שתף קטע נבחר

מדיניות ההגירה לאן?

אחרי הבחירות כבר כאן והשינויים בחוקי ההגירה של ארה״ב עלולים להיות דרמטיים. כל הפרטים

עם התוצאות הסופיות של הבחירות בארה״ב, כולנו תוהים האם פנינו אל עבר ארבע שנים נוספות תחת ממשל הנשיא טראמפ בהן רשות ההגירה עדכנה חדשות לבקרים שינויים ומגבלות חדשות כלפי המהגרים החוקיים והלא חוקיים, בהליכי משפחה או עבודה. ימים בהם הקונסוליות ברחבי העולם סגורות בשל מגיפת הקורונה (לדעת רבים מדובר בניצול ציני של המצב על ידי הממשל הנוכחי), צווים נשיאותיים מגבילים, הוצאת ויזות חדשות וחידוש כאלה שפג תוקפן, קבלת בקשה לראיות נוספות כמעט בכל תיק ועוד כהנה וכהנה גזירות כלפי המהגרים, ביניהם אנשי עסקים ועובדים לגיטימיים, לעיתים אף כאלה המעסיקים אמריקאים רבים למרבה האבסורד. נראה ששינוי ממשל יוביל למדיניות הגירה שונה לחלוטין, כזאת שמעודדת הגירה כמו גם פתיחת הגבולות בפני מהגרים מכל העולם, כפי שחרט על דגלו בנושא, סגן הנשיא לשעבר, ג׳ו ביידן.

 

אין ספק שלנו הישראלים דילמות רבות בנושא, שכן מחד, הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, עשה ועושה רבות למען ישראל במישור ההצהרתי והמעשי כפי שאף נשיא אמריקאי לא עשה לפניו. אל מול מדיניות הגירה קשוחה וחסרת תקדים שלא פסחה על המהגרים הישראלים ואלה שהגיעו או רצו להגיע במסגרת הליך רילוקיישן ונפגעו באופן ישיר ממדיניות הממשל הנוכחי. כך למשל, בימים אלה, אנחנו עדיין תחת צו נשיאותי שאמור לפוג בסוף השנה ומגביל מקבלי ומחדשי ויזות עבודה לקבל את הטיסות בקונסוליות השונות, פרט למקים קיצוניים בהם הוכיחו אינטרס לאומי אמריקאי במתן האשרה.

אלו ועוד מתווספים לעובדה שכיום המשימה לתאם פגישה למתן ויזת תייר או ויזה אחרת היא מורכבת עד מאוד והליך שלרוב נמשך מספר שבועות לכל היותר, נמשך כיום חודשים רבים.

 

שינוי דרמטי בהליך קבלת ויזת H-1B

בתוך כך, רגע לפני הבחירות, ממשל טראמפ הציע השבוע שינויים דרמטיים בהליך קבלת ויזת H-1B. על פי ההצעה - שיטת ההגרלה אשר היתה נהוגה עד כה תוחלף בשיטה לפיה יבחרו העובדים להם מציעים שכר גבוה יותר.

על פי השיטה החדשה, אלה שיקבלו עדיפות בבחירה יהיו העובדים להם תהיה המשכורת הגבוהה ביותר. המשכורת תיקבע ע״י משרד העבודה האמריקאי שאף קובע מדרגות שכר שונות על פי אמות מידה כמו מיקום העובד, הכשרתו וקריטריונים נוספים. בנוסף, כך על פי ההצעה, השכר אמור להיות שווה או גבוה לשכר הממוצע באותה קטגורית העסקה באזור מקביל.

 

ויזת H-1B ומאפשרת למעסיקים אמריקאים להעסיק עובדים זרים אקדמאים בעלי תואר רגשון ומעלה ובעלי ידע מיוחד. על פי תנאיה ישנה מכסה שנתית של 85,000 ויזות אשכר מתוכן 20,000 לבעלי תואר שני ומעלה אשר הושג בארה״ב, ושאר מכסת 65,000 מיועדת לבעלי תואר ראשון או שווה תואר מכל העולם.

 

מכיוון שמדי שנה מספר מגישי הבקשות הוא רב הרבה יותר (כ 201,000 בקשות הוגשו בשנה האחרונה), הונהגה לפני זמן רב שיטת הגרלה בין המועמדים (לוטו). על פי השיטה הקיימת, המועמדים ש ״זכו בלוטו״ הגישו רק אז את הבקשה שמשלב זה נבדקת לגופו של עניין.

 

על פי השינוי המוצע, הרשויות יתמקדו הרשויות בנקודות הבאות:

● אם יתקבלו כצפוי יותר בקשות מהמכסה השנתית, רשות ההגירה USCIS תדרג ותבחר את הבקשות שהתקבלו על בסיס רמת השכר הגבוהה ביותר על פי כללי ה Ocupational Employment Statistics-OES וכשהשכר המוצע שווה או גבוה מכזה שנקבע על פי הכללים ותואם למקביל בתחום התעסוקה המיועד.

● OES ו SOC הם כלים המשמשים את משרד העבודה האמריקאי בקביעת רמות שכר על פי דרישות המעביד, הרקע האקדמאי והתעסוקתי של העובד ומקום העבודה האמריקאי.

● מדרגות השכר מחולקות לארבע כשדרגה מספר ארבע היא הגבוהה בעוד שדרגה אחד היא הנמוכה ביותר.

● במידה והשכר המוצע יקטן מזה המינימלי המוצע על ידי ה OESיקבע כשכר מהמדרגה הנמוכה ביותר.

● אחרי סינון ובחירה של המועמדים בעלי השכר הגבוה ביותר בעלי תואר ראשון (65,000), יבחרו 20,000 נוספים בעלי תואר שני ומעלה, על פי אותן אמות מידה שצוינו לעיל.

● במידה ויבחרו מועמדים רבים בעלי שכר גבוה אף מעבר למכסה, תערך הגרלה ביניהם. לדוגמא - במצב בו יוגשו למעלה 200,000 בקשות מתוכן 100,000 שיעמדו בקריטריונים על פי דרגה 4. או אז, תערך הגרלה ביניהם.

● במידה ואדם יעבוד ביותר ממקום עבודה אחד, הוא ידורג על פי מקום העבודה עם השכר הנמוך.

● במקום בו לא תהיה קביעת שכר מוגדרת, רשות ההגירה תדרג את השכר על פי אותם קריטריונים בעבודה מקבילה.

● טופס ההרשמה הקיים ישונה על ידי כך שיבקש לראות שהצעת השכר הגבוה ביותר על פי המבחנים שהובאו לעיל, יהיו שווים או גבוהים לעבודה מקבילה באיזור התעסוקה הרלבנטי.

● רשות ההגירה תידחה תיקים שהנתונים התעסוקתיים בהם יהיו שגויים כתוצאה מטעות או הטעייה, מבלי להתייחס לאשמה שבדבר אלא תתייחס לכך כאל נתון עובדתי אשר על פיו בקשה תידחה באופן אוטומטי.

● הרשות אף תדחה בקשות בהן זהות המעסיק או העובד ישונו אחרי ההרשמה.

● רשות ההגירה תבטל מידית ויזות שאושרו במידה ומעסיקים יגישו בקשות הארכה או שינוי לויזה ויבקשו להפחית את השכר שאושר מלכתחילה.

● מאידך, רשות ההגירה לא תבטל תיקים שאושרו בנסיבות שתוארו לעיל, במידה והשכר המופחת שיוצע יעמוד עדיין במסגרות הכללים הנ״ל וישאר באותה קטגוריה.

 

חשוב לציין כי רק לפני שנה שונתה שיטת ההגרלה אשר הונהגה לאורך שנים רבות ועל פי המועמדים הגישו את הבקשה במלואה. אם נבחרה בהגרלה הייתה נבדקת. בקשות שלא עלו בגורל נדחו והוחזרו פיזית למעסיקים. החל משנת 2020 הונהגה שיטה על פיה כבר מחודש מרץ נרשמו מועמדים להגרלה ורק אם זכו, הגישו בקשותיהם.

 

השינוי המוצע פורסם רק השבוע, בשניים בנובמבר 2020 והערות לשינויים יתקבלו עד לשניים בחודש דדצמבר. השינוי לא יחול בכל מקרה, פרט לפרסום סופי של החוק.

 

ככלל, הכללים לקבלת ויזת ה H-1B עוברים שינויים רבים מאז עליית ממשל טראמפ לשלטון לפני ארבע שנים כחלק ממדיניותו BUY AMERICAN, HIRE AMERICAN מדיניות אשר על פיה תועדפו באופן מובהק עובדים ומוצרים אמריקאים. לאור מדיניות זו, הוקשחו התנאים לקבלת ויזות, ובפרט H-1B . עד היום, אנו מצויים תחת צו נשיאותי שמונע חידוש או הארכה של הויזות בקונסוליות השונות,.

 

האם מדיניות זו תימשך עם בחירתו מחדש של הנשיא המכהן או שמא תשתנה דרמטית במידה ויבחר ג'ו ביידן? ימים יגידו.

 

הכותב, עו״ד שלומי אטש, עורך דין לדיני הגירה ומייסד משרד מוביל הממוקם בלב מנהטן.

www.atashlaw.com

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים