סובארו מנסה שוב להגיע למשפחות הגדולות. זוכרים את הטריבקה של 2005, דגם גדול ומפתיע, שכשל אצלנו ובחו"ל לחלוטין? אז 15 שנים מאוחר יותר מגיע סובארו איבולטיס, "אסנט" בצפון אמריקה, ניסיון שני של היצרנית היפנית הקטנה עם רכב פנאי גדול בעל שלוש שורות מושבים. לא במקרה הוא מיועד לשוק האמריקאי, שבה נהנית סובארו מתדמית פנטסטית עם כלי רכב כפולי-הנעה בכל גודל, ובהתאם זוכה להצלחה מסחרים כבר שנים רבות.
3 צפייה בגלריה
סובארו איבולטיס
סובארו איבולטיס
(צילום: ניר בן זקן)
אבל סובארו למדה את הלקח. במקום הטריבקה הגדול יחסית עבורה אך צנוע מידות ביחס לשוק, הפעם אין חשש כזה. האיבולטיס (עוד נתרגל לשם) גדול משמעותית ואינו קטן בהרבה מרכבי פנאי אמריקאיים סופר-פופולריים כמו פורד אקספלורר ושברולט טראוורס. ועכשיו רק נותר לראות מה הוא מעניק בתמורה לתג-מחיר גבוה משמעותית מזה שהורגלתם אליו ביצרנית.
סיכום: ראשית, יישור קו. רכב הפנאי של סובארו אומנם חדש אצלנו ומהווה חדשות מרגשות עבור היבואנית, אבל הלכה למעשה הוא דגם ותיק למדי שהוצג כבר לפני שלוש שנים. ובתעשייה שלרגע אינה עוצרת ואף מאיצה התחדשות, הוא אינו יכול שלא להרגיש מיושן מעט. החל בעיצוב החיצוני, דרך סביבת הנהג ועד מנוע-גיר לא מבריקים.
אין ספק כלל שעבור משפחות גדולות הוא נהנה מיתרון בהשוואה למתחריו הישירים מצפון אמריקה - מערכת הנעה יעילה שמתאימה היטב לאזורים הסובלים משלג ומקרח לעיתים קרובות. אצלנו היתרון הזה פחות חשוב, בהתחשב בתנאי מזג האוויר הרכים משמעותית. וכך הוא מאבד את אחד מיתרונותיו הגדולים, והיחידים.
איך נראה: העיצוב החיצוני מזכיר מיד את האאוטבק היוצא - לאחר שהוגדל ל-XL - שאינו מכלי הרכב הנאים והמקוריים במיוחד בעצמו. התוצאה אינה מרנינה והוא נראה גמלוני מדי, מגושם וחסר ייחוד.
3 צפייה בגלריה
סובארו איבולטיס
סובארו איבולטיס
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים מתוכנן היטב, אך בהשוואה למתחרים ובהתייחס לתג המחיר העסיסי, פחות מרשים מהרצוי למרות - ואולי בגלל - עומס דיפוני פלסטיק דמוי-עץ ואלומיניום לא מרשימים. התוצאה פשוט מיושנת למראה ומתבטאת בלוח מחוונים (אנלוגי) פשוט עם צג נתונים זעיר ("4.2), מסך מגע קטן יחסית ("8) וקונסולה מרכזית עמוסת מתגים שאינם ממוקמים היטב, למשל מתג סופר-בטיחותי לביטול בלימה אוטונומית וסטייה מנתיב, הצמוד למתג חלון שמש.
המושבים סבירים אך אין אפשרות כיוון גובה מושב הנוסע. תאי האחסון מעטים אך שדה הראייה לפנים ולצדדים טוב. חבל רק שכמקובל במכוניות אמריקאיות, מראות הצד קטנות מדי. ברכב המבחן הוצבו שני "מושבי קפטן" בשורה השנייה, ואלה מאפשרים ישיבה נוחה גם למבוגרים גדולי מידות. אך השורה השלישית מתאימה לשני מתבגרים, או שלושה ילדים אם מדובר בהסעה בחזרה מהחוג. ניתן לבחור בספסל אמצעי לשלושה וכך ניתן להסיע שמונה.
ליושבים מאחור יש שפע תאי אחסון, ליחידת המיזוג פתחים בשתי השורות האחוריות ובנוסף יש שישה שקעי USB, שקע 120V ווילונות הצללה. נפח תא המטען עומד על 498 ליטר כשכל המושבים בשימוש ו-1,331 ליטר לאחר קיפול השורה השלישית.
3 צפייה בגלריה
סובארו איבולטיס
סובארו איבולטיס
(צילום: ניר בן זקן)
רשימת האבזור כוללת בין היתר ריפודי עור עם כיוון חשמלי לקדמיים, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. ברכב המבחן היה גם קירור למושבים הקדמיים ומראות מתקפלות חשמלית. מפתיע לגלות שאין כאן מערכת מצלמות היקפיות כמו גם חיישני חניה מלפנים - אבזור כמעט סטנדרטי בקטגוריה. גם אבזור הבטיחות אינו מצטיין ביחס למחיר. יש בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטחים מתים, תאורה דינמית עוקבת פנייה ותיקון סטייה מנתיב.
איך נוסע: האיבולטיס הוא דגם מוגדש שני - לצד ה-STI - של סובארו. מנוע הבוקסר בעל ארבעה צילינדרים בנפח 2.4 ליטר מפיק כאן 260 כ"ס, מחובר לתיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה קבועה. התאוצה אכן נמרצת ביחס לרכב שמשקלו יותר משני טון לפני נוסעים וציוד, אבל ההרגשה היא שהמנוע והגיר לא כוילו היטב לעבודה משותפת. תחילת הנסיעה קופצנית מדי, ההאצה אגרסיבית שלא לצורך ובשני המקרים עקב מצערת רגישה ולא לינארית ו/או ניהול מערכות לא מוקפד.
כדי להימנע מאלה יש צורך לפתח רגל ימין רגישה מאוד, או לבחור בתפעול ידני של התיבה (עם שמונה מצבים קבועים מראש), ולהקפיד על האצות רק בסל"ד נמוך יחסית. התנהלות כזו יכולה לסייע לרכות הנסיעה, אך לא ממש לצריכת הדלק. זו גבוהה למדי, עם 7.2 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
את הבסיס לדגם מעניקה הפלטפורמה הגלובלית של סובארו, המשותפת גם ל-XV והפורסטר, שם היא סייעה לשיפור משמעותי בנוחות הנסיעה. כאן זה פחות עובד. שילוב מתלים רכים מדי וצמיגים נמוכי חתך (מדי) מייצר נוחות בינונית לכל היותר, בכל טווח מהירות ועל כל אספלט או שביל. גם בידוד הרעשים אינו מרשים, כנראה עקב פסי הגגון המסיביים והצמיגים הרחבים.
יכולת דינמית לא באמת רלוונטית כאן, אך חשוב לציין כי בכביש מפותל - גם במהירויות "רגילות" הסובארו הרגיש מגושם, עם הגה קל וחסר תחושה ושטח מת גדול מדי במרכז. מערכת ההנעה הכפולה המוכרת של סובארו מאפשרת יכולת שטח מסוימת ויחד עם מרווח הגחון המרשים (22 ס"מ), פוטנציאל הירידה לשטח שם. אבל זוויות המרכב צנועות ומייעדות אותו מעשית בעיקר לשבילי קק"ל.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.4 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 260 כ"ס ב-5,600 סל"ד
  • מומנט: 38.3 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה כפולה
  • אורך: 499.8 ס"מ
  • רוחב: 193 ס"מ
  • גובה: 181.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 289 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,081 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 498 ליטר, 1,311 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.4 שניות, 209 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 9.3 ק"מ לליטר, 283 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): לא נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 330 אלף שקל (299 אלף שקל)