הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודן, שהוכרז הערב (יום שישי), גרר כצפוי גינויים ברשות הפלסטינית ובקרב ארגוני ההתנגדות ובראשם חמאס והג'יהאד האיסלאמי. ההסכם, נציין, אינו דומה להסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות - שכן מדובר במדינה שהייתה ביחסים עוינים עם ישראל, אדמתה שימשה את חמאס להברחות נשק לרצועת עזה וישראל אף תקפה בשטחה לפי פרסומים זרים.
4 צפייה בגלריה
טראמפ בחדר הסגלגל
טראמפ בחדר הסגלגל
הפלסטינים מגנים. טראמפ משוחח עם נתניהו ומנהיגי סודן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר
 יחיא סינוואר
אדמת סודן שימשה להברחות נשק לחמאס. סינוואר
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
גם בלשכת הנשיאות הפלסטינית גינו את ההסכם. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
בחמאס, שהשתמש בסודן כתחנת מעבר להברחות נשק איכותי לרצועת עזה, טענו כי "הנורמליזציה לא עולה בקנה מידה אחד עם ההיסטוריה של סודן, שתמכה בסוגיה הפלסטינית". הם הודו כי "ההכרזה על הנורמליזציה היא דבר כואב", וקראו לעם הסודני להתנגד להסכם, להיאבק בו ולא לקבל כל קשר עם ישראל. דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי המהלך של סודן "מהווה צעד בכיוון הלא נכון".
לדברי ברהום, "הצטרפות סודן למדינות אחרות בקידום נורמליזציה עם הכיבוש הישראלי תעודד את האויב הציוני לבצע יותר פשעים והפרות נוספות נגד העם הפלסטיני".
מהג'יהאד האיסלאמי נמסר כי "השלטון הסודני מעניק לישראל מתנה, ומעביר לארה"ב סכומים גדולים של כסף על חשבון עניי סודן. ההסכם מהווה איום על זהותה ועתידה של המדינה. סודן היא מדינה גדולה שהקריבה רבות למען פלסטין, והעם הסודני מודע לאופי התכנית האמריקנית-ישראלית שמטרתה לקרוע את האחדות הערבית".
לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינתה את ההסכם בין ישראל לסודן, וטענה כי הוא מנוגד ליוזמת השלום הערבית. בהודעה שפורסמה מטעמה נאמר כי "אין לאף מדינה זכות לדבר בשם העם הפלסטיני, ושלום אמיתי וצודק חייב להתבסס על החוק הבינלאומי".

גורם בכיר באש"ף אמר כי "הצטרפותה של סודן למדינות שמנרמלות יחסים עם ישראל היא סכין חדש בגבם של הפלסטינים", ביטוי שחזר על עצמו גם כאשר נחתמו הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין. חבר הנהגת פת"ח עבאס זכי, השייך לזרם הנצי של התנועה, הכריז כי "הסכם הנורמליזציה לא יעזור לסודן - אלא יסייע לישראל לבזוז את עושרה של סודן".

מכה קשה לחמאס - וגם לאיראן

במקרה של חמאס אכן מדובר במכה כואבת בהרבה מאשר לרשות הפלסטינית, שכן בעשור האחרון הארגון השתמש בסודן כתחנת מעבר להברחות נשק איכותי לרצועת עזה ממדינות כמו לוב ואיראן. כמו כן, ייתכן שאיראן הקימה בשנים הללו מחסנים לוגיסטיים שבהם אוחסן הנשק אחרי שהגיע לאדמת סודן, ומהם הוא הועבר בשיירות יבשתיות בנתיבי הברחות צפונה לכיוון מצרים וסיני. ייתכן גם שחלק מההברחות התבצעו באמצעות כלי שיט. הנשק הוברח גם לחמאס וגם לג'יהאד האיסלאמי, שאיראן משמשת כפטרון שלו.
4 צפייה בגלריה
 חמינאי. איראן מאבדת בסיס אחיזה בשטח אסטרטגי
 חמינאי. איראן מאבדת בסיס אחיזה בשטח אסטרטגי
חמינאי. איראן מאבדת בסיס אחיזה בשטח אסטרטגי
(צילום: EPA)
במהלך העשור האחרון גורמים עלומים תקפו לפחות פעמיים את שיירות הנשק האלו על אדמת סודן. בתקיפות האלה נפגעו בין היתר אנשי חמאס, ובהם לפחות גורם בכיר אחד בזרוע הצבאית של הארגון, שהיה דמות מפתח במערך ההברחות של חמאס. ייתכן ובוצעו בסודן תקיפות נוספות שמעולם לא פורסמו.
חתימת הסכם הנורמליזציה והוצאתה של סודן מהרשימה האמריקנית של המדינות שתומכות בטרור מהווה מכה קשה גם עבור איראן, שאיבדה הלכה למעשה בסיס אחיזה שלה בשטח אסטרטגי בים האדום.
גם בסודן לא כולם מרוצים מההסכם - וסוכנות הידיעות RT בשפה הערבית דיווחה כי המפלגות "אל-מואתמר" ו"אל-בעת" פרסמו גינוי לנרמול היחסים. עם זאת, המפלגות בירכו על הסרת סודן מרשימת המדינות שתומכות בטרור.
מפלגת "אל-מואתמר" שייכת לזרם השמאל במדינה, והייתה חברה בקואליציה שקמה נגד עומר אל-בשיר והדיחה אותו. מפלגת "אל-בעת", שאין לה מעמד פרלמנטרי רשמי כרגע, מסרה כי היא "מתחילה לבצע שיחות פוליטיות וחברתיות כדי לגבש חזית לאומית נגד נרמול היחסים עם ישראל".
בתוך כך, נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, בירך היום על ההסכם בין ישראל לסודן ואמר כי הוא "מוקיר כל מאמץ שמטרתו להשיג שלום ויציבות באזור".