השחקן והבמאי יהודה בארקן, שהלך לעולמו בגיל 75 בעקבות נגיף הקורונה, הובא היום (א') למנוחות בבית העלמין רחובות. משפחתו של בארקן ביקשה מהציבור הרחב שלא להגיע להלוויה, כדי לשמור על הנחיות משרד הבריאות. להלוויה הגיעו כמאה איש, והקהל התבקש לשמור מרחק של שני מטרים אחד מהשני כדי לא להפר את ההנחיות.
מלבד משפחתו הקרובה, נכחו במקום גם ניצה שאול, טוביה צפיר, משה אדרי, הרב לאו והרב גלויברמן. בשל מגבלות הקורונה, הקהל לא הורשה להגיע לחלקת הקבר עצמה, אלא משפחתו המצומצמת בלבד.
10 צפייה בגלריה
רועי ברקן
רועי ברקן
רגעים לפני ההלוויה. רועי ברקן ומנחמים
(צילום: רועי רובינשטיין)
אילנה, אלמנתו של בארקן, ספדה לו: "יש את יהודה מהסרטים והסדרות והשלאגרים, יש את יהודה של היהדות, יש את יהודה שפנה לכל אדם ולכל אחד אמר את המילה הנכונה בזמן הנכון, ויש את יהודה שלי. כל כך קשה לי לדבר עליו בלשון עבר. בחודש הראשון לנישואינו שאלת אותי איזו מתנה תרצי לפסח ואמרתי. יהודה אמר שבכסף הזה אפשר לקנות שרשרת וגם אפשר לשמח משפחה קשת יום. ביחד נסענו לשיכון המזרח בראשון לציון, שם פגשתי את המשפחה שיהודה חמל עליהם. ראיתי גם את הרצון שלו לעזור, יצאנו משם לא לפני שהכל היה מלא בכל טוב".
10 צפייה בגלריה
הבת דנה והאלמנה אילנה
הבת דנה והאלמנה אילנה
הבת דנה והאלמנה אילנה
(צילום: טל שחר)
10 צפייה בגלריה
יהודה בארקן מובא למנוחות
יהודה בארקן מובא למנוחות
כמאה איש הגיעו לחלוק כבוד ליהודה בארקן בדרכו האחרונה
(צילום: שחר גולדשטיין)
"בימים של קיטוב ושנאה אני מבקשת שכולנו ניקח קצת מיהודה, שקירב לבבות ותמיד השרה אווירה חיובית. לא שלא היו נפילות ואכזבות, אבל כשיש אדם ונשמה מולו, יהודה העניק מהאנרגיה האינסופית שלו. עם כל הקשיים שעברנו בדרך, שום דבר לא הפריד בינינו. כמעט 30 שנה, חוויות מסעירות לכאן ולכאן, עד שהגיעה הקורונה ולקחה אותך ממני. כמו צדיק נפטרת בערב שבת ואלפים התפללו עליך. תנוח על משכבך, אהוב לבי, אנחנו לא ניפרד לעולם", הוסיפה.
גם בנו, עידו, עלה לומר על אביו מילים אחרונות ולהיפרד ממנו: "הייתי עם אבא בדקות האחרונות שלו והחזקתי לו את היד. מקריא את מה שנכדיו כתבו לסבא. גל: 'אני אוהבת אותך'. בן: 'סבא אני אוהב אותך, אתה בעולם של למעלה בטח טוב לך שם, בבקשה תבוא לבקר אותי בחלום'. אלה: 'אם תפגוש את נבי תביא לו אוכל. תישאר קרוב תמיד, תהיה בלב שלי'".
10 צפייה בגלריה
דנה ברקן
דנה ברקן
דנה ברקן
(צילום: טל שחר)
בתו, דנה, הספידה אותו: "אבא שלי יודע דברים. אני לא יודעת איך, הוא יודע להתגלגל מצחוק עוד לפני שאני יודעת שהתגובה שלי תהיה מצחיקה. הוא יודע שכעס לא פותר וששנאה מצמיחה ושהצחוק וההומור שלו תמיד מצחיקים אותי. אני יודעת מה היית אומר לי עכשיו כדי שיהיה לי פחות קשה וכועס, היית אומר 'איזה יופי, אני לא סובל, אני חיובי, מה זה משנה שאני חיובי לקורונה? אני חיובי ואני הולך לפגוש את בורא עולם. אם הוא קורא לי זה כנראה חשוב'".
"למרות שלא הכול היה ורוד, תמיד תמכת בי ועודדת אותי. מעבר לשחקן מדהים - היית אבא מדהים. נכון שלא תמיד יודעים להעריך את זה, אומרים שמעריכים רק אחרי שמאבדים. עצוב לי מאוד שלא ידעתי להעריך אותך יותר. מעבר לאבא טוב - היית אדם טוב. לא סתם כולם אוהבים אותך כל כך", אמרה עליו הבת הודיה.
10 צפייה בגלריה
טוביה צפיר וניצה שאול
טוביה צפיר וניצה שאול
טוביה צפיר וניצה שאול
(צילום: רועי רובינשטיין)
גם בנו רועי התקשה לעצור את ההתרגשות והעצב, ואמר על אביו: "אבא, אני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל לדבר עליך בלשון עבר. זה בכלל לא נתפס. איך יכול להיות שלא נדבר בטלפון? שלא נצחק ביחד מהבדיחות הפרטיות שלנו? היית אבא מדהים, הגיבור שלי. אני מקווה שאתה רואה מלמעלה כמה אהבה אתה מקבל. זה מדהים אותי בכמה אנשים נגעת במהלך החיים שלך. כל כך התרגשת כשהייתי מספר לך בסרט שעשינו ליום ההולדת שלך. כל כך היה חשוב לך בשנים האחרונות שכל המשפחה תהיה ביחד. איך שהיית מצליח להעביר את הערב, היה כל כך כיף. הצלחת לקרב לבבות מכל הצדדים - החילוני והדתי, ובגלל זה אין מישהו שלא אוהב אותך. אבא, אתה בטוח שזו לא מתיחה? שלא תצא כאן מאחורה ותגיד לכולנו, 'אכלתם אותה' ותצחק את הצחוק המדהים שלך? אני כל כך מתגעגע אליך כבר, ומקווה שתמשיך לשמור עליי מלמעלה, אני מבטיח שאהיה חזק בשביל המשפחה. אל תשכח מדי פעם לתת איזה סימן שאתה מסתכל עליי. אני כל כך אוהב אותך ומעריץ אותך".
10 צפייה בגלריה
רועי ברקן
רועי ברקן
רועי ברקן
(צילום: שחר גולדשטיין)
יענקל'ה מנדל, יושב ראש ארגון אמ"י, ביקש מהנוכחים למחוא כפיים לזכרו של יהודה לאחר שאמר עליו מילות פרידה: "יהודה, אם היית שומע את כל הטלפונים של חבריך האמנים שרצו לבוא להלוויה. אין אחד שלא אוהב אותך, אין אחד שלא היית איתו כמו אח. אתה איחדת את העם. אתה דמות של מאחד. אין ימין, אין שמאל. כולם אהבו את יהודה בארקן".
10 צפייה בגלריה
הרב לאו, דנה ברקן ורועי ברקן
הרב לאו, דנה ברקן ורועי ברקן
הרב לאו, דנה ברקן ורועי ברקן
(צילום: טל שחר)
מלבד בני המשפחה הקרובים, גם רבנים הספידו את השחקן, שחזר בתשובה לפני כשני עשורים. הרב לאו אמר עליו: "מי שהכיר את יהודה, מי שראה אותו, מי ששמע אותו, כל מי שנהנה מהברק של הדברים, אפילו מהמתיחות - יכול להעיד כי בן עולם הבא הוא. העולם הבא תפור למידותיו, משכין שלום, יש עוד הרבה דמויות כאלה? הוא לא עוסק בשום דבר, רק לשמח. הוא נפטר בליל שבת". עוד הוסיף: "טוב הלב והחיוך התמידי שלו גם בימים קשים, והיו לו ימים כאלה. תמיד מחייך, תמיד מעודד, אומר מילים טובות. נוח לשמיים ונוח לבריות. יהודה בארקן זן נדיר בעולם בכלל".
בארקן הלך לעולמו ביום שישי האחרון בבית החולים הדסה עין כרם, לאחר שחלה בקורונה. הוא היה מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ קרוב לחודש, ובשבועיים האחרונים מצבו התדרדר והוא הורדם והונשם. במותו הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. בנו רועי סיפר ל-ynet כי תחילה תכננו לקבור את אביהם בנתניה, אולם רק בסוף השבוע גילו כי בארקן הספיק לקנות חלקת קבר ברחובות, טרם מותו.
בארקן נפטר ביום שישי האחרון, אך משפחתו ביקשה לפרסם את ההודעה על לכתו רק במוצאי השבת, על מנת שלא לפגוע באמונתו של אביהם. "רצינו לכבד אותו עד הרגע האחרון", הסביר בנו רועי.
10 צפייה בגלריה
יהודה בארקן
יהודה בארקן
יהודה בארקן
(צילום: יובל חן)
בארקן נחשב לאחד מעמודי התווך של התרבות הישראלית, כשמאחוריו להיטים קולנועיים כמו "צ'רלי וחצי", "חגיגה בסנוקר" ו"אבא גנוב". הוא נודע גם בזכות סרטי המתיחות המפורסמים שלו, בסגנון "מצלמה נסתרת", משנות ה-70 וה-80.
בתחילת שנות ה-2000 חזר בתשובה ומאז מיעט להופיע בקדמת הבמה. עם זאת, הוא הפציע לתפקיד דרמטי בסדרה "פלפלים צהובים", התארח ב"החברים של נאור" והשתתף ב"אהבה בשלייקס" (2019), במה שהיה תפקידו הקולנועי האחרון. בשנת 2014 זכה בפרס מפעל חיים מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה.
10 צפייה בגלריה
יהודה בארקן ב"צ'רלי וחצי"
יהודה בארקן ב"צ'רלי וחצי"
יהודה בארקן ב"צ'רלי וחצי"
עם היוודע דבר מותו, חבריו הקרובים של בארקן מיהרו להספיד את השחקן המנוח. זאב רווח, שותפו ל"חגיגה בסנוקר" ו"צ'רלי וחצי" וחברו הקרוב, התקשה להביע את הצער במילים: "זה קשה מאוד עבורי. אני מצטער צער רב, אני והמשפחה שלי. הדמעות זולגות מעצמן", אמר. "יהודה היה מעבר לכל הגדרה. הוא נפטר כצדיק, בשבת".
ניצה שאול, ששיחקה לצד בארקן פעמים רבות לאורך השנים, נפרדה ממנו בכאב. "יהודה היה איש מקסים. כל כך כואב לי שהוא הלך, דווקא עכשיו צריכים אנשים כמוהו, הוא יכול היה להיות גשר בחברה השסועה שלנו. הלב נשבר. איבדתי חבר קרוב. לפני חודשיים הוא עוד שלח לי ברכה מצולמת ליום הולדת. השבועות של האשפוז הפכו לי את הבטן", היא סיפרה ל-ynet.
10 צפייה בגלריה
יהודה בארקן ב"חגיגה בסנוקר"
יהודה בארקן ב"חגיגה בסנוקר"
יהודה בארקן ב"חגיגה בסנוקר"
דוד שושן, שגילם את הילד מיקו בסרט "צ'רלי וחצי", אמר: "התפללתי בשבילו כשידעתי שהוא חולה. דיברתי עם הבן שלו, לא האמנתי שהוא מת. לקחתי את זה מאוד קשה. אני לא מעכל את זה. אם הייתי יכול לומר עוד משפט אחד ליהודה בארקן הייתי אומר לו: 'תודה ששינית לי את החיים. אוהב אותך'".