שתף קטע נבחר

מלחמת הדמוקרטים ברפובליקנים עשתה עלייה

נציגי שתי המפלגות האמריקאיות בישראל ניהלו בחודשים האחרונים קמפיינים לתמיכה במועמד שלהם לנשיאות והצליחו לעורר סערה. בראיון מיוחד הם חושפים את הקשר הקרוב עם אנשי ביידן וטראמפ והסודות מאחורי הקלעים

הבחירות הדרמטיות לנשיאות ארה״ב הורגשו היטב גם בישראל, רבות הודות לקמפיינים שהריצו בארץ נציגי שתי המפלגות בחודשים שקדמו לבחירות.

 

בניגוד לקמפיינים האנמים שהורצו נציגי המפלגות בבחירות של שנת 2016, גורליות הבחירות, כפי שתפס אותה כל צד, הובילה לקמפיין שואט ובועט של הנציגות הרפובליקנית בישראל עם שלטי חוצות, ראיונות ברחבי המידיה ונוכחות מרשימה באולפנים, שם עומתו נציגי שתי המפלגות חדשות לבקרים.

 

את הצד הרפובליקאי יצג עו״ד מרק צל הירושלמי, כשאת הדמוקרטים מייצגת הדר סטון, מומחית לקניין רוחני שעלתה לארץ בגיל 19, כאשר בעקבות לימודי תואר בתכנון עירוני, שבחרה ללמוד באוניברסיטת חיפה.

 

דמות נוספת שנראתה על המסכים במהלך הקמפיין, הוא אריאל סנדר, יו״ר הקמפיין למען הנשיא טראמפ והאסטרטג הראשי שלו, המעיד כי בעקבות הקמפיין נחשף להיענות חסרת תקדים של ישראלים לסייע ולתמוך בנשיא טראמפ.

 

סנדר, השותף והבעלים של חברת ׳גלעד׳, המתמחה ביחסי מימשל ולובי, איננו אזרח אמריקאי ולמרות זאת נראה שהוא עובד עם כל הנשמה, כמו שהוא מעיד. כאסטרטג ובעל חברת לובי שנבכי הפוליטיקה אינם זרים לה, מספר אריאל שהחיבור שלו לקמפיין המפלגה הרפובליקאית התרחש לפני כארבע וחצי שנים: ״כשהתחילו הפריימריז של המפלגה הרפובליקאית לבחירות 2016, היו 17 מועמדים. צפיתי בהתמודדות ואמרתי לעצמי שבסוף ישארו שמונה, חשבתי אסטרטגית מה ייתן למועמד אחד יתרון ואז עלה הרעיון של ישראל. חשבתי שמי שיצליח לעשות קמפיין בישראל ולזכות באהדת העולים האמריקאים, יוכל לזכות בעוד אחוז שניים מהקולות. כתבתי תוכנית איך הופכים מועמד אמריקאי למועדף. את התוכנית שלחתי באמצעות חברת לובי בוושינגטון די.סי, לשמונה מועמדים ואף אחד מהם לא ענה לי״.

 

דגעדגע ()
ישראלים למען טראמפ בישראל.

 

ואיך זה בכל זאת יצא לפועל?

״אחרי הפריימריז הגיע הטלפון מסטיבן מילר, יועץ קמפיינים מקצועי שהכיר את הקולגה שלי, צביקה ברוט,

שהיה אז אסטרטג פוליטי והיום הוא ראש עיריית בת ים. מילר אמר ״תגיעו לקליוולנד״. מצאנו עצמנו בביקור הזה בהכתרה של טראמפ שנערכה בוושינגטון די. סי. התוכנית שלי זכתה להתעניינות וקיבלנו אישור להריץ אותה. הקמפיין שהרצנו לפני כארבע שנים כוון לקהלים אוונגליסטים, שכן מועמד רפובליקני שרוצה להבחר לנשיאות צריך להבטיח 75% אחוזי הצבעה בקרב האוונגליסטים. המטרה הראשית היתה להציג את ישראל כארץ התנ״ך ולהפוך את טראמפ לידיד ירושלים וישראל. היו אז באמריקה כ-25 מיליון אוונגליסטים והקמפיין כוון אליהם, כל אמירה שהרצנו בנושא, כל פעילות הופצה ברשתות ונותבה לאוונגליסטים״.

 

ובקמפיין הנוכחי?

״לפני כחמישה חודשים התארגנו והתחלנו את הקמפיין. סגן הנשיא מייק פנס הבטיח להגיע להשקה הגדולה של הקמפיין שתוכננה לתחילת אפריל, אבל הגעתו בוטלה בעקבות הקורונה״, הוא מספר. ״במסגרת הקמפיין יצרנו שלטי חוצות שקשה היה להתעלם מהם, בנתיבי איילון הותקן שלט חוצות ענק שבלט בכל האיזור, היו לנו שלוש ורסיות: שלט עם הסלוגן ׳חייבים להודות לטראמפ׳, בחרנו בסלוגן כי ראינו שהרבה מאוד ישראלים חשים הכרת תודה לטראמפ על כל מה שעשה למען ישראל. הם מכירים תודה על ארבע השנים הנפלאות, על העברת השגרירות, ההכרה בגולן, שלא לדבר על השלום עם האמירויות. היה גם שלט מואר עם דגל ארה״ב ותמונת טראמפ. חוץ מקמפינים בפייסבוק ובשאר הרשתות, יצרנו גם שיירות של תומכים שיצאו מבית שמש לירושלים, מתל אביב לירושלים עם עצירה בשגרירות האמריקאית, משם ירדנו לכותל ומרק צל הטמין פתק בין האבנים. הקמפיין עסק בחיבור קהלים, בחודשיים האחרונים עשינו סיור בארץ עם שדולת ארץ ישראל בכנסת ועם השר חיים כץ ובצלאל סמורטריץ מימינה. נסענו לבינימין, ביקרנו בברקן בשומרון, לאוונגליסטים מאוד אכפת מיהודה ושומרון״.

 

דגעדגע ()
ו״ר המפלגה הרפובליקנית בישראל עו״ד מרק צל, עם יו״ר קמפיין הרפובליקנים בישראל, אריאל סנדר

 

לא היה קשה למכור את האישיות השנויה במחלוקת של טראמפ?

״איך אמר לי מישהו מהמצביעים ׳לא בחרתי באפיפיור ולא ברב ראשי׳.

 

הופתעתם מההפסד של טראמפ?

״התוצאות שהתפרסמו הביאו איתן עליות ומורדות. כשקיבלנו את פלורידה חשבנו שזהו, אבל אז הגיעו שאר התוצאות. היינו בהלם מהתוצאות האלה״.

 

איך אתם ממודדים עם הסירוב של טראמפ להכיר בהפסד?

״עד ינואר הקמפיין ימשך, יש עוד שני סנטורים שצריכים להבחר. אנחנו מתראיינים בתקשורת ומסבירים למה צריך את הבדיקות בקלפיות במדינות בהן יש האשמות בזיופים. אנחנו מסבירים שברגע שתסתיימנה הבדיקות המערכת המשפטית תכריע והוא יציית. אני מאמין שצריך למצות את התהליכים הדמוקרטים בשביל 71 מיליון מצביעים שהצביעו לטראמפ. בסופו של דבר אנחנו אנשים עם רגליים על הקרקע, לומדים את השטח ומחכים לראות איך ארה״ב מתמודדת עם המציאות הזאת״.

 

איך הישראלים האמריקאים הגיבו לקמפיין?

״לפי הנתונים שלנו, בארץ נמצאים כ-240,000 אזרחים אמריקאים בעלי זכות הצבעה. כ-20,000 הם ישראלים שהגיעו מפלורידה. הקמפיין שלנו פעל להמריץ אותם להצביע בעד טראמפ. רוב הרפובליקנים בארץ הם דתיים, רבים מהציונות הדתית. יש רבים ברעננה, במודיעין, ברחובות. עזרנו גם לאזרחים עם מילוי הטפסים להרשמה לבחירות ולאחר מכן סייענו בשליחתם לארה״ב. אני מקבל המון תגובות ברחוב מישראלים, הם בדעה שטראמפ הכי טוב לישראל, יש שאומרים שאיום ונורא מה שקרה. מינעד הרגשות נע בין כעס ועצבים לבין עצבות ורחמים״.

 

דגעדגע ()
הדר סטון עם כלב הנחיה

 

קורי פריד, אחת המתנדבות בקמפיין המפלגה הדמוקרטית בישראל, התנדבה לסייע לאנשים למלא את טפסי ההרשמה להצבעה. לישראל עלתה לא מכבר, עם ארבעת ילדיה משום שחשה שעליה להציל את הילדים ולהוציא אותם מאמריקה. להתנדבות הגיעה משום ש״לא רציתי שטראמפ יזכה בעוד ארבע שנים״. קורי שגדלה בלונג ביץ, קליפורניה לאבא ניצול שואה מפולין, התחנכה על ערכים של צדק חברתי, אנטי גזענות, שיוויון וכד׳. בישראל, כך נוכחה לדעת לדבריה, הרוב תומכים בטראמפ ולא אחת מצאה עצמה מנהלת ויכוחים עם ישראלים המשווים את ג׳ו ביידן לברק אובמה. קורי כבר הבינה שיש גזענות בישראל ולמרות שבעלה הוא תומך טראמפ, היא משוכנעת שהכל עניין של חינוך. ״הרבה חברים צעקו על ההתנדבות למען הדמוקרטים, גם העובדה שבעלי אוהב את טראמפ לא עושה זאת יותר קל. ואף על פי כן יש דמוקרטים בישראל, הרבה יותר ממה שחושבים״.

 

הדר סטון שנבחרה בשנת 2017 לעמוד בראש הסניף הישראלי של המפלגה הדמוקרטית בישראל (דמוקרט אבורד יזראל) וצפוייה לסיים את תפקידה בקרוב. היא מעדכנת שהקמפיין של הדמוקרטים לנשיאות בישראל התמקד בשלוש הרשתות החברתיות המובילות: פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם.

 

במקביל הושקעה אנרגיה לא מבוטלת בסיוע למצביעים הדמוקרטים בישראל לצלוח את המשימה, למלא את טפסי ההרשמה ולאחר שיגיע האישור, לסייע בשליחת ההצבעה לארה״ב. שלטי חוצות ושיירות ססגוניות נעדרו מקמפיין הדמוקרטים, אבל באולפני הטלוויזיה המובילים ניתן היה לצפות בסטון מקדמת את ערכי המפלגה.

 

הדר שגדלה בניו ג׳רסי (ברנזוויק איסט ובעיירה לוינגסטון) עלתה לישראל לפני כשלושים שנה, לאחר שנרשמה ללימודי תיכנון אורבני באוניברסיטת חיפה ומאז היא בארץ. ברבות השנים הקימה משפחה והפכה אמא לשניים. בתה הבכורה משרתת היום בצה״ל ובחרה בבחירות האלה לראשונה בחייה, הבן צעיר מידי מכדי לבחור. במשך השנים עסקה סטון ביעוץ בתחום הקניין הרוחני, שבו עשתה קריירה מרשימה. היא עבדה במשך שנים כבכירה בחברת GKH , שנתנה יעוץ מקצועי בתחום העברות קניין רוחני בין חברות ענק. על אף שהפכה ללקויית ראיה לפני כשלוש שנים, ההתלהבות שלה מקידום הערכים הדמוקרטיים בישראל, רק עלתה וגבהה. סטון מעדיפה לשדר אופטימיות, היא מאמינה שלמרות סירובו של טראמפ לקבל את הכרעת הבחירות, ג׳ו ביידן יכנס לבית הלבן ב-20 בינואר. בניגוד לאריאל, הדר מציינת ע״פ מידע מממשלת ארה״ב, כפי שהיא מדגישה, שמספר המצביעם האמריקאים בישראל היום עומד על 125,000 איש.

 

איך הרגשת בעימותים עם הקולגות הרפובליקנים?

״לפעמים היה קשה להעביר את המסרים הדמוקרטים, יש פילוג במדינה וזה קשה למרות שיש לנו ערכים משותפים. הדמוקרטיה הישראלית חיה ונושמת, יש הפגנות, חופש ביטוי, עתונות חופשית״.

 

מה את חושבת על המצב שנוצר, על הסירוב של טראמפ להכיר בהפסד?ֿ

״זה עצוב שטראמפ לא מכיר בהפסד שלו, זה לא אחראי מצידו. עצוב כי יש לנו דמוקרטיה נהדרת, דמוקרטיה שהיא מקור להשראה והוא מנסה לשבור אותה״.

 

איך את חושבת שזה יסתיים?

״בסוף הוא ילך, החוק הוא ברור. מספר האלקטורים הוא זה שקובע, בחודש ינואר ג׳ו ביידן יכנס לבית הלבן.

אני מקווה שתומכי טראמפ יגלו כבוד״.

 

את מדמיינת מצב של אלימות ברחובות?

״הכל אפשרי אבל אני בוחרת לא לדמיין דברים רעים״.

 

מה את יכולה לספר על הקמפיין שלכם?

״אנחנו למעשה ארגון של מתנדבים, אין לנו משרד יחסי ציבור כמו לרפובליקנים, אבל יש לנו למעלה ממאה מתנדבים. גם משרדים אין לנו, אנחנו עובדים מהבית. את הקמפיין התחלנו עוד בפריימריז, בעיקר עזרנו למצביעים להרשם. לא תמכנו אז במועמד מסוים, רצינו שאנשים יהיו מעורבים במפלגה. מאוחר יותר כבר היינו בתאום עם הקמפיין של ביידן. בין הסגרים היינו ברחובות, רשמנו אנשים. התגובות היו נהדרות, היתה התלהבות גדולה. שמחתי לגלות שגם הצעירים מעורבים, לרבים מהם מאוד חשוב נושא ההתחממות הגלובאלית של כדור הארץ ושינויי מזג האוויר הנובעים מכך״.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רפובליקנים למען טראמפ בישראל.
מומלצים