מעטים הכדורסלנים שהיו מפטרים את סוכנות השחקנים שמייצגת אותם אחרי שזו הייתה מביאה הצעות מפנאתינייקוס ואולימפיאקוס. אבל לא כל שחקן הוא ים מדר.
עד הקיץ האחרון יוצג הרכז בן ה־19 (ששיחק העונה בהפועל ת"א) על ידי סוכנות Octagon, שהצמידה לו את לא אחר מאשר סוכנו של יאניס אנדטוקומבו, ה־MVP של ה־NBA בשנתיים האחרונות, אלכס סארציס. אבל מדר כיוון מהרגע שהוא זוכר את עצמו לליגה הטובה בעולם, ובעקבות ההצעה שהוגשו לו מפאו ומאולימפיאקוס הוא הרגיש שהפוקוס של סארציס והסוכנות כבר לא שם.
5 צפייה בגלריה
ים מדר
ים מדר
מדר. מכוון גבוה
(צילום: ראובן שוורץ)
מדר, שמקווה להיבחר בשבוע הבא בדראפט ה־NBA יחד עם דני אבדיה, היה זה שדיבר עם נציגי הסוכנות וביקש לסיים את הקשר, ולמחרת פנו אליו סטיב ניומן, שעבד בעבר עם עומרי כספי, ומייק תלם, שני סוכנים יהודים מ־CAA, שמייצגת בין השאר את זאיון וויליאמסון ופול ג'ורג'. הקליק היה מיידי.

עבודה, עבודה, עבודה

שווה להתעכב על האובססיה המסוימת של מדר ל־NBA. במשפחה מספרים שכבר בגיל ארבע אמר לאחיו הגדול חוף את המשפט הבא: "ברגע שאשחק ב־NBA, אתה תדגמן את הבגדים והנעליים שלי".
לקראת בר־המצווה ההורים זוהר ומעיין רצו לראות האם לבן יש באמת פוטנציאל. הם יצרו קשר עם יוגב ברדוגו, ישראלי שבילה את רוב חייו בארה"ב, שיחק במכללות וגם קצת בארץ ולאחר מכן פתח חברה שמתמחה בפיתוח יכולות אישיות, וביקשו שיערוך לים אימון. אחרי רבע שעה של אימון ניגש ברדוגו למעיין ואמר לה שים יהיה שחקן מקצוען: "היה לי ברור שהוא יגיע לליגת העל גם אם הוא לא ישקיע, ליורוליג בהשקעה מסוימת, ויוכל לשחק ב־NBA במידה שיקדיש לזה את חייו".המשפחה רצתה להיות בטוחה, אז היא ביקשה גם מעופר רון, אחד המאמנים האישיים הבולטים בארץ, לבחון את ים. התשובה של רון הייתה זהה: "אמרתי לזוהר שים יהיה שחקן יורוליג או NBA".
5 צפייה בגלריה
ים מדר
ים מדר
מדר. אחרי אימון אחד ידעו שיהיה שחקן
(צילום: ראובן שוורץ)
איך אחרי אימון אחד מגיעים למסקנה הזאת?
"הכישרון נטף לו מהידיים, וההקשבה והרצון ללמוד הם אצלו ברמה הגבוהה ביותר". ברדוגו מוסיף: "כל אתגר שנתתי לים - הוא עמד בו. הוא מאוד משימתי, רוצח. הוא אחר".
עם רון וברדוגו מתאמן מדר פעמיים־שלוש בשבוע, אבל הם רק חלק מהמעטפת. במקביל הוא מבצע אימוני כוח עם נמרוד קבלה, אימוני אתלטיקה עם עמית גולדיאן, וגם מוצא לעצמו זמן להכניס אימוני איגרוף אצל יעקב שמואל.
מי שמכיר את מדר יודע שגרף ההשתפרות המהיר שלו הוא לא מקרי, גם מחוץ לכדורסל. הוא הוקפץ כיתה בגיל צעיר מכיוון שהיה בוגר מנטלית, רגשית ושכלית מאחרים. הוא אמנם לא אהב ללמוד, אבל יש לו בגרות מלאה, כשאת רוב המבחנים כבר סיים בכיתה י"א כי רצה לפנות זמן לכדורסל. עד כיתה י' מדר בכלל לא דיבר אנגלית, אבל כשהבין שהוא חייב את זה אם הוא חולם להגיע לליגה הטובה בעולם, עבד קשה והיום הוא כבר מנהל שיחה ברמה גבוהה מאוד.
5 צפייה בגלריה
יאניס קסטריטיס
יאניס קסטריטיס
יאניס קסטריטיס
(צילום: פיב"א)
מחודש מארס עובד מדר המון על הקליעה שלו. "הכל מתחיל מכפות הרגליים", מספר ברדוגו. "ברגע שפלג הגוף התחתון מאוזן, עשית את רוב הדרך לקלוע באחוזים גבוהים. גם הרמנו את קשת הזריקה כי אנחנו מאמינים שהחלק הקדמי בטבעת הוא האלרגיה של השחקן".
בכל יום לוקח מדר בין 600 ל־700 זריקות ממצבים שונים עם דגש על קשת השלוש. לאחרונה העבודה השתלמה, כשבמבחני הדראפט שערך (Draft Combine) הוא מיעט להחטיא ודורג בצמרת הגבוהה מבין השחקנים שהעמידו את עצמם לדראפט. הסרטון הופץ ברשת והפך לוויראלי תוך שעות.
לרון יש סיפור נוסף על נושא הקליעה שימחיש עד כמה מדר נחוש להשתפר: "באליפות אירופה עד גיל 20 בקיץ הקודם השחקנים קיבלו חופשה של שלוש־ארבע שעות להתרענן בבית. מה ים עשה? התקשר אליי וביקש שנתאמן על הזריקה שלו למרות שהיו לו אחוזים מצוינים באליפות".

זום ומבחן פסיכוטכני

מדר יכול היה למשוך את שמו מרשימות הדראפט עד ליום שני בבוקר (בזכות גילו הצעיר הוא יכול להירשם גם לדראפט 2021), אבל שעתיים אחרי התבוסה הקשה של הפועל ת"א לגלבוע/גליל, 88:68 בראשון בערב, הוא הודיע לאדומים: "אני בדראפט עד הסוף".
האופטימיות הרבה של מדר שהוא ייבחר בדראפט (ההערכות מדברות על סיבוב שני כרגע) נובעת משתי סיבות עיקריות: לפני תחילת העונה הנוכחית הוא טס למחנה בלאס־וגאס בו השתתפו שחקנים איכותיים שהעמידו עצמם לדראפט. אבל הישראלי לא התרגש, הופתע לראות שהוא לא נופל מיריביו ואף עולה עליהם בפרמטרים רבים. לחבריו סיפר שהאמריקאים מרשימים ביכולות הפיזיות והאתלטיות, אבל מכיוון שרובם שיחקו רק בקולג' ולא כמקצוענים הם עדיין לא שם מבחינת הבגרות והבנת המשחק.
הסיבה השנייה לאופטימיות הם ראיונות הזום שערך מדר עם קבוצות ה־NBA. כמה קבוצות? לא פחות מ־22. המשפחה בנתה לו בבית חדר עבודה מיוחד עם עמדת מחשב שיהיה לו נוח בשיחות בהן היה מדבר לפעמים עם שבעה אנשי מקצוע מקבוצה אחת - מהג'נרל־מנג'ר, דרך מאמן הקבוצה ועד למספר סקאוטים.
5 צפייה בגלריה
ים מדר
ים מדר
לא בטוח שיישאר בהפועל ת"א אם לא ייבחר בדראפט
(צילום: ראובן שוורץ)
בראיונות, שלפעמים היו מסתיימים רק לאחר שעה וחצי, מדר היה מתבקש לספר בין השאר על עצמו ועל החיים שלו מחוץ למגרש. כמו כן נציגי הקבוצות היו מציגים לו מצבי משחק, והוא היה צריך לתת להם את הפתרונות שלו למצבים.
אבל שלב הראיון הוא לא הסוף. מיד עם סיומו מדר היה נשאר עם נציג טכני של הקבוצה ועונה על סוג של מבחן פסיכוטכני עם 200 שאלות כדי שיוכלו להכיר אותו טוב יותר.
שום דבר לא בטוח בדראפט הקרוב עבור מדר, וגם הוא יודע זאת. אם היה מנסה להיבחר בדראפט הבא, סיכוייו להיכנס בסיבוב הראשון בחוזה מובטח היו גדולים יותר, אך הוא הרגיש שלאור ההתעניינות בה הוא זוכה כעת, והמומנטום הטוב שבו הוא נמצא, כדאי לו להשאיר את שמו ברשימה, להיבחר בסיבוב השני ולנסות את מזלו דרך מחנות האימון או בחוזה דו־צדדי בליגת הפיתוח. וגם אם הוא לא ייבחר, אין בזה דבר רע – הזכויות עליו לא יהיו שייכות לאף קבוצה, והוא יחליט על עתידו.