובה נראה חיסון כחול-לבן": בכיר מהמכון הביולוגי
"מקווה שבחצי שנה הקרובה נראה חיסון כחול-לבן": בכיר מהמכון הביולוגי
"מקווה שבחצי שנה הקרובה נראה חיסון כחול-לבן": בכיר מהמכון הביולוגי
(צילום: שאול גולן)
בתוך כך, נמשך המאבק בנגיף הקורונה בישראל. אתמול אובחנו בישראל 1,089 בני אדם כחיוביים לנגיף. קרוב מאוד לרף אלף הנדבקים שנקבע כתנאי לתחילת השלב השני בהקלות הממשלה. במקביל, נמשכת גם הירידה בשיעור הבדיקות החיוביות, כאשר 2.7% מ-40,915 הבדיקות שפוענחו אתמול, יצאו חיוביות.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,062 חולי קורונה. 581 מהם במצב קשה. 231 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,292 – ושיעור התמותה בישראל הוא 0.74% - נמוך בהרבה מהממוצע העולמי. למעשה, אחד מכל 134 חולי קורונה בישראל נפטר.


אולם מומחים רבים ממשיכים לטעון כי אין להסתמך על חיסון לנגיף, וכי יש להמשיך ולפעול לשגרה נאותה לצד מגפת הקורונה. על כך אמר היום פרופ' ליאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, כי יש לקחת את החדשות בדבר החיסונים בפרופורציה הראויה. "בדרך כלל לפתח חיסון לוקח משהו כמו שבע שנים. החיסון הכי מהיר שפותח היה נגד אבולה ולקח ארבע שנים. יש עוד דרך ארוכה, והאשליה הזו שמחר יהיה לנו חיסון מפריעה לאנשים לעבור לסדר יום רגיל חדש בתנאים חדשים".