מכונית סינית חשמלית נוספת בדרך לארץ: קבוצת בליליוס תייבא את מכוניות היצרנית הצעירה AIWAYS שהחלה לפעול רק לפני כשלוש שנים. תחילת השיווק בישראל מתוכננת למחצית הראשונה של 2021. הדגם היחיד שיגיע ארצה הוא גם הבודד שמייצרת כעת החברה, הג'יפון הקומקפטי U5, ומחירו בישראל צפוי להיות כ-200 אלף שקלים.
מידותיו של ה-U5 דומות לאלה של סקודה קודיאק אורכו 468 ס"מ (2- ס"מ), רוחבו 188 ס"מ (1.5- ס"מ), הוא גבוה מהסקודה ב-2 ס"מ (170 ס"מ) ובסיס הגלגלים שלהם זהה (280 ס"מ). למרות הסוללות החשמליות הכבדות, במפתיע הוא קל מהסקודה בלא פחות מ-200 ק"ג (כ-1,770-1,700 ק"ג). במבחן ריסוק שנערך לו ב-2019 על-ידי ה-EuroNCAP, זכה רק בשלושה כוכבי בטיחות.
הוא מצויד בסוללת 63 קילוואט שעה המאפשרת טווח רשמי של של 400-410 ק"מ בהתאם לשתי רמות האבזור-גימור שישווקו כאן - ולמשקל הרכב. הספק המנוע עומד על 204 כ"ס, המומנט על 31 קג"מ וזמן הטעינה המהירה מ-20% ל-80% עומד על כ-35 דקות. ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 7.5 עד 7.8 שניות בהתאם לגרסה. הוא מאובזר בסוללת מערכות בטיחות מאוד מרשימה ומקיפה, מסך מגע גדול ("12.3) ואבזור נוחות מקיף במיוחד. לדברי היבואנית, בשנתיים הקרובות יושקו על-גבי אותה פלטפורמה דגם פנאי-קופה (כנראה בשם U6) וגרסה עם שבעה מקומות ישיבה.
יש לציין כי הדגמים של אייוויס תוכננו מראש למכירה באירופה ומשווקים בגרמניה ובצרפת. הם מגיעים בתקינה אירופית מלאה - בניגוד לחשמליות סיניות אחרות - כך שאינם מוגבלים למכירה של 400 יחידות לדגם לשנה כמו דגמים סיניים שמגיעים בלעדיה, ויתמכו ברשת הטעינה המהירה הקיימת בארץ.
מחירו של ה-U5 גבוה בעשרות אלפי שקלים מג'יפונים חשמליים שכבר נמכרים בארץ, דוגמת פיז'ו e2008 ו-MG ZS EV שמחיר גרסת הבסיס שלו הוזל השבוע ל-129 אלף שקלים. אבל טווח הנסיעה של ה-U5 גדול משמעותית - בכ-100-140 ק"מ - וממדיו גדולים יותר. למעשה, טווח הנסיעה שלו דומה לאלה של אודי e-tron ומרצדס EQC שנמכרים בכחצי מיליון שקלים. מנגד, מדובר ביצרן חדש בעולם ואלמוני בארץ שטרם צבר מוניטין, תנאי פתיחה מאתגרים לחשמלית חדשה ולא מהזולות בשוק.
סביב נחיתת ה-U5 בארץ צפויים דגמים סיניים חשמלים נוספים - חלקם מסקרנים מאוד. למשל סרס E3 של סוקון שתייבא טלקאר, עם סוללת 53 קילוואט וטווח של כ-300 ק"מ, הצפויה להתחרות ב-MG ובפיז'ו ותזכה לתג-מחיר בהתאם. במקביל תשיק אוריון מוביליטי מקבוצת יוניון מוטורס (טויוטה ולקסוס) שני דגמים נוספים של היצרנית GAC, בהם איון S סדאן והג'יפון איון LX. שניהם יציעו טווח של כ-400 ק"מ ויעלו כ-200 אלף שקל.
את פעילות השיווק ינהלו אלחנן יהב וענבר נחשון, שמילאו בעבר תפקידים בכירים בקרסו מוטורס (רנו-ניסאן), בצ'מפיון מוטורס (פולקסווגן ומותגיה) ובכלמוביל (יונדאי-מיצובישי-מרצדס). טרם נקבע היכן יוקמו אולמות התצוגה הראשונים אך קבוצת בליליוס מחזיקה בכמה נכסים מתאימים, ביניהם אולם ברחוב המסגר בתל אביב. הקבוצה שנוסדה ב-1964 אינה זרה לתחום הרכב, בעבר הפיצה את מרצדס וכיום את אוטובוסי גולדן דראגון הסיניים, והיא הבעלים של חברת התחבורה הציבורית סופרבוס.
מבליליוס לא נמסרה תגובה.