המשפחתית הגדולה והוותיקה של יונדאי כשלה בעבר בישראל, עד שהגיעה הסונטה היוצאת בסוף 2015 ושינתה את המצב. ההצלחה הייתה מסחררת וצמרת הקטגוריה נכבשה שנה לאחר מכן. זה לא קרה בזכות יכולת פנטסטית או רמת אבזור יוצאת דופן, בוודאי שלא מראה ייחודי או מחיר צנוע. לא, יתרונה הגדול והיחיד למעשה, התבטא בצריכת דלק נמוכה הודות למנוע היברידי ייחודי בקטגוריה.
3 צפייה בגלריה
יונדאי סונטה
יונדאי סונטה
(צילום: ניר בן זקן)
על רקע המידע הזה חשוב לזכור כי קטגוריית המשפחתיות הגדולות הייתה ראשונה להיפגע מצונאמי רכבי הפנאי בתחילת העשור. מהלך שסילק מכוניות טובות ונחשבות כמו הונדה אקורד וטויוטה אוונסיס מאלומות תצוגה מקומיים, בעוד אלה שהמשיכו לנסות - מאזדה 6, פיז'ו 508 או אופל אינסיגניה - גילה שההתעניינות נמוכה במקרה הטוב. היחידה ששמרה על מעמדה והמשיכה למכור היטב היא סקודה סופרב המצוינת, אך הלא-היברידית.
אז כן, הסונטה החדשה שנחתה כאן, ומיועדת במקור בעיקר לשוק הצפון אמריקאי, שוב מצוידת במנוע היברידי ייחודי בקטגוריה. ולטענת יונדאי, לא רק. בדקנו מה כן.
סיכום: אין שום ספק בכך שהסונטה החדשה טובה משמעותית מהדגם היוצא, מכל בחינה. וכתוצאה מכך היא צפויה לטעמנו להפוך מאלטרנטיבה-של-סמנכ"ל-שנוהג-המון למתחרה של ממש על המקום הבכיר בקטגוריה. סקודה הוזהרה.
3 צפייה בגלריה
יונדאי סונטה
יונדאי סונטה
(צילום: ניר בן זקן)
איך היא נראית: מרשימה. מאוד מרשימה, עד הפרטים הקטנים וכולל כמובן חזית דומיננטית עם יחידות תאורה מקוריות, צללית כמו-קופה ואחוריים מסוגננים. והיא מסובבת ראשים מהמעלה הראשונה.
ובתא הנוסעים זה עוד יותר מרשים. החל במגוון החומרים, שילוב הגוונים ועד איכות הדיפון והריפוד. לוח המחוונים הדיגיטלי ברכב המבחן ("12.3) מרשים אף הוא וכך גם ההגה המקורי ומנופי העברת ההילוכים מאחוריו. מסך המגע קטן באופן מפתיע ("8, במקום "10.25 בגרסאות בכירות בארה"ב) ותפעול התיבה באמצעות מתגים דורש הסתגלות, אם כי פתרון זה מפנה מקום לתא אחסון גדול. אגב, התיבה תשלב עצמאית למצב חניה (P) אם תנסו לצאת מהרכב. הלוואי בכולן.
המושבים נוחים יחסית אבל כמקובל במכוניות מהעבר השני של האוקיינוס, חסרי תמיכה למי שאינו XL. מושב הנוסע נטול אפשרות כיוון לגובה, המראות קטנות מדי והשטח המת רחב בהתאם.
3 צפייה בגלריה
יונדאי סונטה
יונדאי סונטה
(צילום: ניר בן זקן)
היא ארוכה מקודמתה ב-4.5 ס"מ (490 ס"מ), עם בסיס גלגלים גדול ב-3.5 ס"מ (284 ס"מ) ומרווח הרגליים מאחור אכן משופר. אבל היא גם נמוכה ב-2.5 ס"מ (144.5 ס"מ) והתשלום על העיצוב יעניש גבוהים מ-1.80 מטר. טאץ' נחמד הם וילונות ההצללה מאחור, פחות מוצלח לגלות כי החלונות שם לא נפתחים בלחיצה אחת כמקובל. לתא המטען נוספו 70 ליטר (510 ליטר) והוא כולל כעת גלגל חליפי.
רשימת אבזור הנוחות עשירה וכוללת בין היתר גם ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם ומשטח טעינה אלחוטי. בגרסה הבכירה יש גם קירור למושבים וחלון שמש.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור ובתנועה חוצה), בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, התרעת שטחים מתים עם תיקון אקטיבי במעבר נתיב, תאורה דינמית והתרעה על ילדים במושב האחורי. בגרסה הבכירה יש מערך מצלמות היקפיות ומניעת האצה לא רצונית מול מכשול.
איך נוסעת: למרות כל השינויים, המנוע כמעט-זהה. 2.0 ליטר (152 כ"ס) עם שינויים קלים (בהזרקת הדלק ותזמון השסתומים) וכך המנוע החשמלי (51 כ"ס). התפוקה המשולבת עומדת על 193 כ"ס, ההנעה קדמית ויש תיבת שישה הילוכים אוטומטית.
הזינוק נותר כמעט ללא שינוי (9.2 שניות ל-100 קמ"ש, עשירית פחות) אך התחושה נמרצת מבעבר. הסיבה לכך לדברי יונדאי, המנוע החשמלי לוקח חלק פעיל יותר בהנעה ומקטין כעת ב-30% את הפסדי הכוח בהעברת הילוכים. התאוצה ממהירות נמוכה אכן רציפה יותר, אך תחת עומס או במהירות גבוהה התיבה עסוקה מדי בהורדת הילוכים תכופה. יש לזה ביטוי ווקאלי, למרות שבאופן כללי בידוד הרעשים שופר. צריכת הדלק שעמדה בסיום המבחן על 16.9 ק"מ לליטר מאוד מרשימים.
השימוש בפלטפורמה חדשה עם מרכז כובד נמוך יותר וכיול מיתלים חדש, שיפרו את נוחות הנסיעה, בעיקר במהירות שיוט. שינויים בגיאומטריית המתלים אחראים להתנהגות כביש טובה מבעבר, עם פחות תנודות גוף ויציבות כיוונית טובה משמעותית. מערכת ההגה ישירה ומדויקת יותר כעת, אך דוושת הבלם - למרות שיפור בתחושה - עדיין סובלת ממעבר לא חלק בין בלימה רגנטיבית להפעלת הבלמים עצמם.
  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 152 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 19.2 קג"מ ב-5,000 סל"ד
  • הספק / מומנט מנוע חשמלי: 51 כ"ס / 20.8 קג"מ
  • הספק משולב: 192 כ"ס
  • תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 490 ס"מ
  • רוחב: 186 ס"מ
  • גובה: 144.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 284 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,551 ק"ג
  • נפח תא מטען: 510 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 192 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 20 ק"מ לליטר, 118 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): לא נבחנה
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 196 אלף שקל (182 אלף שקל)