אחרי הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין, ועל רקע המגעים להסכם נוסף גם עם סודן, שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן מעריך כי חמש עד עשר מדינות נוספות יצטרפו ויחתמו גם הן על הסכמים. "השמיים הם הגבול. אני חושב שעם הזמן, ואני לא יודע אם זה ייקח שנה או חודש, אבל אני חושב שבתקופת החיים שלנו, אם ירצה האל, נראה סוף לסכסוך הערבי-ישראלי כפי שאנו מכירים אותו", אמר פרידמן הערב (חמישי).
3 צפייה בגלריה
דייוויד פרידמן שגריר ארה"ב בישראל
דייוויד פרידמן שגריר ארה"ב בישראל
השגריר דייוויד פרידמן
(צילום : gettyimages)

באירוע מקוון לחברי אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב בראשות הנשיא אמנון דיק והמנכ"לית עו"ד עדי אולמרט אמר פרידמן: "הרעיון של 22 חברי הליגה הערבית שמאוחדים תחת ההתנגדות לישראל, הסירוב להכיר בישראל, ייגמר. זה לא אומר שכל 22 חברי הליגה הערבית יצטרפו ובקרוב, אבל זה יהיה הדרגתי ואין לי ספק שזה יגדל - חמש, עשר מדינות, אולי יותר, עם הזמן".
על ההתמודדות עם איראן אמר פרידמן: "פרשנו מהסכם המעצמות של תוכנית הגרעין האיראנית, ואפילו החמרנו את הסנקציות על המוסדות הפיננסיים האיראניים. אני חושב שהם נותקו ביעילות מהכלכלה העולמית. יש לזה השפעה. אפשר לראות שלאיראנים אין משאבים שהיו להם פעם בשביל לבצע פעילות זדונית בסוריה. ניתן לראות נסיגה כלשהי, לא משהו שמניח את הדעת, אבל זה נע בכיוון הנכון.
"חיזבאללה חלשים יותר לעומת לפני מספר שנים. עדיין יש לנו עבודה לבצע בעיראק, ותימן היא אתגר, אבל אנחנו עושים עבודה עם השותפים שלנו, יחד עם ממשלת ישראל, כמובן, כדי למקסם את הלחץ".
3 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
"הסירוב הערבי להכיר בישראל ייגמר". חתימת "הסכמי אברהם" בבית הלבן
(צילום: רויטרס)
לגבי יחסה של הרפובליקה האיסלאמית לברית של מדינות ערביות עם ישראל הוא אמר: "עכשיו האיראנים רואים שני דברים: הם רואים שכשהם ממשיכים בדרכם, המצב שלהם מחמיר. מבחינה פנימית, יש אתגרים רבים מאוד, אבל הם גם רואים שאלה הבוחרים בנתיב לשלום עם ישראל ומחזקים את מערכת היחסים שלהם עם אמריקה, הופכים לחזקים יותר. אינני מתכוון לעוצמה צבאית, אלא לקיום מערכות יחסים בילטרליות עם ישראל שמסייעות למדינות כמו איחוד האמירויות או בחריין לשגשג יותר, להיות בטוחות יותר ולהפוך לחלק מהכוח הגדול ביותר בכדור הארץ.
"אז יש לזה היבט חיובי והיבט שלילי, ושניהם עכשיו מתקיימים יחד. אז אני חושב שזאת אסטרטגיה שמשלימה את עצמה. חלק מאיתנו בוושינגטון מבינים את זה כך. האיראנים מתנגדים להסכם עם האמירויות, עם בחריין ועם אחרים, ואם הם כה עזים בהתנגדות לכך, כנראה שהוא טוב לעולם ולאזור, ואני חושב שהוא כזה".

"השקענו סכום עצום בפלסטינים - ולא יצא מזה דבר"

השגריר גם מתח ביקורת על ההנהגה הפלסטינית ואמר: "ארה"ב נתנה יותר כסף לנפש לרשות הפלסטינית מכל אחד אחר. אני חושב שבסך הכול, מאז אוסלו השקענו סכום כסף עצום בניסיון לבנות את החברה הפלסטינית ולא יצא מזה שום דבר. ההנהגה מילאה את כיסיה. אבו מאזן עשיר, חבריו עשירים. הליגה הערבית טיפחה את הפלסטינים במשך דור שלם. אני חושב שהציפיות בקרב כל השחקנים האלה היו שהפלסטינים בסופו של דבר יגנו טרור, יתקדמו לכיוון שלום מציאותי עם ישראל, ויפתחו פתרונות מעשיים.
"אחד הדברים שגיליתי בעבודה הזאת הוא שההנהגה הפלסטינית דחתה שוב ושוב הזדמנות כלכלית בגדה המערבית כי היא חשה שזה יפגע בנרטיב הקורבנות שלהם ולכן העדיפה להמשיך בדרכה, גם אם הדבר כרוך בסבל עבור בני עמה. היא דחתה את ההצעה לעזרה כלכלית אמיתית. אני לא מדבר על נדבות, אני מדבר על השקעה, השקעה אמיתית, תשתית בגדה המערבית. זה על השולחן שלוש שנים, הם לא רוצים בזה, כי עבורם זה נרמול יחסים דיפלומטיים".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
"אבו מאזן עשיר, חבריו עשירים"
(צילום: רויטרס)
פרידמן הוסיף: "בנוגע למנהיגות השאלה היא מיהי המנהיגות? יש שניים וחצי מיליון אנשים שחיים בגדה המערבית, יש שני מיליון שחיים בעזה. יש שתי הנהגות נפרדות, עוינות האחת לשנייה. חמאס מהווה איום גדול לרשות הפלסטינית. אם היו מתנהלות מחר בחירות, אני לא חושב שמישהו מאיתנו יודע איזה צד ינצח. חלק אומרים שחמאס ינצח בגדה המערבית, והרשות הפלסטינית תנצח בעזה כי כולם כל כך לא מרוצים מההנהגה הנוכחית שלהם. המציאות היא שאין הנהגה. אין עם מי ללחוץ ידיים היום, להיות בטוחים שמחר נוכל להתקדם עם הסכם, כי אף אחד לא מסוגל לייצג את העם הפלסטיני כי הם שגשגו מעימות.
"הפלסטינים צריכים להפסיק להיאחז בנרטיב הקורבנות. זה שירת אותם נאמנה במשך כמה דורות, אבל אני חושב שהזמנים האלה מגיעים לסיומם".
עוד אמר פרידמן: "ישראל עושה המון כדי לדאוג לביטחונה של אמריקה. יש נטייה לחשוב שאמריקה שומרת על ביטחונה של ישראל, וכמובן, ארה"ב עושה הרבה עבור ישראל במובנים רבים, אבל במובנים מסוימים, ישראל מסייעת לשמור על בטחונה של אמריקה כי יש לה נקודות מבט וחשיפה לסיכונים מסוימים, כך שהיא יודעת יותר טוב מכל אחד אחר.
"אז אני בטוח שעם הזמן, מה שיקרה מבחינת דריסת הרגל של אמריקה כאן, ואני לא מנבא כי אני לא יודע עכשיו, אבל מה שלא יקרה, אם זה כן יקטן, זה יהיה מלווה ברמה הולמת של תמיכה ותלות בישראל".