בקצרה:
  • ההאמר החדש לא יזהם את האוויר, אבל יהיה הרבה-הרבה-הרבה יותר חזק
  • תשכחו מרכב השטח המגושם. 1,000 כ"ס, 3 שניות ל-100 ו-560 ק"מ טווח
  • החדשות הטובות: יגיע לישראל, אבל עדיין לא ברור מתי ובאיזו תצורה
האמר - תזכורת היסטורית
תקציר הפרקים הקודמים: הטנדר החשמלי החדש עם השם הישן אשר את בואו אישרה ג'נרל מוטורס לראשונה לפני כשנה, מסמל את חזרתו לחיים של האמר, עשור לאחר שחוסל המותג המפורסם. ולמי שאינו זוכר, בערוב ימיו הפך גיבור מלחמת המפרץ הראשונה ויקיר ראפרים וסלב'ס במשך שנים ארוכות מטרה לחיצי לעג של פעילי ארגוני איכות סביבה, שראו בו דוגמה מאלפת לרכב לא מתחשב, גדול מדי, זללן מדי, מצ'ואיסטי מדי. המכירות צללו בהתאם עד להמתת החסד הצפויה.
נזכיר כי ג'נרל מוטורס רכשה ב-1999 את השם המפורש מ-AM ג'נרל, יצרנית ה-H1 שהחל לשרת בצבא האמריקאי באמצע שנות השמונים. ענקית הרכב האמריקאית החלה לשווק דגמים אזרחיים שנשענו על ההילה יוצאת הדופן, למשל H2 ב-2002 שהתבסס בכלל על פלטפורמת שברולט טאהו סטנדרטי ולא רכב שטח קרבי וקשוח. שלוש שנים מאוחר יותר הופיע גם H3 שזכה אמנם לכינוי בייבי-האמר, אבל מעשית היה לא אחר מטנדר שברולט קולרדו עם תחפושת של חרכי ירי וחרטום אגרסיבי מדי.
האמת, בשלב ראשון הפך המותג להצלחה מסחררת ואנשי השיווק בקונצרן הרכב שפשפו ידיים בהנאה גדולה. ההחלטה להשתמש ב-H1 שהפך ללא פחות מאגדה בזמן הפלישה לעירק, לטובת דגמים אזרחיים שונים לחלוטין וזולים לייצור ופיתוח, נראתה כמו ג'ק-פוט מהסרטים. אבל המשבר שהביא את ג'נרל מוטורס אל סף פשיטת רגל בשלהי העשור הקודם, יחד עם המודעות הגוברת להתחממות גלובלית על כל הנגזרות ממנה, ניערו את קונצרן הרכב הענק אשר אולץ על-ידי הממשל - שהציל אותו מקריסה - לקצץ היכן שרק ניתן. חיסול המותג היה על השולחן, יחד עם שליפת תקע החיים מפונטיאק, סאוטרן וסאאב.
הפרק העכשווי, וגם הבא: אי אפשר לטעות בכך. טנדרים חשמליים הם הדבר הבא של תעשיית הרכב האמריקאית שלא לגמרי משכנעת כיום. קרייזלר הפכה לחלק מקונצרן פיאט האיטלקי ואט-אט נבלעת בו על כל המשמע מכך. פורד לא החליטה עדין סופית לאיזה כיוון היא הולכת עם ארסנל הדגמים העתידי בארה"ב ולהבדיל אירופה. GM נראית במצב טוב, אבל סובלת אף היא וממשיכה לשחרר מותגים כשאופל - שעבר ל-PSA הצרפתית - הוא האחרון ברשימה שכוללת גם את הולדן האוסטרלית.
אבל טנדרים, ובכן, זה כבר סיפור אחר לגמרי. כי סוג הרכב הזה, הנחשב באבולוציה המוטורית של תעשיית הרכב כפחות מתקדם מאחרים (הרבה פחות, אם לדייק), ממשיך כמו פעם להיות "הדבר הנחשק" של שוק הרכב האמריקאי. ואל תזלזלו בשוק הזה בכל הנוגע לטנדרים, שכן מדובר בפוטנציאל מכירה של מיליונים אבל לא פחות חשוב, מקדם מוניטין לדגמים אחרים מהמעלה הראשונה.
אז טנדרים זה אין, אבל דיזל ובנזין קצת פחות. בהחלט, ולכן ההסתערות על השוק הרווחי הזה תגיע בדמות דגמים חשמליים - אבל בניגוד לאלה המונעים ב-V8 גדול, כאן נגרס יתרונן של יצרניות ותיקות מול חברות חדשות שעיקר התמחותן בחשמל. או קיי, אז פורד הודיעה שתציג F150 חשמלי, אבל טסלה כבר הציגה את הסייבר-טראק ההזוי למראה, ריביאן וניקולה הבלתי מוכרות עד לפני זמן קצר חשפו טנדרים מעוררי חשק מצידן.
ו-GM רכשה את הזכויות לשם האמר, ותציג טנדר חשמלי מצדה. עם שלושה מנועים חשמליים שמייצרים יותר כוח ממכונית פורמולה 1 (1,000 כ"ס), זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בזמן שאינו איטי משמעותית משיא גינס (3 שניות) וטווח נסיעה בין טעינות של כ-560 ק"מ. ועוד משהו חשוב. אפשרות לטעינה סופר-מהירה בהספק סופר-גבוה (350DC), שתאפשר לכם ל"תדלק" כ-160 ק"מ של טווח חשמלי תוך פחות מ-10 דקות.
זו תהיה הגרסה הבכירה בהיצע שתהיה גם ראשונה לעלות על הכביש בעוד כשנה מהיום לפי התכניות. בהתאם, תג המחיר שלה עסיסי למדי ועומד על כ-112 אלף דולר, כ-380 אלף שקל לפני מיסים בארה"ב, וזה מחיר גבוה מפורשה טייקן 4S שעולה כאן כמעט מיליון, למי שמעוניין בפרופורציות פיננסיות. ועוד דבר קטן. 10 דקות לאחר שנפתחה רשימת ההזמנות היא נסגרה עקב חיסול המלאי. כמה יחידות מה"אדישן 1" עומדת GMC לייצר לא ברור עדיין, אבל אין ספק שמדובר בהצהרת כוונות מאוד מרשימה.
פחות משנה לאחר מכן, בסתיו 2022, תראה אור גם הגרסה המכונה (כרגע לפחות) EV 3X. זו תהיה צנועה יותר, אבל ממש במעט. מופחתת הספק (800 כ"ס, בלבד), טווח (480 ק"מ) ומחיר (100 אלף דולר). כחצי שנה לאחר מכן, באביב 2023, תגיע EV 2X, גרסה עם שני מנועים במקום שלושה ו-625 כ"ס במחיר של 90 אלף דולר. רק ב-2024 צפוי האמר במחיר שפוי (יחסית) של 80 אלף דולר, ה-EV2 הבסיסי מכולם.
יכולת שטח בהשראת האב הרוחני: כמו ה-H1, גם לחשמלי יש מיתלים נפרדים מלפנים ומאחור אבל אל תתבלבלו, שכן בהתאם למחיר המופרך שיתבקשו לשלם עליו, יקבלו הרוכשים המאושרים רכב מתוחכם עם כריות אוויר לא רק נוחות משמעותית וכאלה שמאפשרות לקבוע רמות שיכוך לפי טעם הנהג ונוסעיו, אלא גם הגבהת גחון עד 40.4 ס"מ. ממש (לא) במקרה, זהה לגרסה שאתם מכירים מהסדיר או המילואים. תקנות \בטיחות שמחייבות פגושים סופגי אנרגיה אזרחיים, אחראיות לזוויות גישה-נטישה של 38.4-49.7 מעלות. מרשים מאוד לרכב סדרתי לכביש, אבל פחות מזה של האב הרוחני (37.5-72 מעלות).
כציוד תקני יוצעו צמיגי שטח של גודייר (All Territory) במידה "35, או "37 כאופציה - מידה זהה ל-H1. תצורה של שני מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל מאחור, מאפשרת הכוונת מומנט ומדמה פעולה של נעילת דיפרנציאל, מעולה לעבירות. מלפנים תותקן נעילה חשמלית, שתסייע אף היא. GMC גם חשפו כי להאמר העתידי יהיה היגוי לגלגלים האחוריים שמגיע עד 10 מעלות עם אפשרות להפניה בזווית הפוכה לקדמיים כדי להקטין רדיוס סיבוב, או "מצב סרטן" ייחודי במסגרתו הגלגלים יפנו באותה זווית לקדמיים ויאפשרו נסיעה "צידית". מסוג היכולות שעכברי שטח מוכנים לשלם עבורם כל סכום.
בלינג בלינג: בשונה מהעיצוב השנוי במחלוקת של טסלה, המראה החיצוני של ההאמר אולי לא יהיה לטעמו של כל אחד, אבל בעניין אחד אין מחלוקת - הוא מזכיר טנדר. מלפנים אגב יש תא מטען מתחת למכסה, בעוד דלת הארגז נפתחת עם מדרגה נשלפת המקלה את הטיפוס.
סביבת הנהג כוללת כמקובל לוח מחוונים דיגטלי ("12.3) ומסך מגע ענק ("13.4) עם מערך מצלמות היקפיות שמאפשר תצוגה של תחתית המרכב, לטובת סיוע בתמרוני שטח קשה עבירות. הגג ניתן לפירוק ידני מהיר ואכסונו בתא המטען מלפנים. היצרנית גם תצייד את הטנדר החשמלי במערכת סופר-קרוז, המאפשרת כבר היום נהיגה חצי-אוטונומית בכ-320 אלף ק"מ של כבישים מוגדרים בצפון אמריקה.
מה אנחנו חושבים עליו: ההאמר החשמלי נראה כמו כלי רכב סופר-מעניין וקשה לנו להמתין שנה עד שנוכל לנהוג בו - אם ירצה הקורונה. אבל המחיר המפלצתי שהוצמד לו ולו"ז הגרסאות קצת מאכזבים. מצד שני, אין כלל ספק שהטכנולוגיה המשולבת בהאמר, חלקה לפחות, תמצא מקום גם בדגמים "סטנדרטיים" יותר של הקונצרן, עם תג-מחיר שלא יכיל גם תדמית ובונוס קרבי.