5 צפייה בגלריה
תומך טראמפ צועק על תומכי ביידן
תומך טראמפ צועק על תומכי ביידן
תומך טראמפ מתווכח עם מפגינים מהמחנה הנגדי
(צילום: AFP)
אלפי הודעות טקסט שבהן נטען כי המפלגה הדמוקרטית מנסה "לגנוב את הבחירות לנשיאות" נשלחו לתומכי טראמפ, שנקראו ביום חמישי האחרון להפגין מחוץ למרכזי ספירת הקולות בפילדלפיה. בסוכנות הידיעות AP דווח היום (שבת) מפי גורמים המעורים בפרטים כי המספר האנונימי שממנו נשלחו ההודעות שייך לחברה של אחד מיועציו הבכירים של הנשיא האמריקני המכהן דונלד טראמפ.
מנסחי ההודעה קראו לתומכי הנשיא להגיע למרכז העיר הגדולה ביותר במדינת פנסילבניה, שם התכנסו גם כמה מאות מתומכי ביידן. "אזהרה: ליברלים קיצונים ודמוקרטים מנסים לגנוב את הבחירות מטראמפ! אנחנו צריכים אותך!", נכתב בהודעה שציינה גם את מיקום מרכז ספירת הקולות.
5 צפייה בגלריה
הודעה שקיבלו תומכי טראמפ בפילדלפיה מבכיר בקמפיין של הנשיא
הודעה שקיבלו תומכי טראמפ בפילדלפיה מבכיר בקמפיין של הנשיא
ההודעות שקיבלו תומכי הנשיא
(צילום: AP)


סוכנות הידיעות האמריקנית ציינה כי החברה שמאחורי המספר האנונימי ששלח את ההודעות הרבות היא Opn Sesame, שהעומד בראשה הוא גארי קובי, מנהל הדיגיטל של קמפיין טראמפ. החברה נשכרה גם להפצת הודעות עבור המפלגה הרפובליקנית. בכיר במטה הבחירות של טראמפ, שסירב להזדהות בשמו, אמר כי הקמפיין לא עומד מאחורי המסרים, וטען שלחברה יש לקוחות רבים ולא ניתן לאתר את מי שאחראי לאלפי ההודעות. לעומת זאת, לפי יועץ אסטרטגי של המפלגה הרפובליקנית, החברה של קובי הרוויחה מיליונים מהפצת המסרים עבור מטה טראמפ והוועידה הרפובליקנית הלאומית. קובי סירב להגיב לטענות.
אתמול בבוקר הודיעה משטרת פילדלפיה על "סיכול מתקפה" נגד מרכז הכנסים שבו ספרו את הקולות, שהצליח בזכות מידע מודיעיני על חמושים שהיו בדרכם עם האמר מווירג'יניה. שני בני אדם נעצרו במקום, והמשטרה החרימו את כלי הנשק של הנוסעים. התובע המחוזי ציין כי לא נא נמצאו ממצאים שהשניים השתייכו לארגון קיצוני, אך על רכבם נמצאו מדבקות של חובבי הקונספירציות QAnon.
5 צפייה בגלריה
האמר שבו הו חמושים נתפס בחשד ל תכנון מתקפה נגד מרכז ספירת קולות ב פילדלפיה ב פנסילניה בחירות ארה"ב
האמר שבו הו חמושים נתפס בחשד ל תכנון מתקפה נגד מרכז ספירת קולות ב פילדלפיה ב פנסילניה בחירות ארה"ב
האמר עם חמושים שנעצר בפילדלפיה
(צילום: 6abc)
הארגון הקנדי Citizen Lab שקשר בין השאר את החברה הישראלית NSO למזמיני החיסול של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, וכן עקב אחר חברת "בלאק קיוב" הישראלית, סייע באיתור החברה שממנה נשלחו ההודעות. "זה ממש כמו לשחק באש", תיאר החוקר הבכיר ג'ון סקוט ריילטון. "יש לנו מזל שזה לא הגביר את המתיחות הקיימת ממילא".
כריס בריי, תושב פנסילבניה שכלל אינו רשום כחבר המפלגה הרפובליקנית - ואף הצביע לביידן - הופתע כשקיבל את ההודעה בטלפון. "שאלתי כמה חברים אם הם קיבלו את ההודעות האלה", סיפר בריי. "זאת ממש קריאה לפעולה שמזכירה את הרטוריקה ששמענו בחודשים האחרונים. כשמצליחים לחבר אנשים שהם לא לגמרי שפויים סביב זה, זה כבר הופך להיות מסוכן".

80 מיליון הודעות, כל יום

בשל ההתערבות של פייסבוק וטוויטר בבדיקת הציוצים של הפוליטיקאים - וסימונם במקרה של פרסום מידע חלקי או שקרי - חברות הפצת ההודעות שמצליחות להסוות את מקור המסרים רק הגבירו את פעולתן, והפכו ליותר אטרקטיביות עבור מי שמעוניין להגיע ישירות לטלפונים של תומכיו.
היישומון RoboKiller, שנועד לזיהוי וחסימה של מספרים השולחים הודעות ספאם, איתר 13 מספרים שונים ששלחו את אותה הודעה בפנסילבניה - וחסם אותם עבור משתמשיו. לפי אנשי החברה, מאז ספטמבר נשלחו מדי יום כ-80 מיליון הודעות בעלות מסרים פוליטיים לאמריקנים. לדבריהם, הודעות רבות שמגיעות ממחנה טראמפ הדהדו את המסרים על "גניבת הבחירות".
5 צפייה בגלריה
ספירת קולות פילדלפיה פנסילבניה בחירות ארה"ב
ספירת קולות פילדלפיה פנסילבניה בחירות ארה"ב
מרכז ספירת הקולות
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תומכים של ג'ו ביידן ב פילדלפיה פנסילבניה בחירות ארה"ב
תומכים של ג'ו ביידן ב פילדלפיה פנסילבניה בחירות ארה"ב
תומכי ביידן בפילדלפיה
(צילום: AFP)
"החברות האלה מסתמכות על הפרצות בחוק והיעדר הפיקוח בתחום", אמר ל-AP סאם וולי, חוקר תעמולה ודיסאינפורמציה באוניברסיטת טקסס. "בעזרת טכנולוגיה שנתפסת כפחות מתקדמת, כמו הודעות טקסט וטלפונים, הם שואפים להפחית את הצורך בקבלת מידע דרך הרשתות החברתיות".
בפנסילבניה, נזכיר, עדיין לא הכריזו על תוצאות רשמיות בבחירות. אחרי ספירת 99% מהקולות ביידן מוביל על הנשיא המכהן בכ-30 אלף קולות שהם כ-0.5% מסך הבוחרים. ביידן יהפוך לנשיא הבא אם ינצח בפנסילבניה, או אם ינצח בשתיים מארבע המדינות הקריטיות האחרות – ג'ורג'יה, נבאדה, אריזונה וצפון קרוליינה. גם הנתיב הפשוט ביותר של טראמפ לניצחון נראה נכון לעכשיו לא ריאלי – הוא חייב לחזור להוליך בפנסילבניה ולנצח בשלוש מארבע מדינות המפתח הנוספות.