מכוניות סופר-מיני היו פעם להיט אדיר. בעיקר באירופה, אבל גם אצלנו הן זכו לעדנה. שכן מדובר בדגמים שמציעים את כל העולמות, גם מידות עירוניות קומפקטיות לחניה ותמרון, גם תג-מחיר צנוע יחסית למשפחתיות - ובכל זאת מקום לארבעה. גם צריכת דלק נמוכה יחסית וגם משקל קל, מנועים מודרניים ומתלים מוקפדי כיול שמייצרים נהיגה מהנה. ועוד דבר - הן בדרך כלל נראות מצוין.
הן אידיאליות לצעירים רווקים שהפרוטה מצויה בכיסם, משפחות צעירות עם מושב בטיחות אחד או שניים וגם זוגות מבוגרים שילדיהם עזבו את הבית. הטוב מכל העולמות. נכון שהן מאבדות מעט גובה עקב נהירת הרוכשים לעולמות הפנאי, אך הן עדיין נהנות מקהל לקוחות גדול ורווחי. בקיצור, מנוע צמיחה פיננסי שלא ניתן לזלזל בו.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
השנה אגב הוחלפה כמעט כל הקטגוריה, והמצטרפות האחרונות הן פיז'ו 208 וטויוטה יאריס, שתיים שביצעו קפיצת מדרגה אדירה בדגמים העדכניים - כפי שמתבטא במבחנים שערכנו להן. כל אחת מהן בעלת מספיק כלים כדי להיות הטובה מכולן בשוק, אבל זה לא פשוט. שכן מעבר למבחן ראש בראש, הן צריכות להתגבר קודם כל על רנו קליאו שהחזיקה עד כה בכתר הסופר-מיני הנבחרת.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.33 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9 שניות, 200 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 15.8 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן: 115 אלף שקל
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.7 שניות, 208 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 17.5 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן: 125 אלף שקל
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, שלושה צילינדרים, 1.5 ליטר, וחשמל, 116 כ"ס
תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.7 שניות, 175 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 24.4 ק"מ לליטר
בטיחות: שמונה כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית
מחיר רכב מבחן: 120 אלף שקל
אוקי, בואו נוריד סעיף אחד מסדר היום - ה-208 היא אחת המכוניות היותר מסוגננות על הכביש כיום, כזו שתגרום לכל אחד להתאהב בה. וכן, גם אם תעמידו לצדה מכוניות קטנות יקרות ממנה משמעותית, כמו אודי A1 ומיני קופר. היאריס? נראית טוב למדי לעומת הדגם הקודם. הקליאו? אם אתם מעדיפים מראה סולידי-אלגנטי, מצאתם. בכל מקרה אחר, היא הפחות מרשימה כאן.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
התוצאה הזו מתהפכת בתא הנוסעים. רנו מציגה את סביבת הנהג והנוסעים המרשימה והטובה מכולן, עם מגוון חומרים נעים ואיכותי לעין וליד, כולל מסך מגע ענק ("9.3) ברזולוציה גבוהה, בורר הילוכים מסוגנן שמזדקר בין המושבים - הנוחים ביותר כאן - בדומה למכונית מירוץ.
לפיז'ו לוח מחוונים ניתן להתאמה ומרשים במיוחד, הכולל תצוגה תלת-ממדית. המושבים בעלי תמיכה יוצאת דופן ומיקום נמוך, כמו במכונית ספורט, אבל נמוכים יסבלו משדה ראייה מוגבל וגבוהים ייאלצו להצטופף באזור הרגליים. לא חיבבנו את גלגל ההגה הקטן, בין היתר עקב מיקומו הנמוך (מדי) שנועד להימנע מהסתרת לוח המחוונים. מסך המגע קטן ("7) יחסית ותפעול מרבית המערכות דרכו - מסורבל.
10 צפייה בגלריה
רנו קליאו
רנו קליאו
רנו קליאו
(צילום: ניר בן זקן)
אף שהיאריס חדשה, סביבת הנהג ותא הנוסעים נראים מיושנים לעומת המתחרות. המושבים ברכב המבחן הציעו אומנם נוחות ותמיכה טובים ואהבנו גם את תצוגת הנתונים העלית, אבל כאן זה הסתיים. הביקורת היא על לוח מחוונים צנוע, רזולוציה נמוכה של מסך המגע ("8), שקע USB בודד (שניים ברנו, ארבעה בפיז'ו) ופלסטיק שחור-מחוספס לא נעים במיוחד למראה ולמגע. במפתיע, ובאופן נדיר במותג היפני, נתקלנו בסימנים לאיכות הרכבה נמוכה בשני כלי רכב שונים.
אזור המושב האחורי, חלק קריטי עבור כל מי שרוכש את הקטנות האלה גם עבור "תוספות משפחתיות", הראה שוויון יחסי, ולא ממש מעודד. שכן בכל המקרים לא באמת מדובר עדיין בתחליף ראוי למשפחתית. ליאריס יתרון קל במרווח הרגליים, בקליאו מרווח הראש צנוע מהאחרות אך היא נהנית מיתרון בזכות פתח רחב של הדלת האחורית, בעיקר על-פני היאריס הצנועה מבחינה זו. הופתענו לגלות שרק ל-208 תאורת פנים ייעודית ליושבים מאחור - רמז קל מצד המתחרות?
10 צפייה בגלריה
פיז'ו 208
פיז'ו 208
פיז'ו 208
(צילום: ניר בן זקן)
אפרופו משפחות עם תינוקות, הקליאו תכיל בקלות יתרה את עגלת התינוק עם תא המטען הגדול מכולן (391 ליטר), כולל גלגל חלופי מלא. לפיז'ו יש פחות נפח (311 ליטר) והגלגל החלופי זמני, בעוד ליאריס אין אפילו אותו, וכדי להקשות עוד יותר היא מציעה נפח של 286 ליטר בלבד.
ברשימת האבזור אין הבדלים גדולים. כולן עם מפתח חכם, קיפול מראות חשמלי ובקרת אקלים (מפוצלת בטויוטה). לקליאו יש מצלמת חניה היקפית שימושית, לטויוטה במפתיע אין חיישני חניה (אחוריים וקדמיים בשתי הצרפתיות) כסטנדרט, אלא רק אחוריים כאופציה בהתקנה מקומית.
מערכות בטיחות? גם כאן ההבדלים קטנים. לכל השלוש בלימה אוטונומית אך בעוד לרנו תיקון סטייה מנתיב, לאחרות שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. ליאריס יש כרית אוויר נוספת בין הנוסע והנהג (שמונה בסך הכול, שש באחרות) והתרעה על שכחת ילדים, אבל אין לה התרעת שטח מת שקיימת בצרפתיות.
10 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
הצרפתיות דומות כאן, שלא במפתיע, לאור הקרב שצפוי להן בשוק הבית. בשתיהן מנועי בנזין מוגדשים עם 130 כ"ס, ואף שה-208 מזנקת מעט מהר יותר ל-100 קמ"ש, בתאוצות הביניים המדמות עקיפה הקליאו מהירה ממנה משמעותית, בעיקר הודות לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד מהירה יותר מהאוטומטית (שמונה הילוכים) בפיז'ו. ראוי לציין כי המנוע של ה-208 רועש ורועד יותר בעיקר לאחר התנעת בוקר.
ליאריס מנוע 1.5 ליטר בנזין אטמוספרי עם שלושה צילינדרים שמייצר - יחד עם מנוע חשמלי צנוע - 116 כ"ס בלבד. וזה ניכר. היפנית אחרונה במבחני התאוצה והתיבה הרציפה שלה - הסוגדת לאלוהי צריכת הדלק - מייצרת שאון מנוע רב תחת עומס. היא היחידה ללא אפשרות תפעול ידני של התיבה (מנופי העברת הילכוים מאחורי ההגה באחרות), למעט מצב הגברת טעינה רגנטיבית שמדמה בלימת מנוע אבל מוגבל מאוד בשימושו.
ואז מגיעים לצריכת הדלק. היאריס האיטית יותר מחזירה את הצבע לפני בעליה בתחנה. 19.1 ק"מ לליטר בממוצע לעומת 13.5 ק"מ לליטר בקליאו ו-11.4 ק"מ לליטר ב-208. תוצאה מעולה ויתרון פיננסי של ממש המתבטא בחיסכון של 1,400 עד 2,300 שקלים מדי שנה במחיר הבנזין הנוכחי, בהתחשב בנסועה ממוצעת לדגמים אלה של כ-12 אלף ק"מ בשנה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
אנחנו כבר בשלבי המבחן המתקדמים, וכאן הקליאו שוב מבריקה. יש לה את איכויות הנסיעה הטובות ביותר, בכל טווח מהירות. עם כיול מיתלים מוקפד שמאפשר ספיגה טובה בנסיעה עירונית, מבלי לאבד את הראש בכביש בינעירוני משובש. אף שהיא פחות חדה מהאחרות, היא הבטוחה והצפויה מהשלוש, עם התנהגות בוגרת ונטולת דרמות, למרות הגה קל מדי ולא לגמרי מדויק.
ליאריס יכולת ספיגת שיבושי אספלט טובה הודות לצמיגי חתך גבוה וחישוקים קטנים יותר ("16 לעומת "17). שיכוך נוקשה גורם לה להיות קופצנית מהאחרות במהירות גבוהה, אבל צידו השני של המטבע היא יכולת דינמית מצוינת בסגנון קארטינג, גם כיוון שהיא קלה מהאחרות בכ-140 ק"ג. ראויה לציון ולא לטובה היא דוושת הבלם שסובלת מתחושה דו-שלבית אופיינית להיברידיות הנעזרות באנרגיית הבלימה לטעינה.
ה-208? בפשטות, המהנה ביותר לנהיגה, עם היכולת הדינמית הגבוהה ביותר, יציבות מרשימה גם תחת עומס לצד יכולת שינוי כיוון מרשימה והגה מדויק ובעל משקל נכון. אבל נוחות הנסיעה אינה מבריקה בעיר ומחוץ לעיר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
לעיתים נדירות אנחנו מוצאים עצמנו עם שלוש מתחרות כל כך איכותיות. ועל רקע זליגת הקהל לכיוון כלי רכב גבוהים ומגושמים יותר, יש מקום לשאפו גדול ליצרניות על התוצר המשובח. ולתוצאות.
הפיז'ו 208 נאה מכולן והמהנה ביותר לנהיגה. אבל כחבילה אטרקטיבית היא צריכה לסיים כאן שלישית שכן היא פחות נוחה, פחות אינטואיטיבית לתפעול, פחות חסכונית ויקרה משמעותית.
היאריס, שעברה שדרוג ענק, היא החסכונית מכולן ובעלת היכולת הדינמית המפתיעה ביותר לטובה. אבל היא תסיים רק כסגנית. שכן היא נראית ומרגישה פשוטה בתא הנוסעים ובמפתיע הפחות איכותית מהשלוש, בעלת תא מטען זעיר וחיסרון מפתיע באבזור.
אם הייתם שואלים אותנו לפני המבחן, ספק אם כספי ההימור של הבוחנים היו מונחים על משבצת הקליאו. היא ותיקה מהאחרות, אינה מיוחדת כפיז'ו ולא חסכונית כטויוטה. אבל היא חד וחלק הסופר-מיני הטובה ביותר בשוק. לא רק שאינה כושלת בשום סעיף, היא גם בעלת סביבת הנהג המרשימה ביותר, עם ביצועים ואיכות נסיעה טובים ותחושה כללית שמדובר במכונית מקטגוריה גבוהה יותר. ועוד עניין אחד - היא גם הזולה מכולן. סוף הסיפור.