התוצאות המיידיות של ההסכם עם סודן: זמן קצר לאחר ההודעה על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסודן, אמר ל-ynet גורם בכיר כי מתגבשות הבנות בין המדינות על החזרת מסתננים לסודן בהיקף של כמה מאות בשנה, כשלב ראשון שיוגדר כפיילוט.
בשיחת הטלפון שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיגי סודן, אמר טראמפ כי ישמח "לראות את איראן מצטרפת להסכם כזה, אני אשמח לעזור לאיראן". נתניהו נשאל על כך ואמר כי אינו מתנגד לכל הסכם גרעין עם איראן. התנגדתי להסכם הקודם". לדבריו, "אם יהיה הסכם חדש עם איראן זה יהיה מבורך".


2 צפייה בגלריה
טראמפ בחדר הסגלגל
טראמפ בחדר הסגלגל
טראמפ בשיחה עם נתניהו ומנהיגי סודן מהחדר הסגלגל
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
טראמפ בחדר הסגלגל
טראמפ בחדר הסגלגל
מחיאות כפיים בבית הלבן
(צילום: AP)
"אנחנו מכריזים היום על עוד פריצת דרך דרמטית לשלום, עוד מדינה ערבית שמצטרפת למעגל השלום - והפעם נורמליזציה בין ישראל לסודן. איזה מהפך אדיר", אמר נתניהו לאחר ההסכם.
"בחרטום, בירת סודן, אומצו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית: לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל. ואילו היום חרטום אומרת - כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל וכן לנורמליזציה עם ישראל", הוסיף נתניהו. "זהו עידן חדש. עידן של שלום אמיתי. שלום שהולך ומתרחב עם מדינות ערביות נוספות - שלוש מהן בשבועות האחרונים. בקרוב ייפגשו משלחות של סודן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו".
"שמי סודן פתוחים היום לישראל. זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה", אמר נתניהו. למעשה, מחודש מרץ מאפשרת סודן למטוסים שמגיעים מישראל לעבור בשטחה האווירי, כולל למטוסי מנהלים מישראל עם רישום זר. עקב הקורונה הקו הזה הושהה, ואין כעת טיסות מסחריות בין המדינות.
"אני מודה ליו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אלפתאח אל בורהאן, ולראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק", סיים נתניהו את הצהרתו. "ואני מבקש להודות שוב לנשיא טראמפ ולצוותו על חלקם במהלך ההיסטורי החשוב הזה. אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. איזו התרגשות, כן ירבו".
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הכתבה