במכתב חריג וחריף מתריעים חמישה מנהלי אגפים במשרד להגנת הסביבה כי הליך גיבוש התוכנית האסטרטגית החדשה של משק הפסולת פגום ונעשה ללא שיתוף הגורמים המקצועיים במשרד. המכתב, שהגיע לידי ynet, נשלח למנכ"ל המשרד, דוד יהלומי, שמונה על ידי השרה עם כניסתה לתפקיד.
עם הגעתה של השרה גילה גמליאל הוחלט להקפיא את התוכנית בנושא של השר הקודם זאב אלקין, ומונה צוות חדש בראשות מנכ"ל המשרד דוד יהלומי, המקורב לשרה, על מנת לגבש תוכנית חדשה. רוב הפסולת בישראל הולכת להטמנה, שעה שהאתרים הולכים ומתמלאים וישראל מדשדשת בתחום בהשוואה למדינות מפותחות אחרות במסגרת הניסיון לגבש תוכנית חדשה, המשרד החליט לסגת מתוכנית השבת אנרגיה מפסולת, שהוביל מנכ"ל המשרד לשעבר גיא סמט. כעת יוצאים חמשת מנהלי האגפים - נועה שפיצר מזרחי - מנהלת אגף אחריות יצרן, נטע אלול - מנהל אגף לטיפול בפסולת, עודד נצר - מנהל פסולת לאנרגיה, שרון פלוטניצקי - מנהל שלטון מקומי וזיוית לינדר - מנהלת חינוך וקהילה - במכתב רשמי למנכ"ל.
2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
"אנו סבורים כי ההחלטה לבחון אסטרטגיות ומדיניות קיימות הן לגיטימיות וראויות, במיוחד בנושא כה מרכזי כמו הטיפול בפסולת", כתבו חמשת הבכירים במשרד להגנת הסביבה. "עם זאת, אנחנו סבורים כי באופן שבו מנוהל התהליך, בראשות אגף מדיניות וללא שיתוף אמיתי ומספק עם אנשי המקצוע האמונים על הטיפול בפסולת, אינה נכונה מבחינה מקצועית וארגונית". 
מנהלי האגפים הביעו תרעומת כי הם אינם שותפים לתהליך וכי המשרד שוכר את שירותיהם של גורמים חיצוניים. "הדבר לא רק שמהווה פגיעה בסדרי המנהל התקין, הוא פוגם מהותית במקצועיות התהליך. הידע, הניסיון והזיכרון הארגוני בתחום הפסולת מצוי אצל אנשי המקצוע. היעדר שותפות מלאה שלהם בתהליך פוגם בבסיס הידע עליו נסמכת האסטרטגיה המתגבשת ביכולת שלה לייצג את המצב בשטח, את המורכבות בתחום וביכולת להבין לעומק תהליכים והחלטות שנתקבלו לאורך השנים והשיקולים שעמדו בבסיסים".
עוד כתבו הבכירים במשרד להגנת הסביבה כי "התנהלות זו מבטלת למעשה את הידע המקצועי והניסיון שנצבר במשרד וגורמת למשרד נזקים". עוד טענו כי הם נתקלים בסדרי עבודה שאינם מקובלים, כאשר הם מודרים מהשיח בתחום סמכותם. "זאת תוך אווירה לא נעימה במקרה הטוב אך לעיתים גם באווירה מאיימת ופוגענית, מקטינה, מלווה בביקורת והאשמות כלפי אנשי המקצוע".

התוכנית שנגנזה

בחודש מאי האחרון, המשרד להגנת הסביבה, אז בראשות השר זאב אלקין, הודיע כי תקודם תוכנית להקמת שלושה מתקני השבת אנרגיה מפסולת בשלושה מיקומים: בצומת מורשה, בחירייה, ובאזור התעשייה הצפוני באשדוד. היקף ההשקעה בפרויקט זה היה אמור להגיע לארבעה מיליארד שקלים עד לשנת 2030. הסיבה לקידום התוכנית הייתה שמתקני השבת האנרגיה מנצלים את הערך האנרגטי שבפסולת לצורך יצירת חשמל, ומהווים את החלופה הסביבתית, לצד המיחזור, להטמנת פסולת. לאחר שהשרה גילה גמליאל נכנסה לתפקיד בחודש יוני, היא ביקשה להקפיא את התוכנית ולבחון אותה מחדש.
המכתב של הבכירים אולי חריג, אבל לא מגיע בהפתעה. השרה גמליאל ניערה את המשרד. גורם בתחום הפסולת אמר כי "המשרד במשך תקופה התנהל בצורה לא נכונה או שקופה סביבתית. השרה ניערה את השמיכות וקיבלה החלטות מתבקשות, דוגמת הרחבת חוק הפיקדון. חלק ממנהלי האגפים היו נגד". לדברי גורם אחר מהמשרד, מתייחסים לראשי האגפים בצורה לא הוגנת, שכן אין תחליף לגורמי המקצוע. "למה תחום הפסולת לא מתרומם? כל שר שמגיע עושה משהו חדש. דורות של שרים הופכים החלטות ומשגעים את המערכת".

2 צפייה בגלריה
("פגיעה בסדרי המנהל התקין" . המכתב של הבכירים)
גורם מקצועי שעבד עם המשרד ונחשף למכתב אמר כי "נדהמתי מהמכתב. אין ספק שהצוות המקצועי במשרד יכול עוד ללמוד ולהשתפר. אבל הוא משוכנע שהוא עושה טוב ונאמן. אולי השרה זיהתה את מה שקורה בצורה קשה וכואבת. הם נכשלו. אבל היא מותירה אדמה חרוכה וסכסוכים פנימיים".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בעשור האחרון, בזמן שמדינות רבות באירופה הפחיתו את שיעורי ההטמנה שלהן באופן משמעותי, מדינת ישראל נותרה מאחור עם שיעורי הטמנה של כ-80% מהפסולת. מדובר בנתון בלתי נתפס המייצג מצב עגום ואבסורדי המחייב נקיטה בגישה שונה וחדשנית, מכיוון שהגישה הנוכחית לא הוכיחה את עצמה לאורך שנים רבות. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מוביל את הנושא והטיל את ריכוז אסטרטגיית הפסולת החדשה של ישראל על אשכול תכנון, מדיניות ואסטרטגיה, האמון - כפי שמעיד שמו - על תהליכי האסטרטגיה במשרד".
עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "המנכ"ל הנחה באופן ברור לשתף את כלל הגורמים הרלוונטיים במשרד, לרבות אנשי אשכול שלטון מקומי ופסולת וכל יתר גורמי המקצוע - וכך אכן נעשה. הצוות המרכז את אסטרטגיית הפסולת, מורכב מאנשי מקצוע מהמשרד מהשורה הראשונה, אשר עומלים בימים אלה במטרה לגבש אסטרטגיית פסולת שתוביל את ישראל לעמוד ביעדי המדיניות שקבעה השרה – 20% הטמנה עד שנת 2030. כך מדינת ישראל תתקדם באופן משמעותי בתחום הטיפול בפסולת ותעמוד בשורה אחת עם מדינות ה-OECD"