שתף קטע נבחר

מי אתה אנתוני פאוצ׳י?

הוא עבד עם נשיאים רפובליקנים ודמוקרטים, התמודד עם שלוש מגיפות שונות והפך לדמות אהובה ואמינה בקרב העם האמריקאי. מאז שיחסיו עם הנשיא טראמפ התערערו, הפך ביום אחד לדמות שנויה במחלוקת. אחרי שהנשיא סיפר לאוהדיו כי בכוונתו לפטר את ד״ר אנתוני פאוצ׳י, הגיע הזמן לברר מיהו המומחה שכל כך מרגיז את דונלד טראמפ?

הוא כיכב במגזין "טיים", הניו יורק טיימס כינה אותו "המומחה המוביל במדינה למחלות זיהומיות", הוא מכהן כמנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות, ואמון על הטיפול במלחמה בקורונה בארה״ב.

 

ד"ר אנתוני פאוצ'י כבר ראה מגפה או שתיים בחייו, אך דווקא ההתמודדות שלו עם הנשיא טראמפ שכינה אותו לאחרונה "אסון", לא הופכת את המאבק בנגיף לפשוט יותר. מיהו ד"ר פאוצ'י, ולמה, למרות שעשה הכל כדי להתרחק מפוליטיקה, הפך להיות שנוא אוהדיו של טראמפ?

 

אנתוני סטיבן פאוצ'י, רופא ואימונולוג אמריקאי, המכהן כמנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות

(NIAID), הוא אחד מחברי הצוות המובילים של כוח המשימה של הבית הלבן להתמודדות עם נגיף הקורונה.

פאוצ'י עוסק בבריאות הציבור בתפקידים שונים למעלה מחמישים שנה. הוא תרם למחקר האיידס ומחלות אחרות של המערכת החיסונית,הן כמדען והן כראש NIAID ב-NIH. פאוצ'י נכנס לחיינו בחורף האחרון כשהפך לאחד הנציגים המרכזיים של הצוות למאבק בקורונה בבית הלבן מאז שהוירוס השתלט על כולנו בסערה. מאז, הוא דוגל במאמצים לריחוק חברתי מתמשך בארצות הברית, לשם בידוד עצמי ומניעת התפשטותה של המגפה. פאוצ׳י טען ששיעור התמותה הסופי של האנשים הנגועים יהיה קרוב ל-1% לעומת שיעור של 2% כפי שהעריך בתחילה ארגון הבריאות העולמי - פי עשרה משיעור התמותה המדווח של 0.1% משפעת עונתית. אחרי חודשים ארוכים של תדרוכים ונסיונות לאיתור פתרונות והדרכה לעם האמריקראי, חילוקי דעות שהתעוררו בין השקפתו המקצועית ובין דרכו של דונלד טראמפ, ספג המומחה האהוד של אמריקה ביקורת ואיומים מגורמים בימין בארצות הברית, מה שהגיע עד לצורך באבטחתו.

 

דגעדגע ()
פאוצ'י וטראמפ.

 

"כאדם שנמצא בתפקיד מ-1984 וכיהן לצידם של בוש האב והבן, קלינטון ואובמה, ואשר קיבל את כל אותות ההוכרה האפשריים, אפשר לומר שד"ר פאוצ'י ראה הכל", אומר לנו ד"ר יבגני קצ'מן, מומחה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי איכילוב. ואכן, בין השנים 1983–2002 היה פאוצ'י למדען המדורג במקום ה-13 בדירוג המדענים המצוטטים ביותר מבין 2.5 עד 3 מיליון מדענים. "יש לו קודם כל אלמנט של פיגורה פוליטית. כבר במשך עשרות שנים שהוא קובע מדיניות של התמודדות עם מחלות זיהומיות". פרט לכך, אומר ד"ר קצ'מן: "פאוצ'י הוא רופא מצטיין וחוקר מצטיין שבסוף שנות ה-70 מונה לנהל את המכון הלאומי לרפואה בארה"ב, ארגון ממשלתי ענק הנמצא בפרבר של וושינגטון ובמסגרתו ישנם מספר מכוני מחקר. פאוצ׳י מנהל את ה- NIAID, "המכון לחקר מחלות זיהומיות אלרגיה, ומערכת החיסון", בראשו הוא עומד כבר 40 שנה". עוד הוא מספר: "פאוצ'י עלה לגדולה בתחילת שנות ה-80, כאשר תרם משמעותית למחקר במלחמה בנגיף האיידס. הוא חקר את הנגיף הן ברמה הוויראלית, והן ברמה של מערכת החיסון. היו לו יחסים מאוד מורכבים עם פעילי הקהילה הגאה שהיו פעילים באותם ימים למען זכויות חולי HIV. הם דרשו מהממשלה לספק תרופות לחולים ולבצע מחקרים. בהתחלה באו אליו בטענות מפני שתפסו אותו כחלק מהממסד, אך בהמשך, הודו כי העריכו את החוקר המסור מאוד ואף אמרו לו שהוא היחיד שבסופו של דבר אמר להם את האמת".

 

סדין אדום

עבודתו וגישתו בשנות ה-80 איננה שונה כל כך מזו שנקט בה בימי הקורונה. "מול האנשים בממשל של טראמפ הוא עושה דברים דומים״, מסביר קצ׳מן. ״יש לו ראייה רחבה, ולא רק בתור רופא. הוא יודע להסתכל על המאקרו. יש לו ניסיון פוליטי מול הממשל. הוא פיגורה מיוחדת. הוא כתב ספרות מקצועית ענפה בתחום המחלות הזיהומיות, וה-HIV. יש לו מעמד מיוחד שלא כל אחד זוכה לו. בתחום חקר ה-HIV הוא קיבל את מדליית הכבוד 'PEPFAR' - היוזמה הממשלתית של הנשיא להתמודדות עם HIV. הוא אף נוהג באותו האופן עם המאבק בקורונה. באופן טבעי הוא הפך ליועץ הראשי של טראמפ במאבק הממשל בקורונה. הוא איש רציני אשר מאמין במדע. במסגרת תפקידו פאוצ'י מייעץ לטראמפ בענייני בדיקות מיוחדות, המדיניות של ריחוק חברתי, מדיניות של סגירת המשק או פתיחתו. אנחנו נתקלים בבעיה המוכרת כי ממשל טראמפ כיום לא מאמין במדע״, קצ׳מן טוען. ״לכן בכל השלבים כמעט בהתמודדות עם המגיפה נוצר ביניהם אנטגוניזם. פאוצ'י הוא פוליטיקאי בנפשו, והוא לא ירד לרמה של טראמפ. הוא מוצא את הדרכים האלגנטיות שלו לעקוץ אותו. המסר שלו חלחל וכעת בעיניהם של מצביעי טראמפ הוא נחשב לסדין אדום. מבחינתם, הוא מייצג את דעת הנגד לטראמפ. הוא קצת דומה בגישתו לגמזו בארץ, שלא ילך ראש בקיר אבל מגיע עם אג'נדה מגובשת לחלוטין. הוא מבין שהוא בסוף פקיד. בנוגע ליחסיו עם טראמפ, פאוצ'י הפך פופולרי מאוד דרך התקשורת, ובגלל שאת טראמפ מעניינת בעיקר התקשורת, זה נורא הרגיז אותו״.

 

המלחמה של חייו

השבוע, רגע לפני הבחירות נשמעו קולות בעצרת התמיכה בטראמפ בפלורידה אשר קראו לפטר את ד"ר פאוצ'י. טראמפ הכריז כי הוא ימתין עד לתוצאות הבחירות עד שיכריע בעניינו. ״אל תגלו לאף אחד״, אמר. ״אבל אחכה אחרי הבחירות״. באופן טבעי האמירה השערורייתית עוררה תמיהה גדולה. פאוצ׳י אמנם חושב אחרת מהנשיא בכל הקשור לסכנות הפנדמיה, אבל האם בכלל בסמכותו של טראמפ לעשות דבר כזה? גם אם ירצה, זה לא יהיה כל כך פשוט. הוא איננו יכול לפטר את פאוצ׳י מ-NIH, אלא רק מהיותו יועץ.

למעשה, טראמפ התעקש להרחיק את עצמו מהמומחה האהוב כבר חודשים ארוכים ומינה יועץ נוסף שיעבוד לצידו, נוירוכירורג בדימוס ממדינת קליפורניה, שנסיונו והכשרתו אינם קשורים באופן ישיר לוירוס שכזה, אך תמיכתו בצעדי הנשיא קירבו אותו לקדמת הבמה.

טראמפ, כך נראה, באמת לא מאמין בחומרת המגיפה. מבחינתו צריך לנצח בבחירות, וככל הנראה היעד הזה הוא גם זה שהניע אותו להודיע חגיגית שחיסון יגיע באוקטובר. זה, כאמור, לא קרה.

הממשל מפעיל, בניגוד לדעתו של פאוצי׳ לחץ אדיר על ה-FDA בכדי שיקצרו את התהליך הרפואי בדרך לחיסון. יש שני טיפולים לקורונה שבלחץ הממשל אושרו יחד עם תמיכה של פאוצ'י ('רמדסיביר', REMDESIVIR). בשניהם הוכח בדיעבד כי הם לא הניבו תוצאות משכנעות במיוחד. ״פאוצ'י תמך בכך בכל זאת, בגלל שהוא מבין שעם טראמפ עליו לשחק את המשחק ובכדי להישאר בעמדה שממנה יוכל להשפיע ולשפר את מצבם של אזרחי ארה״ב עליו לבחור את המאבקים שלו בקפידה. אותה פשרה נרשמה גם עם אישור מתן פלזמה של מחלימים לחולים. כיום יש הוכחות ממחקרים שהוכיחו שהתוצאות אינן יעילות במיוחד. פאוצ'י חכם ובעל ניסיון, הוא אמנם עושה פשרות, אך לא יעשה שטויות.

 

פאוצ'י VS טראמפ

כדי להבין יותר לעומק את יחסיו עם טראמפ, שוחחנו עם רותם אורג, עורך הבלוג "וושינגטון אקספרס": "ד"ר פאוצ'י הוא מקצוען״ פותח ארוג עם השורה התחתונה. ״גם כי הוא מחזיק בתפקידים ברמה הפדרלית במשך עשרות שנים, וגם כי הוא בעל ידע וניסיון רב בעולם הרפואה. לצורך העניין״, הוא מסביר, ״הנשיא שמינה אותו למנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות (NIANID) היה רונלד רייגן בשנת 1984. ד"ר פאוצ'י בעל ניסיון רב בניהול מערכת בריאותית פדרלית. בתפקיד הזה למעשה הוא נדרש לדעת כיצד לתאם בין הממשלה לבין המדינות השונות בארה"ב, תהליך אשר מן הסתם הוא מורכב יותר מלהיות מנכ"ל משרד הבריאות בישראל כאשר תחת אחריותך ישנם 300 מיליון בני אדם. למעשה״, הוא מוסיף, ״אם נלך אחורה, בזמן כהונתו של פאוצ'י הספיקה ארה"ב להתמודד עם שלוש מגפות: הזיקה (2016), האבולה (2014), שפעת החזירים (2009) והקטלנית מביניהן, האיידס (שנות ה-80?), וזהו, כמובן, ניסיון בהחלט לא מבוטל״.

 

כעת עולה השאלה המתבקשת: אם מדובר באיש מקצוע מן השורה הראשונה, מדוע מפגין למעשה טראמפ אנטגוניזם כה חזק כלפיו? אורג מסביר: "אפשר לפצל את התשובה לשני חלקים: ברובד הפוליטי טראמפ הוא טקטי. הוא לא אוהב שאומרים לו מה לעשות, הוא שובר מוסכמות ולעיתים מתיימר לדעת מה נכון יותר גם יותר מאנשי המקצוע. בתור איש בריאות המליץ פאוצ׳י, על סמך המידע והידע שלו, הגבלות וסגירת עסקים. מבחינת טראמפ מאוד נוח לו למתג את פאוצ'י כ-"איש הרע".

 

הרובד השני הוא פילוסופי; ״לטראמפ יש תפיסת עולם לפיה הוא לא צריך שאחרים יבררו עבורו את המציאות. למשל, אנשי מודיעין הם אנשים שמבררים את המציאות עבור הנשיא באופן מסורתי, ואכן ב-2020 זו אוכלוסייה שחטפה ממנו ריקושטים רבים משום שהמציאות שהם הציגו לא התיישבה עם המציאות שהוא רצה לצייר. הוא או התעמת איתם במקרה הטוב, או פיטר אותם במקרה הרע. במקרה הזה״ מסביר אורג, ״גם אנשי רפואה הם אנשים שתפקידם לברר את המציאות מבחינה רפואית-מדעית. בתחום המודיעין עוד אפשר להתווכח על פרשנות של עובדות, אך בעולם הרפואה המציאות היא שחור או לבן״.

בתחילת פברואר-מרץ כשעוד ניסינו להבין מי זו הקורונה ולאן היא הולכת היה עדיין מעט מקום לפרשנות של הדילמה הגדולה של בריאות מול כלכלה. מצד אחד טראמפ, שעל פי גישתו ״אין להפוך את הפתרון לבעיה גדולה יותר מהמחלה״, גישה על פיה, הכלכלה גוברת על הבריאות; לתפיסתו, יותר אנשים ימותו מהמשבר הכלכלי מאשר מהקורונה. לראייה הוא אף חזר ואמר בעימות האחרון "הגרוע מכל מאחורינו". טראמפ אימץ את המנטרה הזו, שמורלית אמור לשדר "עסקים כרגיל" - אך בפועל כל יום נשברים שיאים חדשים במספר הנדבקים. החיבור לכלכלה מגיע כמובן במקביך - אם לא נשתלט על הוירוס, אנשים ימותו, בתי החולים יקרסו, יהיה שוב סגר - וכל אלו יובילו לפגיעה בכלכלה. מנגד, עומד ביידן ומכריז: "כן, אני אקשיב למומחים". מבחינת טראמפ זה סימן של חולשה: "ראיתם את ביידן?" שאל בגיחוך בעצרות שלו והתלוצץ על המסכה שזה עוטה. טראמפ מגיע עם תפיסת עולם מגובשת למדי ואומר לעם כי אל להם לחשוש מן הנגיף, בניגוד להקלטות שלו בראיון לסופר והעיתונאי בוב וודוורד שם הודה ששיקר ביודעין לעם כי חשש מהיסטריה ובעקבותיה מנפילה של הבורסה״. יש בעתות משבר העם מתייצב מאחורי המנהיג. כולם מצויים בכאוס, הרבה סימני שאלה ונסיון נואש למצוא תשובות ופתרונות. המנהיג באופן מסורתי אמור להיות מי שינחה את העם ברגעים הללו. לשם כך הוא חייב לשדר אמינות. ד"ר פאוצ'י נתפס כאדם אמין. ערב ערב בחודשי החורף הקשיבו האמריקאים לכל מילה שלו בתדריך היומי בשקיקה. הנסיונות של הנשיא להוביל את אותם תדריכים, לעומת זאת, ערערו דווקא טת מעמדו כמנהיג. ״חצי מהאוכלוסיה לא מאמינה לו או שונאת אותו. פאוצ'י הוא מומחה חף מאינטרסים, וטראמפ לא מרוצה באהדת הקהל שזכה לה. בכך טראמפ״, מסביר אורג, ״יורה לעצמו ברגל. פאוצ'י לא מהווה כלפיו איום בשום צורה ואם יחבור אליו אף יוכל לגייס את דעת הקהל שלו לטובתו״.

 

״טראמפ״, הוא מסכם, ״צריך יריב. זו גם טקטיקה פוליטית״. טראמפ מנסה לצבוע אותו בצבעים של תומך דמוקרטים. ד"ר קצ'מן טוען כי האמריקאים זקוקים למנהיגות שדואגת להם: "יש בכמה מדינות שלהן מנהיגות אחראית שהאג'נדה שלה היא לשמור על חיי האזרחים. האג'נדה היחידה של טראמפ היא להיבחר. כן קורונה לא קורונה הוא יעשה הכל. האינטרסים של הממשל הנוכחי הם לא קשורים לאינטרסים של העם".

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים