אוסיין בולט וקרל לואיס הם שניים מגיבורי הספורט האולימפי לדורותיו ועימות ביניהם על התואר האתלט הטוב בהיסטוריה הוא כמו הקרב בין לאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו, פלה ודייגו מראדונה או מייקל ג'ורדן ולברון ג'יימס, אם הם היו מתחרים באותן שנים.
בולט עדיין טרי בזכרונותינו, משום שפרש סופית רק ב-2017. הוא מחזיק בשיאי עולם יוצאי דופן ובמיוחד ה-9.58 שניות ב-100 מטר. הוא גם הוביל את ג'מייקה בלונדון 2012 לשיא עולם מדהים במרוץ השליחים 4X100 עם תוצאה של 36.84 שניות. יש הרואים בו כגדול בהיסטוריה ומאז שפרש אין סימנים למישהו שיאיים על שיאיו. מי שחי בשני העשורים האחרונים של המאה הקודמת, ראה בקרל לואיס כאתלט הטוב בכל הזמנים, והוועד האולימפי הבינלאומי, אף הכתיר אותו כאתלט המאה. אז מי באמת הגדול מכולם?
8 צפייה בגלריה
אוסיין בולט וקרל לואיס
אוסיין בולט וקרל לואיס
מי הכי גדול? אוסיין בולט וקרל לואיס
(צילום: getty images, AP)
ראשית, לשניהם הייתה תכונה זהה: אי אפשר היה לנצח אותם במעמדים הגדולים. הווינרים האולטימטיביים ששום רעש רקע לא הסיט אותם מהפוקוס ברגעים שכל סטיית מחשבה קלה יכולה להרוס שנים של הכנה. איזה שליטה ובגרות מנטלית. רגעי הריכוז על קו הזינוק, ההצלחה בהחלפת מקל השליחים ואצל קרל לואיס גם ההרצה לקראת הקרש וההתעופפות בקפיצה למרחק.
למעשה, השניים פקששו רק במקרים בודדים בקריירה כמו הפסילה של בולט ב-100 מטר באליפות העולם בדיאגו או הכסף של לואיס ב-200 מטר בסיאול. המקום השלישי של בולט בלונדון 2017 לא נחשב לצורך העימות, כי האמת שהוא כבר לא היה בפוקוס והשתתף רק כדי לרצות את יו"ר ההתאחדות הבינלאומית סבסטיאן קו.
יש גם הטוענים, ולא בלי מידה של צדק, שבחירת האתלט הגדול מכולם היא בלתי אפשרית. "קח למשל רצים ל-400 מטר, קופצים או זורקים שיכולים להשתתף רק במקצוע אחד או שניים", אמר יורם אהרוני, מומחה לספורט מהמכללה האקדמית במכון וינגייט. "באתלטיקה יש לספרינטרים יותר מקצועות להשיג יותר מדליות, לעומת אתלטים בענפים אחרים".
8 צפייה בגלריה
בולט עם שיא העולם ב-100 מטר
בולט עם שיא העולם ב-100 מטר
בולט עם שיא העולם ב-100 מטר
(צילום: getty images)
גם המגבלות הללו לא יטשטשו את העובדה שבולט ולואיס הם המועמדים הבולטים ביותר לתואר אתלט כל הזמנים. רק ג'סי אוונס, גיבור אולימפיאדת ברלין 1936, היה יכול לסכן אותם, אבל בגלל מלחמת העולם השנייה השתתף רק באולימפיאדה אחת שבה קטף ארבע מדליות זהב. אוונס הוא אכן המועמד הברור למקום השלישי בדירוג. אז מי מהשניים ראוי יותר? לפניכם השוואה שמתבססת על מספר קריטריונים שונים.

אולימפיאדות ואליפויות העולם

הקרב כאן צמוד. לואיס זכה ב-10 מדליות אולימפיות: תשע מזהב ואחת מכסף. בולט עם שמונה מזהב וזכייה נוספת שנפסלה משום שנסטה קרטר, שהיה חלק מרביעיית השליחים, נתפס על שימוש בחומרים אסורים והזהב מ-2008 נלקח ממנו. לואיס החמיץ לפחות שלוש מדליות נוספות, שתיים בגלל החרם של ארה"ב על מוסקבה 1980 ואחת נוספת ב-1988, כאשר אחד מחבריו לנבחרת הפיל את המקל בריצת המוקדמות. באליפויות העולם יש לבולט 14 מדליות מתוכן 11 מזהב ולואיס עם 10 מדליות, 8 מזהב. מנגד, בולט השתתף בשבע אליפויות ולואיס רק בארבע.
מסקנה: המאזנים דומים. תיקו.
8 צפייה בגלריה
יחיד ומיוחד. קרל לואיס
יחיד ומיוחד. קרל לואיס
יחיד ומיוחד. קרל לואיס
(צילום: GettyImages)

שיאי עולם

בולט: ניפץ את השיא ב-100 מטר בניו יורק ב-2008 ובאותה שנה כבר קבע 9.69 באולימפיאדה. בסין הוא הוסיף גם שיא של 19.30 ב-200 מטר. באליפות העולם בברלין התפוצץ עם 9.58 אגדי ב-100 מטר, 19.19 ב-200 וגם 37.3 בשליחים, והפך לראשון שניפץ את כל שיאי העולם במקצועות בהם השתתף בתחרות אחת. בלונדון 2012 הוביל את ג'מייקה ל-36.84 בלתי נשכח בשליחים 4X100. שיא העולם שלו ב-100 מטר נחשב לגדול בכל הזמנים ביחס לאתלטיקה כולה, בהתחשב בכך שחתך 11 מאיות מהשיא הקודם.
לואיס: 37.86 שניות במדי ארה"ב ב-4X100 מטר, באליפות העולם הראשונה בהלסינקי 1983. לאחר מכן שיפרו האמריקאים בשלוש שניות ב-1984. ב-100 מטר, 9.93 שניות ברומא 1987 ואז 9.92. השיא האחרון שקבע בריצה הזו עומד על 9.86 שניות בטוקיו 1991. יחד עם השליחים הוא שיפר את השיא מספר פעמים נוספות, כולל 37.40 במשחקים האולימפיים בברצלונה.
8 צפייה בגלריה
כיכב גם בשליחים. בולט
כיכב גם בשליחים. בולט
כיכב גם בשליחים. בולט
(צילום: AP)
בנוסף, לואיס מחזיק עדיין את שיא העולם באולם בקפיצה למרחק שעומד על 8.79 מטר. האמריקאי גם התקרב לא פעם לתוצאה האגדית של בוב בימון, שנקבעה בתנאים אופטימליים. ההתעקשות שלו לא להשתתף בתחרויות בתנאי גובה מנעו ממנו אפשרות לשבור שיאים נוספים.
מסקנה: יתרון לבולט בעיקר בזכות איכות השיאים.

מגוון מקצועות

שניהם השתתפו בשלושת מקצועות הספרינט ולואיס הוסיף גם את הקפיצה למרחק שבה השיג ארבע מדליות זהב ברצף. לואיס, שכיכב כ-20 שנה לפני בולט, החל את הקריירה כאשר בעולם האתלטיקה הייתה עדיין חובבנות חלקית. פעילותו הפכה את העוסקים במלכת הספורט למקצוענים.
מסקנה: יתרון ברור ללואיס.
8 צפייה בגלריה
אגדה גם בקפיצה למרחק
אגדה גם בקפיצה למרחק
אגדה גם בקפיצה למרחק
(צילום: GettyImages)

רצף

בולט: נוצח רק פעמיים בנסיבות שיד המקרה בהן. פסילתו בגמר ה-100 מטר באליפות העולם בדיאגו ב-2011 וההפסד לג'סטין גטלין (סיים ראשון) וכריסטיאן קולמן (שני) בגמר ה-100 מטר בלונדון 2017, כשדורג שלישי. לפני כן, רוב ניצחונותיו היו בהפרשים גדולים.
לואיס: בקפיצה למרחק הוא זכה ב-65 ניצחונות רצופים, שהתפרסו על פני שבע שנים, כולל מול מייק פאוול. ההפסד הבולט היחיד שלו היה לפאוול שהפתיע בקפיצת חייו וקבע 8.95, שהוא שיא העולם במקצוע עד היום.
מסקנה: יתרון קל ללואיס, בזכות הקפיצה למרחק.
8 צפייה בגלריה
בסוף הוא שיאן העולם. מייק פאוול
בסוף הוא שיאן העולם. מייק פאוול
בסוף הוא שיאן העולם. מייק פאוול
(צילום: Getty Images)

עמידה בחוקי הסימום

למרות שרבים התקשו להאמין להישגיו מעוררי ההשראה של בולט, הוא לא נתפס ולו פעם אחת. לואיס נודע כאחד הלוחמים הגדולים בשימוש בסמים, אך אחד מחברי הוועדה נגד סימום בוועד האולימפי האמריקאי טען כי לואיס נתפס פעם משתמש בממריצים (לא סטרואידים), אך המידע שלו לא אומת. קרל לואיס גם לא הובא לדין.
מסקנה: יתרון קל לבולט
8 צפייה בגלריה
לא נתפס מעולם
לא נתפס מעולם
לא נתפס מעולם
(צילום: AFP)

סיכום

מי מנצח בקרב הגדול? לטעמי קרל לואיס בהפרש קטנטן. סביר להניח שיחלקו עליי ויקבעו שבולט הוא הגדול מכולם.