לאחר ביטול ההצבעה בוועדת החקירה לפרשת הצוללות: יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס מהרשימה המשותפת, אמר אתמול (שישי) כי מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הודיע לו על כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לאישור הממשלה החלטה להארכת תוכנית החומש לחברה הערבית, ותוכנית 1480 שנוגעת ליישובים הבדואים בצפון. לדברי ח"כ עבאס, ההצעה תעלה בממשלה כבר מחר ומטרתה לנצל את כל התקציבים בשתי התכניות.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
הודעה משותפת עם ח"כ עבאס. לוין
(צילום: דוברות הכנסת- יניב נדב)
ח"כ עבאס הציג את הדברים כהיענות של נתניהו לדרישות שהעלה בכנסת בשבוע שעבר, אך הודעתו העלתה פעם נוספת את הספקולציות שלפיהן בין התנועה האיסלאמית לליכוד מתקיימים קשרים ענפים מאחורי הקלעים.
הקשרים הללו עלו לכותרות בסערת הצוללות, שלשום. אז פרסמו יו"ר הכנסת יריב לוין וח"כ עבאס הודעה משותפת לפיה הם מסכימים שהיה נכון לבטל את ההצבעה על ועדת החקירה לצוללות - החלטה שגרמה למהומה אדירה בכנסת ולמהומות בין הקואליציה לאופוזיציה.
עם זאת, בתנועה האיסלאמית מכחישים קשר כלשהו בין עבאס לליכוד, ואומרים שהרשימה המשותפת פעלה כדי להאריך את שתי התוכניות.

כאמור, רק השבוע היה ח"כ עבאס אחד השחקנים הראשיים בדרמה שהתחוללה בכנסת סביב פסילת ההצבעה על ועדת החקירה לצוללות. ההצעה, נזכיר, אושרה ברוב של 25 ח"כים מהאופוזיציה לעומת 23 מהקואליציה - אך יו"ר הכנסת לוין בחר לבטל אותה, בטענה שעבאס - ששימש כיו"ר הכנסת בהצבעה - לא שמע את בקשת יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לקיים הצבעה שמית.
מאוחר יותר פרסמו לוין ועבאס הודעה משותפת שלפיה הסכימו שההצבעה צריכה להתבטל. לטענתם, הם צפו בסרטון מההצבעה וראו כי זוהר אכן פנה לעבאס - שהסביר שלא שמע את דבריו אלא רק אחרי שביקש אחרי תחילת ההצבעה האלקטרונית. "לכן, כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטרונית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה", טענו השניים.
יו"ר בל"ד, ח"כ אמטאנס שחאדה מהרשימה המשותפת, צייץ בטוויטר לאחר מכן כי "מה שקרה היום בכנסת הוא תקלה חמורה ואני רוצה לקוות שזה לא יפגע ברשימה המשותפת ואחדותה. יריב לוין השתמש בכוחו הפוליטי כדי לבטל הצבעה למען הליכוד. חברי ח"כ עבאס טעה. הליכוד אינו שותף שלנו, כך היה וכך יהיה".
2 צפייה בגלריה
עבד אל חכים חאג' יחיא
עבד אל חכים חאג' יחיא
הראשון להודות במגעים. עבד אל-חכים חאג' יחיא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בחודש נובמבר 2019 אמר ח"כ עבאס כי ראש הממשלה ניסה לגשש עימו על תמיכה בממשלת מיעוט אחרי הבחירות, ואמר כי "נתניהו התלבט בין כמה אופציות - להקים ממשלה עם 60 ח"כים או לפזר את הכנסת. בסופו של דבר הוא הלך לכיוון של פיזור הכנסת, כי חשב שבחירות נוספות יתנו לו הזדמנות להקים ממשלה בלי תמיכה של מפלגה ערבית".
חבר הכנסת לשעבר עבד אל-חכים חאג' יחיא היה הראשון לספר על המגעים במהלך מתיחה ברדיו החרדי "קול חי". חאג' יחיא סיפר על שיתוף הפעולה בין הצדדים ואף על "הכימיה הטובה" של עבאס עם האיש הקרוב ביותר לנתניהו, נתן אשל.
תוכנית החומש לחברה הערבית אושרה בשנת 2015 והיקפה כ-9.5 מיליארד שקלים, במטרה לסייע לשילוב הכלכלי של המגזר הערבי בישראל ולהשתמש בו כמנועה צמיחה מרכזי למשק הישראלי. בין היתר עוסקת התוכנית בנושא הדיור והתכנון בחברה הערבית, שהוא אחד הנושאים הרגישים ביותר למגזר הערבי במדינה. תוכנית 1480 היא תוכנית ממשלתית להעצמה ולחיזוק כלכלי-חברתי של היישובים הבדואיים.
מטעם השרה לשוויון חברתי ולגמלאים מירב כהן נמסר: "אלו תכניות שאנחנו עובדים עליהן קשה כבר חודשים, בהובלת הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי במשרד לשוויון חברתי, ועד ראשי הרשויות הערביות וחברי כנסת מהמשותפת. אין לזה שום קשר למה שאירע השבוע במליאת הכנסת. אלו תכניות חשובות ביותר ואני גאה להגיש אותן לאישור הממשלה. זו זכות ולא מתנה".
פורסם לראשונה: 23:05, 23.10.20