בשיתוף ארגון אור שלום

"איך הגעתי לאומנה זאת שאלה ששואלים אותי הרבה פעמים", מספרת אורה סמואל, אחות בבית חולים "מאיר”, אמא לשמונה ילדים, סבתא לשבעה נכדים ונשואה לנתן סמואל, יועץ מחשוב, מזה 36 שנים.
"גדלתי על ספרים של גלילה רון פדר, וברגע שקראתי את הספר הראשון שלה ידעתי שזה מה שאני הולכת לעשות. היה ברור לי שאני אקח ילדים אליי הביתה, זה היה חלום והתגשם."
"אני גדלתי במשפחה גדולה", מספר נתן. "היו לי עשרה אחים. בשלב מסוים אחותי, שעבדה בבית חולים 'אלין' בירושלים, הביאה ילדה לאמא שלי הביתה. אמא שלי כבר הייתה מעבר לגיל שהיא יכולה לקחת ילד, ואז אנחנו אמרנו שאנחנו לוקחים אותה."
"ההחלטה הייתה מאוד פשוטה", מספרת אורה. "ראיתי אותה, לא הפסקתי לחלום עליה, קמתי בבוקר והודעתי לנתן שאנחנו לוקחים את יעלי אלינו".
אורה ונתן סמואל הם דוגמה קסומה למשפחת אומנה של ארגון "אור שלום". "יעל הייתה בת תשע כשהגיעה אלינו", מספרת אורה. "היינו אז כבר הורים לחמישה ילדים. היא נולדה עם מחלה שמגבילה פיזית את חלק הגוף התחתון שלה, אבל התעקשנו שתלמד בבית ספר רגיל. שידרנו לה כל השנים שהנכות היא ברגליים ולא בראש ושהיא מסוגלת לעשות הכל אם רק תרצה בכך. ובאמת, היא עשתה ועושה הכל בצורה עצמאית לחלוטין".
"אני לא חושב שיש הבדל מבחינת המוגבלות", מסביר נתן. "מוגבלות פיזית היא רק מוגבלות פיזית. וכל ילד מקבל את מה שאנחנו נותנים לו. יעל השתלבה בלימודים רגילים בבית ספר רגיל, התעקשנו על זה שהיא תלמד בבית ספר רגיל. בסך הכל נראה לי שניצחנו, שהצלחנו במשימה".
2 צפייה בגלריה
בני הזוג סמואל
בני הזוג סמואל
בני הזוג סמואל
(צילום: יריב כץ)
"יעלי נשואה היום באושר לבחור מקסים ותענוג לראות את הזוגיות שלהם. זה מאוד מאוד מרגש אותנו.
"הדרך לפעמים קשה אבל אין דבר יותר מספק מזה, לראות את הילד שלך, שלקחת, שהוא מתבגר ושוב גדל ושהוא פורח ואפילו לראות דור המשך ממנו.
"אנחנו מקבלים הרבה יותר ממה שאנחנו נתנו. כי לקבל את האהבה חזרה מאותו ילד זה הרבה הרבה מעבר למה שאתה יכול לצפות.
"המפגש הראשון עם 'אור שלום' היה תוך כדי אומנה. יעל הייתה אצלנו כבר כמה שנים, ואפשר להגיד שזה היה שינוי מרענן כי הרגשנו שאנחנו ככה מלווים יותר טוב ואיתם המשכנו וממשיכים. קיבלנו כתובת מאוד מדויקת שאנחנו יכולים לפנות אליה והיא הייתה איתנו בקשר קבוע ולמעשה, פתרה לנו את כל הבעיות שהיינו זקוקים לה.
"אני מאמינה שתמיד בכל מקום תימצא משפחה שתאהב אותם וכמו שאני אומרת, זה הילדים אולי שלא נולדו מהבטן, אבל הילדים שנכנסו ללב. אני מאמינה שיש אנשים שיכולים ומסוגלים לתת בדיוק אותו דבר, אם לא מעבר.
"ילד הוא תמיד אהוב, הוא תמיד ימצא משפחה שאוהבת אותו, והמשפחה צריכה לאהוב את הילד. זה לא משנה מאיפה הוא בא ומה מצבו."

אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה ומטופלים במסגרות חוץ ביתיות עקב חוסר תפקוד הורי, הזנחה קשה, התעללות נפשית, פיזית ומינית. מעל 40 שנים, אור שלום שם לו למטרה להעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם – הגנה מידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר .
משפחת אומנה של אור שלום היא בית ומסגרת משפחתית תומכת עבור ילדים ונוער מגיל ינקות ועד לגיל 18, שהוצאו מבתיהם ומחזקת הוריהם. במשפחות אומנה הילדים זוכים לחוויה משפחתית מתקנת, משתלבים בחיי הבית באופן מלא וגדלים בחיק משפחה המעניקה להם טיפול מסור, דוגמה אישית, חום, אהבה והזדמנות לחיים טובים יותר.
כיום מפעילה אור שלום 560 משפחות אומנה במרכז הארץ, ומטפלת בכ-800 ילדים, 200 מהם בעלי צרכים מיוחדים. הילדים מגיעים מכל הדתות והמגזרים ומשולבים במשפחה התואמת את הרקע הדתי והלאומי ממנו הגיעו.
משרד הרווחה הוא הגוף האחראי והמפקח על מסגרות השמה חוץ ביתית בישראל. השותפות בין הארגון למשרד מאפשר את קיומן של תכניות הארגון השונות ואת התמיכה במשפחות האומנה הרבות שמצילות את חייהם של הילדים כל יום.


לתרומות: *8936
להצטרפות למשפחות אומנה: https://orr-shalom.org.il/
פורסם לראשונה: 08:00, 12.11.20