קבינט הקורונה אישר הערב (יום ב') באופן סופי את מתווה החזרה ללימודים בכיתות א'-ד' ואת פתיחת המספרות, מכוני היופי, הטיפולים הפרא-רפואיים ואת פעילות מורי הנהיגה והמאמנים האישיים במתכונת "אחד על אחד" מיום א' הקרוב.
5 צפייה בגלריה
חצי חצי בתי ספר בית ספר מערכת חינוך מספרה מספרות
חצי חצי בתי ספר בית ספר מערכת חינוך מספרה מספרות
(צילום: AFP, רועי עידן)
לפי המתווה שאישרו השרים, כיתות א'-ב' יפוצלו לשני חצאים וילמדו שלושה ימים בבית הספר, לסירוגין. כיתות ג'-ד' יחזרו ללמוד בקפסולות. בהודעה משותפת למשרד הבריאות ולשכת ראש הממשלה נמסר כי רשויות שיוכלו ללמד בכיתות מלאות תוך עמידה בכל הדרישות הבריאותיות יקבלו לכך אישור ממשרד החינוך.
על-פי מתווה הצהרונים שאושר, כל צהרון יכלול עד 28 תלמידים מאותה שכבת גיל (א' או ב'), בלא יותר משלוש קפסולות. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי שר החינוך אף יפעל לצד השלטון המקומי להפחתת המגע בין הקבוצות בצהרונים. ההסעות יתקיימו כפי שהן מתקיימות כיום, אולם עם הפרדה במרכז האוטובוס ותוך חיוב התלמידים בעטיית מסכות.
5 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
הדיון בפתיחת חנויות הרחוב - ביום חמישי
(צילום: אסף קמר)
במרכז הדיון היום עמדה סוגיית פתיחת חנויות הרחוב, ולפי שעה מסתמן שאלו ייפתחו, למעט המרכזים המסחריים, כבר בשלב ההקלות הקרוב. עם זאת, השרים ידונו באופן סופי בפתיחת המסחר וגם בסוגיית הצימרים ביום חמישי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון כי הוא בעד פתיחת חנויות הרחוב, ואל עמדתו הצטרף ראש הממשלה החליפי בני גנץ. שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע התנגדות. "זה מורכב מדי. צריך לקבל החלטה, ואם עומדים במדדים - עוברים לשלב הבא", אמר אדלשטיין. "אנחנו בשלב מאוד מוקדם של התוכנית. אם מקבלים מסחר וצימרים אני לא יודע לתמוך בזה. אנחנו משחקים באש. אפשר לעבור לשלושה שלבים - הקודם, הבא וזה שלעולם לא יהיה".
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ישראל כץ
יולי אדלשטיין ישראל כץ
"אפשר לעבור ל-3 שלבים, כולל זה שלעולם לא יהיה". אדלשטיין וכץ
(צילום: שלו שלום, אבי מועלם)
שר האוצר ישראל כץ אמר מנגד שצפה את התנגדות שר הבריאות ומשרדו. "הוא יכול להגמיש עמדות כמו שכולנו עושים", הוא קבע. "הפעולות הן המינימום שבמינימום. ירדו הקניונים כדי לאפשר לעסקים קטנים לחזור וזו גם עמדת ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי. למה לקיים דיון אם בסוף למשרד הבריאות יש וטו?".
כץ הוסיף: "יש כאן פשרה. שר הבריאות יכול להתנגד, אבל אנחנו צריכים לקבל את ההחלטה הזו". שר הביטחון גנץ אמר כי "היו לנו מדדים פשוטים: מאושפזים וחולים במצב קשה. זה מקדם רגישות שאפשר להישען עליו. הצבעתי תהיה בעד. שההודעה הסופית על כך תהיה בסוף השבוע".

מוקדם יותר עסק הדיון בקבינט גם בפתיחת הצימרים. שרת התיירות אורית פרקש הכהן התעקשה לדון בכך, ואמרה כי "אנחנו מדברים בצימרים על פתיחת עד 11 בקתות. זה יהיה מותנה בהצהרות בריאות. בסופי השבוע תהיה מגבלת קיבולת. נגביל לפחות חדרים. זה גרוע שאנחנו הופכים את הציבור לרמאים. ההסדר סופר מאוזן ואנחנו נדבר רק על משפחה גרעינית. אפשר להגביל את הקיבולת לעד 60%". ראש הממשלה נתניהו השיב: "מה שהשרה אמרה עם ירידה בסופ"שים ל-50% מהקיבולת - וקיבלנו".
5 צפייה בגלריה
צימר במושב רמות של יהודית ורם רשף
צימר במושב רמות של יהודית ורם רשף
צימר במושב רמות שליד הכינרת. הדיון הסופי - בחמישי
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)
שר החינוך יואב גלנט, שדרש תוספת של מיליארדים כדי לפתוח את מערכת החינוך, אמר בקבינט שהוא ממליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש עם ראשי השלטון המקומי, שמציעים כבר כמה שבועות מתווה אחר. נתניהו הסכים ואמר שייפגש איתם בהקדם. "אם יש פשרה על חצי-חצי, אני מציע להוציא אותה לדרך", השיב שר האוצר ישראל כץ. "הגעתי למסקנה שאין לנו אפשרות אלא לתת לכיתות א'-ב' ללמוד. אני לא מכיר בעולם מקום אחד שעשו קפסולות".
יו"ר ועדת החינוך רם שפע (כחול לבן) הודיע שיכנס את הוועדה לדיון על תלמידי א'-ב', שכן לוועדה יש את הסמכות שלא לאשר את התקנות. "הילדים חייבים לחזור ללימודים. המחירים הנפשיים, החינוכיים והכלכליים הם אדירים", אמר שפע. "אני מצפה מקבינט הקורונה להחליט כבר היום על החזרת כלל תלמידי א'-ד' ללימודים מלאים ככל הניתן. לרשויות המקומיות ולמנהלי בתי הספר יש את הרצון, היכולת והמשאבים כדי להפעיל את המערכת במלואה".
5 צפייה בגלריה
 יואב גלנט , בני גנץ
 יואב גלנט , בני גנץ
בני גנץ ויואב גלנט. "ממשלה אחת?"
(צילום: מוטי קימחי , אבי מועלם)
לאחר פרסום ההודעה תקף גלנט את גנץ בישיבה ואמר: "אנחנו ממשלה אחת או לא? אני מציע שתגידו לנציגים שלכם בכנסת שיירגעו ויהיו ברוח של שותפות ולא של פירוד". יו"ר כחול לבן השיב לו "כדאי שתרגיע. אני מבין שברשויות אפשר ללמוד יותר משלושה ימים בשבוע וצריך לאפשר להם את זה ככל שניתן. אנחנו לא פחות ממושמעים מכל אחד אחר". נתניהו אמר כי "אלו לא עמדות מפלגתיות אלא משרדיות".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס בדיון לדרישת האוצר לחדש את המסחר ואמר כי "אנחנו מבינים את הקושי הקמעונאי ויודעים שזה תפקידו של האוצר, אבל אם נחכה עוד שבועיים - נוכל לפתוח את כל המסחר ולא ניתקע בגלל עליית תחלואה. לכן התנגדנו, וצריך לנהוג במשנה זהירות". ראש הממשלה נתניהו ביקש באחד משלבי הדיון להקים צוות משותף לשרי הבריאות, האוצר והמדע שירכזו עם ראש המל"ל מתווה יציאה חדש שיכלול חמישה או שישה שלבים, במקום תשעה - כפי שהציג משרד הבריאות בתחילה. "צריך להביא את התוצאה מחר", הנחה אותם נתניהו.
פורסם לראשונה: 19:05, 26.10.20