בשיתוף ארגון אור שלום


חיבוק, נשיקה, רוך, חיוך, ובקיצור אהבה. רובנו גדלים במשפחות נורמטיביות, שבהן אנו זוכים כתינוקות וכילדים באהבה וחום כמעט ללא גבולות. אך יש כאלה שגורלם לא שפר עליהם, והם נולדים למשפחות לא מתפקדות, אשר לא יכולות לספק את צרכיהם הרגשיים של הילדים.
ליאורה סמוילוביץ (23) עזבה את ביתה כשהייתה נערה. בני נוער רבים שעושים מידרדרים למעגל של סמים, זנות ופגיעות. אולם ליאורה הגיעה אל ארגון "אור שלום", המספק מסגרות חלופיות לילדים ובני נוער שאינם יכולים לחיות עם משפחתם הביולוגית ומלווה אותם גם כשהם הופכים לבוגרים.
"עברתי חיים לא קלים", היא מספרת, "ההורים שלי התגרשו כשהייתי בת שנה שנה וחצי ואמי גידלה אותי לבד. היא הקדישה את רוב שעות היממה לעבודה, ובפועל, סבתי היא שגידלה אותי. באותן שנים חיינו בכרמיאל, אך לאחר מלחמת לבנון השנייה אמי החליטה לעבור איתי למרכז הארץ. היא המשיכה לעבוד באותו קצב גבוה ואני הפכתי לילדה שנאלצת להכין אוכל לעצמה כבר בגיל 14. זה הוביל לכך שהתחלתי לעשות שטויות, שתיתי אלכוהול והסתובבתי ברחובות. יום אחד היה לי ולאמי קונפליקט כלשהו, והיא הזמינה משטרה והאשימה אותי בתקיפה – כאשר אני בעצם רק התגוננתי. בשלב הזה פניתי לשירותי הרווחה וביקשתי מעובדת סוציאלית לעזור לי".
2 צפייה בגלריה
ליאורה סמיולוביץ
ליאורה סמיולוביץ
ליאורה סמיולוביץ
(צילום: יריב כץ)
ליאורה הוצאה מבית אמה ועברה למשפחתון לנערות של "אור שלום" – ובחייה התחולל מהפך. "הגעתי למשפחתון עם דובי ועם שקית שבה היו מעט הפריטים שהיו לי", היא משחזרת, "ברגע שנכנסתי לשם קיבלתי אהבה מבנות שבכלל לא הכירו אותי. זה היה משפחתון של נערות, היו בו שני הורי בית עם שלושה ילדים משלהם והם באמת נתנו לי הכל, כל מה שהייתי צריכה. בגדים, נעליים, כל דבר. זה היה פשוט מרגש".
את נמצאת בקשר עם כולם?
"כן. עם ההורים וילדיהם אני עושה ארוחות שישי ואנחנו מדברים נון-סטופ בקבוצת וואטסאפ משפחתית. אני נמצאת בקשר גם עם הנערות שהיו איתי במשפחתון ואנחנו נפגשות מדי פעם. זה היה הדבר הכי טוב שיכולתי לבקש. אני לא יודעת איפה הייתי היום אם לא הייתי מגיעה לשם, אבל אני כן יודעת שלא הייתי מסיימת בגרות מלאה, שלא הייתי מתגייסת לתפקיד משמעותי כמדריכת ירי בצה"ל ובטח ובטח שלא הייתי לומדת עכשיו לתואר ראשון על מנת להגשים את החלום ולהיות עובדת סוציאלית".
אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה ומטופלים במסגרות חוץ ביתיות עקב חוסר תפקוד הורי, הזנחה קשה, התעללות נפשית, פיזית ומינית. מעל 40 שנים, אור שלום שם לו למטרה להעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם – הגנה מידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר .
המעונות המשפחתיים של אור שלום מהווים בית חם ומסגרת משפחתית תומכת עבור ילדים ובני נוער שהוצאו מבתיהם ומחזקת הוריהם. המעונות מנוהלים על ידי בני זוג שגרים בבית עם ילדיהם הביולוגיים, מקיימים חיי משפחה ומעניקים לילדים עוגן ומסגרת מצמיחה ואוהבת. זאת תוך כדי בניית מעטפת טיפולית של אנשי מקצוע, המעניקים לילדים סיוע רגשי וחינוכי לאורך כל שהותם במעון.
כיום מפעיל ארגון אור שלום כ-21 מעונות משפחתיים, הפרושים ברחבי הארץ ומציעים טיפול ממוקד, המותאם לצרכים הספציפיים של הילדים, כמו: מעונות המתמחים בטיפול בנערות במצוקה, מעונות ייעודיים לנערות חרדיות בירושלים ומענה טיפולי למספר אחים.
כל מעון כזה מעניק בית חם ואוהב לשמונה עד שניים עשר ילדים, בגילאים שמונה עד שמונה עשרה, שמסלול החיים שלהם אמנם שונה, אבל גם הם, כמו כולם, רק צריכים שמישהו יאמין בהם.
כדי להרגיש שייכים ושווים, הילדים צריכים להיות חלק מהקהילה שבה הם חיים, ולכן ילדי אור שלום גדלים בשכונות חזקות ומבוססות, הם חברים בתנועות נוער, יוצאים לבלות עם חבריהם, משתתפים בחוגים ובפעילויות העשרה ומתנדבים במסגרות כמו מד”א, מכבי אש, משמר האזרחי ועוד.
משרד הרווחה הוא הגוף האחראי והמפקח על מסגרות השמה חוץ ביתית בישראל. השותפות בין הארגון למשרד מאפשר את קיומן של תכניות הארגון השונות ואת התמיכה במשפחות האומנה הרבות שמצילות את חייהם של הילדים כל יום.
לתרומות: *8936
להצטרפות למשפחות אומנה: https://orr-shalom.org.il/

פורסם לראשונה: 08:00, 17.11.20