עוד שטחים לפיתוח אילת: רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וחברת נמלי ישראל (חנ"י) חתמו היום (ה') על הסכם לפיו תשיב חברת נמלי ישראל למדינה שטחים בהיקף של כ-235 דונם באילת, המיועדים לפיתוחה של העיר הדרומית. שטחים אלה כוללים גם שטחי חוף פעילים ברצועת החוף הדרומית: חוף הדקל, החוף של מוש וחוף החשמל בהיקף של כ-570 מטר. החופים ימשיכו לפעול באותה המתכונת, רק שיעברו ידיים - מחנ"י לידי רמ"י ובמאי 2022 לידי עיריית אילת. בכוונת המדינה והעירייה להמשיך להפעיל את החופים ואין כוונה לתכנן תוכנית אחרת על השטח בשלב זה.
מדובר בשטחים בין בסיס חיל הים לשטח "המדרגות" של נמל אילת (כ-160 דונם); שטחי החופים, כולל שטחים המושכרים לחברת פיתוח חוף הנמל, מקורות וחברת מלח הארץ (34 דונם); שטח בשכונת שחמון (8 דונם); ושטח בהתאם לחוק תשתיות להולכה ולאחסון של נפט של מתחם קצא"א (34 דונם). בתמורה תקבל חנ"י מהמדינה שטחים לשימוש נמלי באשדוד, לפיתוחם והעמדתם לטובת משתמשי המשק הנמלי במדינה. יצוין כי בחוף של מוש - הזמר מוש בן ארי שוכר את החוף מחברת הביניים ששוכרת את כל רצועת החוף מחנ״י, וכמוהו מפעילי חופי הדקל והחשמל.
5 צפייה בגלריה
החוף של מוש
החוף של מוש
החוף של מוש
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
השטחים, שהיו בעבר בבעלות רשות הנמלים והרכבות, הועברו לחברת נמלי ישראל בחכירה ונשמרו שנים ארוכות לטובת עתודה לפיתוח נמל אילת. גישת הציבור אליהם התאפשרה, אולם שיוכם למטרת עתודה נמלית מנעה במשך שנים ארוכות את פיתוחם. תוכניות עתידיות לפיתוח העיר מציעות להקצות 60% מהשטחים המיועדים לבנייה עבור מגורים (682 יחידות דיור חדשות); 20% לאירוח תיירותי (341 חדרי מלון); 10% לשימושי מסחר (בקומות הקרקע ברחובות); 6% לשימושי תעסוקה ו-4% עבור מוסדות ציבור.
לדברי מהנדס העיר, אינג' אסף אריכא, רוב השטחים המושבים באילת מיועדים בתוכנית המתאר הארצית תמ"א 13 ובתוכנית המתאר העירונית לפיתוח עירוני כחלק ממרכז העיר. עיריית אילת ורשות מקרקעי ישראל מקדמות בשטחים אלו תוכניות מפורטות לפלח הדרומי של מרכז העיר, אשר מתוכננות להפקדה במהלך 2021. עם אישורן, ישווקו השטחים שממערב לכביש 90 למטרות מגורים, מלונאות מסחר ותעסוקה, ורצועת החוף תפותח כרצועה פתוחה לטובת הציבור, בהתאם לתוכנית האסטרטגית לרצועת החוף.
5 צפייה בגלריה
הרובע הדרומי של לב העיר אילת שמתוכנן על השטחים המוחזרים
הרובע הדרומי של לב העיר אילת שמתוכנן על השטחים המוחזרים
הרובע הדרומי של לב העיר אילת שמתוכנן על השטחים המוחזרים
(צילום: מייזליץ-כסיף-רויטמן אדריכלים)
5 צפייה בגלריה
התכנון על שטח הנמל שמוחזר לעיריית אילת
התכנון על שטח הנמל שמוחזר לעיריית אילת
התכנון על שטח הנמל שמוחזר לעיריית אילת
(צילום: מייזליץ-כסיף-רויטמן אדריכלים)
נזכיר כי בשבוע שעבר ניתן אור ירוק לפינוי 115 דונם משטחי הנמל הצבאי באילת לטובת מגורים, תעסוקה, מלונאות ומסחר בעיר. זאת לאחר שהוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחוף) שבמינהל התכנון אישרה פינוי חלק גדול מהנמל הצבאי, בהתאם להחלטת ממשלה לפיתוח העיר. בחודש יולי האחרון העבירה קצא"א שליש מהחוף הכמעט חסר שימוש שבבעלותה באילת לטובת הציבור; ולפני מספר חודשים סיימה חברת החשמל את פינוי אתר תחנת הכוח הישנה מול חוף החשמל.

חלק ממהלך ארוך שנים להשבת קרקעות

בשיחה עם ynet אמר ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, כי "ההסכם הנוכחי הוא חלק ממהלך ארוך שאני מקדם במהלך השנים להשבת קרקעות בעיר לתועלת הציבור ופיתוח העיר אילת. עד עתה הוחזרו מאות דונמים לרשות הציבור בעיר. לפני ימים ספורים אושר פינוי הנמל הצבאי באילת (בסיס חיל הים), לפני שלושה חודשים סיימה חברת החשמל לפנות את שטח תחנת הכוח הישנה באילת הממוקמת מול חופה הדרומי של העיר. כך גם הצלחנו להחזיר את חוף קצא"א לידי עיריית אילת והוא נפתח לרחצה אחרי 50 שנה, כעת ההסכם להשבת 235 דונם ורצועת חוף לטובת תושבי העיר. אני מודה לרשות מקרקעי ישראל ולחברת נמלי ישראל על הסכם אסטרטגי חשוב מעין כמוהו".
5 צפייה בגלריה
מימין: ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, מנכ״ל רשות מקרקעי ישראל הפורש עדיאל שומרון, יו״ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי
מימין: ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, מנכ״ל רשות מקרקעי ישראל הפורש עדיאל שומרון, יו״ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי
מימין: ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל הפורש עדיאל שומרון, יו״ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי בטקס חתימת ההסכם
(צילום: רענן כהן)
עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל, מסר: "חברת נמלי ישראל קשובה לצרכים הלאומיים של ישראל ולצרכים המקומיים של העיר אילת, ומקדמת את חזונה לחיים משותפים, עיר ונמל. החברה מתמקדת במילוי תפקידה לפיתוח המשק הנמלי במדינה והעמדת שטחים החיוניים לתפקודו של נמל מודרני בשטחי עורף הנמל באשדוד ובחיפה. ההסכם שהובל בחנ"י ע"י סמנכ"לית נכסים ומקרקעין, ענת ברק, מראה כי בשילוב ידיים ניתן להביא לתוצאות שמיטיבות עם כל הצדדים לתועלת הציבור והמשק הישראלי. העברת השטחים מצד לצד כיום, בהתאם להוראות ההסכם, היא נדבך חשוב במימוש ההסכם והוצאתו מן הכוח אל הפועל".
מאיר פרי, מנהל אגף בכיר אסטרטגיה תכנון ומדיניות, אשר הוביל את ההסכם מטעם רשות מקרקעי ישראל, ציין: "מדובר בהישג משמעותי וחשוב לעיר אילת ולמשק הנמלי, המתאפשר הודות להסכם האסטרטגי להסדרת נכסיה של חברת נמלי ישראל. במסגרתו משיבה החברה למדינה קרקעות יקרות ובעלות ערך גבוה לתועלת הציבור".
5 צפייה בגלריה
מימין: מהנדס עיריית אילת, אסף אריכא, ומנהל אגף בכיר ברמ"י, מאיר פרי
מימין: מהנדס עיריית אילת, אסף אריכא, ומנהל אגף בכיר ברמ"י, מאיר פרי
מימין: מהנדס עיריית אילת, אסף אריכא, ומנהל אגף בכיר ברמ"י, מאיר פרי
(צילומים: עיריית אילת ורשות מקרקעי ישראל)
לדבריו, "קרקעות אלו ישמשו כעתודות לטובת בניית יחידות דיור למגורים, שטחי תעסוקה תיירות ומסחר ולהסבת שימוש יעיל יותר לצרכים העדכניים של המשק בראייה לאומית ארוכת טווח בהיבטי דיור, סביבה ואנרגיה. הסכם זה מצטרף לשורה ארוכה של מהלכים אסטרטגיים אותה מובילה הרשות בכל רחבי הארץ בשנים האחרונות, אשר יהיו לתועלת משקית וציבורית רחבה מאד לשוק הדיור בפרט ולציבור בכלל".