14 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
דני אבדיה
(צילום: עוז מועלם)


זה כבר ממש כאן: הבחירה של דני אבדיה בדראפט היא לא סימן שאלה או הימור - ישראל שולחת לראשונה בהיסטוריה את אחד השחקנים הבכירים במאגר שעומד בפני קבוצות ה-NBA, והיו פרשנים שאפילו הימרו שיהיה האיש ששמו ייקרא ראשון ע"י הקומישנר אדם סילבר.
אבדיה מגיע ל-NBA, פרויקט מיוחד:
גם אם הפנטזיה המדהימה הזו לא תצא לפועל, אבדיה צפוי בסבירות של קרוב ל-100 אחוזים להתברג בעשירייה הראשונה, הישג חסר תקדים בספורט הישראלי. לרגל המאורע, לקחנו את 10 הקבוצות שיבחרו ראשונות, ובחנו מה הסיכוי של אבדיה לנחות שם, ולאן בעצם הכי כדאי לו להגיע.
מאמן ושחקנים משמעותיים: ראיין סונדרס (34), בנו של המאמן המנוח פליפ סונדרס, מונה בינואר 2019 בגיל צעיר מאוד ועדיין לא הותיר חותם. הכוכב הגדול הוא הסנטר המעולה קארל-אנתוני טאונס, הבחירה הראשונה ב-2015, ולצדו בולט הרכז המשתפר דיאנג'לו ראסל שסוף-סוף מצא קבוצה נכונה עבורו.
הצרכים של הקבוצה: בפשטות, היא צריכה קבוצה. כל שחקן יתקבל בברכה. אחרי הניסיון ארוך השנים לחבר בין אנדרו וויגינס לטאונס, וויגינס נשלח לגולדן סטייט תמורת ראסל בניסיון להשיג איזון טוב יותר בטווח הארוך, אבל זה לא משנה את העובדה שאין לוולבס את העומק הדרוש כדי להילחם על מקום בפלייאוף במערב הקשוח. עם טאונס והפורוורד הצעיר עומארי ספלמן הקו הקדמי לא רע, אבל הקבוצה זקוקה לעוד שחקנים שייצרו נקודות.
14 צפייה בגלריה
קארל-אנתוני טאונס
קארל-אנתוני טאונס
קארל-אנתוני טאונס. יחכה לאבדיה?
(צילום: AP)
מידת ההתאמה של אבדיה: גבוהה מאוד. מינסוטה שוב בתהליך בנייה עם סגל צעיר, ויהיה לו חופש פעולה להשתפשף ולעשות טעויות.
למה כן? בחירה ראשונה זה תואר מרגש, והקבוצה מתאימה לו.
למה לא? מינסוטה היא לוזרית יוצאת דופן שלא מוצאת כיוון. אגב, הוולבס חושבים על טרייד שיביא להם בחירות אחרות תמורת הראשונה.
מאמן ושחקנים משמעותיים: סטיב קר (55), כוכב עבר, מגנט תארים וגאון כדורסל שהפך את גולדן סטייט לאימפריה. את הכוכבים אין צורך להציג בהרחבה: סטף קרי שינה את פני הכדורסל בכל העולם בזכות הקליעה הייחודית משלוש, קליי תומפסון חוזר רעב מפציעה של עונה שלמה ויש לו יד הרסנית, ודריימונד גרין הוא השחקן שאתה הכי רוצה לצידך והכי שונא כשהוא נגדך.
הצרכים של הקבוצה: אחרי עונה שהתחילה בנטישה של קווין דוראנט, המשיכה בגל פציעות שקשה למצוא לו מקבילה מבחינת השבתת הכוכבים והסתיימה במקום האחרון בליגה, גולדן סטייט רוצה לקבוע שזו הייתה סטיית תקן ולחזור למסלול האליפויות עם כוכבים בריאים. המטרה העיקרית שלה מאחורי הקלעים היא החתמת ה-MVP של הליגה, יאניס אנדטוקומבו ממילווקי, ולשם כך היא מוכנה לתת לא מעט בטרייד. בצורה הזו היא תהיה אימפריה ודאית, אבל גם כך יש לה בסיס חזק מאוד, שכולל את וויגינס. מה שהביא לה אליפויות ותמיד סייע לה לשמור על דומיננטיות הוא ספסל חזק, והקבוצה חייבת לזכור לבנות צוות מסייע טוב.
14 צפייה בגלריה
יאניס אנדטוקומבו שומר על קרי
יאניס אנדטוקומבו שומר על קרי
אבדיה יסדר לקרי אסיסטים?
(צילום: AP)
מידת ההתאמה של אבדיה: לא טובה. מרגש לשחק לצד כוכבים, אבל גולדן סטייט חייבת תפוקה מיידית משחקנים בניסיון שלה לחזור לטופ, ולא תהיה סבלנות ללמידה. מעבר לכך, כפי שלמד על בשרו עומרי כספי, סגנון הקבוצה מחייב קליעה יציבה מבחוץ, ומי שמזייף מסופסל. השלשות הן בדיוק נקודת התורפה של אבדיה כרגע.
למה כן? אתם מכירים מישהו שלא רוצה לשחק בגולדן סטייט?
למה לא? הצטרפות לקבוצה עם כ"כ הרבה ציפיות וחשיפה יכולה להוסיף לחץ מיותר על אבדיה.
מאמן ושחקנים משמעותיים: ג'יימס בורגו (42), בינתיים לא הרשים במיוחד בשתי עונות מלאות בקבוצה. הסגל מאוד-מאוד-מאוד-מאוד אפור, אבל אפשר לציין את הסקורר דבונטה גרהאם, שבעונתו השנייה עשה זינוק מטורף בתור אחד השחקנים המשתפרים בליגה. הצרפתי הוותיק ניקולה באטום חשוב גם הוא.
לעוד כתבות בפרויקט:
הצרכים של הקבוצה: למרות שהסגל, כאמור, אינו מרשים, הוא יעיל מספיק כדי להילחם על מקום בפלייאוף עם שיפור קל (בעונה שעברה מקום תשיעי במערב). מה שחשוב ספציפית ומיידית הוא סנטר חזק, ולכן נראה שהשידוך הטוב ביותר הוא עם השחקן המבוקש ביותר בדראפט בעמדה זו, ג'יימס ווייזמן. שארלוט היא זו שמדברת עם מינסוטה ושוקלת לעשות איתה עסקה על הבחירה הראשונה כדי שהכוח יהיה בידיה. אבל במבט רחב יותר, ההורנטס זקוקים מאוד לשחקנים ותיקים ובעלי ניסיון בליגה כדי שינחו את הצעירים.
14 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
לא קבוצה משהו. אבל הוא הבעלים
(צילום: AFP)
מידת ההתאמה של אבדיה: לא מדהימה. שארלוט לא זקוקה בהכרח דווקא לחיזוק בעמדת הסמול-פורוורד (מיילס ברידג'ס היה אחד משחקניה הבולטים בעונה החולפת), ונראה שהיא עוד תעבור מהפכים בעונות הקרובות.
למה כן? מייקל ג'ורדן הוא הבעלים, ואחרי ששון וייסמן חתם בוויאדוליד שבבעלות רונאלדו, יהיה לנו עוד מישהו שייגע בתהילה.
למה לא? הקבוצה הזו לא הולכת לשום מקום בזמן הקרוב. לא יהיה קל לשחק במקום בו צריך להילחם על המקום ולהפסיד בסיטונות בו זמנית.
14 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
אבדיה. למרות ג'ורדן, לא כדאי לו ללכת לשארלוט
(צילום: ראובן שוורץ)
מאמן ושחקנים משמעותיים: בילי דונובן (55), מאמן מכללות אדיר שהוכיח בעונות האחרונות באוקלהומה סיטי שהוא אחד מהטובים גם על הבמה המרכזית. מונה לפני כחודש כדי להקפיץ את שיקגו. מופע ההיילייטס האנושי זאק לאבין שיפר את הקליעה והפך לכוכב הקבוצה, ובחירות איכותיות בדרפאטים האחרונים – כמו הסנטר הפיני לאורי מרקאנן והרכז קובי ווייט – תפסו מעמד.
הצרכים של הקבוצה: הצורך הראשון היה מאמן כמו דונובן, ואותו הבולס מילאו. יש שם סגל שעבר את השלב הראשון של התאקלמות בליגה, ומספר שחקנים כבר השתדרגו לרמה כזו שניתן ללפתח מהם ציפיות. עכשיו היא זקוקה לעוד כוח קליעה מבחוץ וספסל טוב יותר.
14 צפייה בגלריה
בילי דונובן מאמן שיקאגו בולס
בילי דונובן מאמן שיקאגו בולס
מאמן שיקגו בילי דונובן. מומחה בפיתוח צעירים
(צילום: AP)
מידת ההתאמה של אבדיה: מושלמת, ולא סתם מדברים חזק מאוד בארה"ב על כך ששיקגו תהיה היעד שלו. דונובן מומחה בפיתוח כישרונות צעירים ויוכל להוציא ממנו את המקסימום, והקבוצה עצמה צעירה (אבל לא יותר מדי) וכיפית מבחינת מבנה האישיות של השחקנים ופוטנציאל ההתקדמות. זה מקום בו יוכל לצבור ניסיון מהספסל ולאט-לאט לדחוף קדימה.
למה כן? שיקגו בולס. רק המחשבה על לבישת הגופייה הזו צריכה להרטיט את אבדיה.
למה לא? קשה למצוא כרגע סיבה.
מאמן ושחקנים משמעותיים: ג'יי-בי ביקרסטאף (41), מונה באמצע העונה שעברה ועוד לא הספיק לעשות הרבה בגלל הקורונה. מעל כולם עומד קווין לאב, הפורוורד הנפלא שנותר כשארית מימי לברון ג'יימס והחליט שזה המקום הנכון עבורו. גם הריבאונדר הנדיר אנדרה דראמונד עדיין שם, אבל כנראה יעבור בקרוב בטרייד.
14 צפייה בגלריה
ג'יי.בי ביקרסטאף
ג'יי.בי ביקרסטאף
ג'יי.בי ביקרסטאף. לא הספינק לעשות הרבה בגלל הקורונה
(צילום: רויטרס)
הצרכים של הקבוצה: בגלל מה שקרה בשנים האחרונות – החזרה של לברון, האליפות, הבנייה על ותיקים שיעזרו להביא תואר על חשבון העתיד, ואז פירוק החבילה – קליבלנד נתקעה במצב נורא. יש לה הרבה יותר מדי שחקני יורוליג - ממש כמו אנטה ז'יז'יץ' עליו ויתרה לטובת מכבי ת"א – וחיסרון בשמות סבירים. הולך לקחת הרבה מאוד זמן ובחירות גבוהות עד שהסגל ייראה טוב. בבחירה הזו היא לא יכולה להמר, אלא חייבת שחקן שמסוגל לתפוס מהר מאוד את המושכות ולהיות מנהיג.
מידת ההתאמה של אבדיה: בעיקרון, קליבלנד היא מי שבא ברוך הבא, ויהיה לאבדיה הרבה זמן ומקום להתפתח. עם זאת, הקבוצה כ"כ חלשה שהוא יהיה תחת אור זרקורים מוגבר. זה לא הכי בריא.
למה כן? זה בדיוק המקום בו יוכל לקבל דקות משמעותיות ולנסות למצוא את עצמו.
למה לא? התסכול יהיה גדול בשנים הקרובות עד שהקאבס יתאפסו, אם בכלל.
מאמן ושחקנים משמעותיים: לויד פירס (44), אחרי שנתיים קשות מקווה לשיפור השנה – וזה גם מה שמצפים ממנו במועדון. הכוכב הבלתי מעורער הוא הגארד טריי יאנג, שמתפתח להיות אחד מהמובילים בליגה. הביג-מן ג'ון קולינס היה אדיר בעונה החולפת.
הצרכים של הקבוצה: אטלנטה בקו עלייה ברור למרות השנתיים האחרונות שהיו חלשות מאוד. יש לה בסיס צעיר ומרשים של שחקנים שחתומים על חוזים ארוכים, וגם בלי חיזוק הקבוצה הייתה אמורה לטפס למעלה העונה. עם הבחירה השישית ההוקס זקוקים לשחקנים נוספים באותו הסגנון - דינאמיים, מחפשים את הסל. בזכות הפרופיל של יאנג, ההוקס יצליחו למשוף שחקנים חופשיים טובים בשנים הקרובות, ועד אז יבנו סביבו עם כל הכלים שיוכלו.
14 צפייה בגלריה
טריי יאנג
טריי יאנג
טריי יאנג
(צילום: AFP)
מידת ההתאמה של אבדיה: זה נראה טוב. כמו בשיקגו, לא מדובר סתם בקבוצה אחרי תקופה רעה, אלא כזו שצפויה להתחיל בקו עלייה. ייתכן שכאן יהיה לו קשה יותר להתברג בחמישייה.
למה כן? תמיד טוב להצטרף בשלב מוקדם לחברה שעומדת לעשות אקזיט יפה בעתיד.
למה לא? אם ההצלחה לא תגיע, יום אחד יימאס ליאנג שיעבור לקבוצת כוכבים, ואטלנטה שוב תתחיל מחדש.
מאמן ושחקנים משמעותיים: דוויין קייסי (63) לא זכה לרחמים, ואחרי שבנה את טורונטו החזקה נחתך בגלל הכישלון בפלייאוף לפני שנתיים. דטרויט התנפלה על המציאה מיד. השם הגדול הוא בלייק גריפין, אבל אחרי פציעות קשות היכולת ירדה והוא כבר לא הסופרסטאר של פעם. את אותו הדבר אפשר לומר על דרק רוז, למרות שחזר מעט לעצמו בפיסטונס.
הצרכים של הקבוצה: בניגוד למה שאמרנו על אטלנטה, דטרויט בסכנה אמיתית של קריסה. קייסי מאמן מבריק, אבל לא בטוח שיש לו עם מה לעבוד בטווח הרחוק, במיוחד אם גריפין ימשיך להחמיץ משחקים. ההערכה היא כי דטרויט כבר מוכנה לבצע עליו טרייד כדי להתקדם הלאה, אבל הוא לא כ"כ מעוניין בכך. בימים האחרונים עלתה סברה לפיה הפיסטונס להוטים על הרכז לאמלו בול ורואים בו את הפנים החדשות של המועדון, ומוכנים לשלם כדי להתקדם לבחירה גבוהה יותר עבורו. מעבר לכך, זו קבוצה שלא מסוגלת לעשות סל, וחייבת סקוררים בסגל.
14 צפייה בגלריה
בלייק גריפין דטרויט פיסטונס
בלייק גריפין דטרויט פיסטונס
בלייק גריפין
(צילום: רויטרס)
מידת ההתאמה של אבדיה: אם לא ייבחר לפני כן, זה עשוי להיות יעד מעניין. הקבוצה עדיין באשליה שאינה זקוקה לבנייה מחדש, וברגע שהאסימון ייפול, הוא יהיה שם מוביל. גם יהיה לו טוב לעבוד עם מאמן כמו קייסי.
למה כן? רק לדמיין אותו מרים כדורים לאלי-אופים של גריפין. תענוג.
למה לא? כאשר הגרף מצביע בעתיד הקרוב למטה, האווירה תהיה די כבויה בדטרויט.
מאמן ושחקנים משמעותיים: טום ת'יבודו (62) הוא הבא בשרשרת של "או, מצאנו את האיש שיבנה קבוצה מצליחה בניקס". זו תהיה עונתו הראשונה של האיש שידוע כפרויקטור, מישהו שמגיע כדי לבנות מאפס לפי החזון שלו, אבל זה מצליח לו פחות ופחות עם השנים. אבל האדמה בניו-יורק לא חרוכה לגמרי: ג'וליוס רנדל, שנכנס לליגה בתור מגה-סטאר עתידי ולא עמד בציפיות, מצא בית בניקס, ושיתף פעולה יפה עם הגארד הצעיר אר-ג'יי בארט.
14 צפייה בגלריה
ת'יבודו. אוהב לראות הגנה נושכת
ת'יבודו. אוהב לראות הגנה נושכת
ת'יבודו. אוהב לראות הגנה נושכת
(צילום: AP)
הצרכים של הקבוצה: ת'יבודו הקפדן אוהב מאוד לראות הגנה נושכת, ומשם הוא יתחיל לבנות את הניקס. נכון לעכשיו, נראה שפחות חשובים השמות ויותר ההרגשה שלו בנוגע לדרך בה הם יאמצו את הטקטיקה שלו.
מידת ההתאמה של אבדיה: פורוורד צעיר ואתלטי, עם ידיים ארוכות וראש מצוין להגנה? ת'יבודו חותם על זה עכשיו. מעבר לכך, ישראלי בניקס זה פוטנציאל להפיכה אינסטנט לגיבור תרבות מקומי. הניקס גרועים, אבל לאבדיה יהיה נוח שם.
למה כן? רק בשביל האפשרות שיהפוך לכוכב בקבוצה בסדר גודל כזה.
למה לא? כשאוהדי הניקס הביקורתיים יחזרו, לא יהיה קל לשחק מולם במצבה הנוכחי של הקבוצה.
מאמן ושחקנים משמעותיים: סקוט ברוקס (55), אחלה מאמן מהשנים היפות של אוקלהומה סיטי עם דוראנט וראסל ווסטברוק. מוציא הרבה מוושינגטון למרות הקשיים. מהם הקשיים? הפציעה הקשה של הכוכב ג'ון וול, רכז נהדר שלא ברור באיזה כושר יחזור העונה. בהיעדרו, הסקורר ברדלי ביל השתלט על הקבוצה, ומדובר באחד הקלעים הטובים בליגה.
הצרכים של הקבוצה: וושינגטון מקווה שעם החזרה של וול, היא תחזור למה שהייתה – קבוצה מהדרג השני במזרח שנכנסת לפלייאוף אחרי מאבק. אבל זה לא יהיה כ"כ פשוט, כי היא לא מאוזנת מספיק. אין מספיק שחקני מטרה, בארה"ב מדברים על הצורך הדחוף בסנטר איכותי, וגם הספסל לא מדהים.
14 צפייה בגלריה
ג'ון וול
ג'ון וול
ג'ון וול. וושינגטון בונה על החזרה שלו
(צילום: רויטרס)
מידת ההתאמה של אבדיה: לא הכי טובה. הוא יכול לעזור מאוד לקבוצה, אבל עם רוי האצ'ימורה בחמישייה, יש גבול לכמות הפרויקטים שברוקס יכול לטפח כרגע. מקום בו אבדיה עלול ללכת לאיבוד.
למה כן? קבלת הפנים בבית השגריר תהיה מטורפת.
למה לא? נראית כמו קבוצה שתשלח את אבדיה במהירות בטרייד.
מאמן ושחקנים משמעותיים: מונטי וויליאמס (49) הגיע בשנה שעברה וקידם את הסאנס מקצועית. הקלע הלא נורמלי דווין בוקר והסנטר דיאנדרה אייטון הם בסיס שכל קבוצה בליגה הייתה רוצה אצלה. ואפילו כריס פול הצטרף השבוע.
הצרכים של הקבוצה: נראה שכבר מספר שנים פיניקס היא הקבוצה האוברייטד של הליגה. בכל קיץ המומחים מבטיחים ומרגישים שמתבשל שם משהו מיוחד, ואז הסאנס מראים שהם לא בוגרים מספיק כדי לתת פייט אמיתי במערב. הפעם, יותר מתמיד, יש סיבה לחכות. המאמן הנכון, השחקנים המתאימים, המומנטום והאנרגיות אחרי ההופעה המדהימה בבועה באורלנדו (0:8, הקבוצה היחידה ללא הפסד), שבכל זאת לא הספיקה לפלייאוף. כעת היא מוכנה לעלות מדרגה, ובשביל זה כנראה תיקח במקום ה-10 חיזוק באחת מעמדות הגארד שנראות רכות יותר.
14 צפייה בגלריה
דווין בוקר
דווין בוקר
דווין בוקר. קלעי לא נורמלי
(צילום: AP)
מידת ההתאמה של אבדיה: עדיף שלא. בתור קבוצה טובה שכבר רצה עם שיטה, יהיה לו קשה יותר להשתלב.
למה כן? מזג אוויר נוח כמו בישראל.
למה לא? לא נעים להיות הבחור החדש בחבורה מגובשת.