קטגוריית המשפחתיות הגדולות, סגמנט D בשפה המקצועית או מכוניות מנהלים בפי מי שנתקע אי שם בשנות ה-90 של המאה הקודמת, היו הראשונות להיפגע ממבול דגמי הפנאי שהחל להציף את הכבישים לפני כעשור. הבחירה הזו נשענה אומנם על כמה יתרונות ברורים של פוזה, גובה ותחושת ביטחון (ולעיתים מרחב פנים), אבל הוויתורים היו (ועודם) עצומים.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
החל בנוחות נסיעה שהוקרבה, דרך צריכת דלק גבוהה יותר וניהוג מגושם ואפילו בטיחות מופחתת. למרות כל אלה, דגמי קטגוריה פופולאריים ומשובחים כמו הונדה אקורד וטויוטה אוונסיס נעלמו כליל מאולמות התצוגה, מאזדה 6 איבדה חלק ניכר מכוחה. הייתה בכל זאת אחת שלא נפגעה, סקודה סופרב, מי שהייתה ועודנה המשפחתית הגדולה המשתלמת והטובה ביותר, ללא תחרות אמיתית.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
עם התואר באה אחריות להוכיח כי היא עדיין ראויה, וכעת זה שוב קורה. מאז הגיעה אלינו התקשתה יונדאי סונטה לבלוט ותמיד מצאה עצמה כאלטרנטיבה זולה של אין ברירה - להוציא את הסונטה הקודמת, שמכרה מצוין בזכות מנוע היברידי חסכוני במיוחד וייחודי בקטגוריה, שהפך לחביב קציני רכב שנדרשו לחסוך בהוצאות. זה לא עזר לה, אגב, בפעם הקודמת שבה הפגשנו בין השתיים.
אבל כעת זה סיפור אחר. הסונטה עדיין עם יחידה היברידית, אבל חדשה מכל בחינה אחרת. המלכה סופרב? היא ותיקה בעוד כמה שנים, ומעשית סוגרת כמעט שש שנים מאז הוצגה, עם מתיחת פנים קלה באמצע. סיבה מצוינת לקחת שוב את שתי כוכבות השוק המוסדי, שמהווה כ-50% מהקטגוריה - בגרסאות בסיס פופולאריות שם - לעימות חוזר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.5 ליטר, 150 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.2 שניות, 219 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 14 ק"מ לליטר
בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן: 175 אלף שקל
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: חשמל, בנזין עם ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר ו-192 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.2 שניות, 192 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר
בטיחות: תשע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
מחיר רכב מבחן: 182 אלף שקל
הסעיף שבו כל סקודה, וגם הסופרב, פחות מבריקות. כמו כל אחיותיה למותג גם הסופרב, שנראית כאילו הפכה לחלק מהנוף המוטורי כאן, בעיקר תכליתית, לא הרבה מעבר. היונדאי החדשה לגמרי היא ההיפך הגמור. מרשימה מכל זווית, מושכת תשומת לב ובעיקר בלילה, הודות לחגיגת תאורה מקורית. היא עשויה להתגלות כמעט מצועצעת, אבל ללא ספק עדיפה על הצ'כית כאן.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים של סקודה מזדקן בכבוד אומנם, איכות החומרים בו גבוהה יותר והוא מציע פתרונות חכמים - תא קירור-חימום בין המושבים הקדמיים, כמקובל במותג - אבל העיצוב נעדר כל שאר רוח וגוון קודר שולט בו.
הסונטה נראית מודרנית ויוקרתית יותר, בין היתר בזכות שילוב גוונים ותאורת אווירה משתנה, אבל גם גלגל הגה מקורי ופתרונות לא צפויים כמו מתגים לבחירת כיוון תנועה במקום בורר מסורתי, כדי לפנות מקום לתא אחסון גדול. אגב, הם מעבירים למצב חניה (P) בעת פתיחת הדלת, וראוי שכל היצרניות יאמצו זאת. עבור גבוהים מ-1.85 מ' המושבים שלה עדיפים (במפתיע ללא כיוון גובה לנוסע), אך נמוכים יותר יעדיפו את אלה של הסקודה בעלי התמיכה העדיפה.
הסונטה גם מאובזרת יותר, עם ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים (כיוון חשמלי רק לנהג בסקודה), תצוגת נתונים עילית, מנופי שליטה ידנית בהילוכים או וילונות הצללה מאחור. כאמריקנית היא אינה מאפשרת קיפול מראות חשמלי בניגוד לסקודה, ורק החלונות הקדמיים בה נפתחים בלחיצה אחת.
10 צפייה בגלריה
סקודה סופרב
סקודה סופרב
סקודה סופרב
(צילום: ניר בן זקן)
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
גם מבחינת מערכות הבטיחות יש ליונדאי יתרון. לשתיהן בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, אבל הצ'כית מסתפקת בתיקון סטייה מנתיב לעומת שמירה עליו בקוריאנית. התרעת שטח מת יש לשתיהן, אבל ביונדאי היא כוללת גם מניעת כניסה לנתיב לא פנוי והתרעה על פתיחת דלת מסוכנת, לצד מערכת להתרעה על שכחת ילדים במושב האחורי ותוספת של שתי כריות אוויר (תשע לעומת שבע).
מרחב הפנים בסופרב הוא אחת הנקודות החזקות בה. ואכן, על אף ששתיהן עם בסיס גלגלים של 284 ס"מ והסונטה מרווחת למדי, הסופרב בכל זאת מרווחת יותר. מפתח הדלת האחורית רחב יותר והגג גבוה יותר מקלים את הכניסה אליו. היושבים מאחור צופים גם בשעון זמן דיגיטלי ובמד טמפרטורה חיצוני, ויש להם שקע חשמל (230V) ושני שקעי USB (בודד בסונטה). יש לה תא מטען (ענק) עדיף עם 584 מול 510 ליטר, גלגל חלופי מלא לעומת זמני ומבנה דלת חמישית המייצר מפתח נוח בהרבה להעמסה.
10 צפייה בגלריה
יונדאי סונטה
יונדאי סונטה
יונדאי סונטה
(צילום: ניר בן זקן)
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
יחידות ההנעה שונות כאן. הסופרב הולכת על מתווה קלאסי-עדכני של מנוע בנזין צנוע-נפח (1.5 ליטר, 150 כ"ס) מוגדש עם תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הסונטה מצרפת ליחידת מנוע-גיר קלאסית עוד יותר (2.0 ליטר בנזין, שישה הילוכים אוטומטית) יחידה חשמלית מתקדמת, ונהנית כך מיתרון הספק משמעותי (192 כ"ס).
במפתיע, נתון הזינוק הרשמי של השתיים זהה (9.2 שניות). בפועל, הסונטה ניצלה את יתרון עשרות האחוזים בהספק והייתה מהירה בכל מבחני התאוצה באופן משמעותי. כצפוי, שילוב מנוע אטמוספרי בנפח גדול משמעותית יחד עם תיבת הילוכים "רגילה" סיפק נסיעה חלקה יותר בתנועה עירונית ובזחילת פקקים.
אבל הצורך בסל"ד גבוה יותר לשחרור הסוסים, גורם לסונטה להיות עסוקה הרבה יותר בהורדות הילוכים תכופות כדי לשמור על מומנטום בשיוט. זה גורם להרבה יותר רעש מנוע ולתחושה מטרידה ומעייפת יותר. כצפוי, המנוע המוגדש בסופרב מאפשר האצה נינוחה הרבה יותר.
צריכת הדלק אמורה להיות נקודת חוזק בולטת נוספת של הסונטה, והיא אכן עדיפה. במפתיע, לא בהרבה. בממוצע המבחן שנערך בעיקר בכבישים בין-עירוניים היא צרכה 14.5 ק"מ לליטר, לעומת 12.3 ק"מ לליטר בסופרב המצוידת במערכת לניתוק שתי בוכנות בעומס נמוך. יש לציין כי בנסיעה יומיומית, הכוללת גם תוואי עירוני ושהייה בפקקים, הפערים מניסיוננו גדולים יותר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הסופרב היא אחת המכוניות הנוחות בשוק, וגם כאן היא מבריקה. על אספלט משובש היא עדיפה ללא ספק, אבל גם במהירות גבוהה היא שומרת על מרכב נינוח יחסית. לכך נוסף בידוד רעשי דרך ורוח טוב יותר. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה אבל ההגה קל למדי, ואינו מתקשר כלל.
לסונטה כיול מתלים נוקשה יחסית והיא מעט פחות נוחה מהסקודה, אף שהיא עדיפה עליה מבחינה דינמית. להגה שלה משקל טבעי והוא מדויק יחסית, אבל דוושת הבלם שלה סובלת מבעיית מינון גם תחת הרגל העדינה והמנוסה ביותר, עקב המעבר בין בלימה רגנרטיבית לבלמים עצמם.
אבל חשוב יותר, הסונטה היא בת לוויה עדיפה משמעותית בנסיעות ארוכות, מאלה שצפויים לעשות רוכשיה על בסיס יומיומי. היא פשוט מציעה סביבת עבודה ומנוחה טובות יותר בזכות הקפדה על פרטים זניחים לכאורה, אך כאלה שמצטרפים לחוויית נסיעה מועדפת.
10 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
סקודה סופרב לא מרימה ידיים בקלות. למרות גילה ה(מאוד) מתקדם, היא נוחה, שקטה, מרווחת ושימושית יותר מבחינת נפח הטענה למשפחה. מנוע הבנזין-טורבו שלה אפילו עדיף על היחידה במכונית הקוריאנית מבחינות מסויימות, ולמרות פיגור ניכר בנתונים, היא לא מרגישה איטית בשום מצב.
אבל בהתחשב בקהל היעד, יונדאי סונטה חייבת לנצח כאן. לצד מראה מקורי שאין לזלזל בהשפעתו, היא גם מאובזרת יותר, בעיקר בתחום הבטיחות, עם ביצועים טובים יותר, צריכת דלק עדיפה וסביבת נהג נעימה באופן ניכר. בפשטות, היא המנצחת.