• נהיגת השיא על המסלול המאתגר ארכה בדיוק שש דקות ו-43.61 שניות
  • המכונית המהירה והחזקה ביותר של מרצדס קיצצה שנייה וקצת מהשיא הקודם
  • יחידה בודדת תגיע גם ארצה תוך חודשים ספורים. המחיר: כשלושה מיליון שקלים
תקציר הפרקים הקודמים: מסלול נורבורגרינג בגרמניה מחזיק במעמד ייחודי בעולם הרכב. לא רק שהמסלול הארוך ויוצא הדופן פתוח לכל מי שמוכן לשלם עבור התענוג לנהוג עליו, אלא שהוא משמש גם את יצרניות הרכב לניסויים בשלבי פיתוח שונים. אם בפורמט של סגירה מלאה של המסלול עבורן לפרק זמן מסוים, או במתכונת פתוחה רגילה עבור אופנועים ומכוניות של חובבי הגה הבוחנים שם את כישוריהם.
ה"גיהינום הירוק", כפי שהוא מכונה, נחשב למסלול המרוץ המאתגר בעולם עם לא פחות מ-20.8 ק"מ של ישורות ובעיקר פניות שונות מכל סוג, שינויי גובה קיצוניים לעיתים ואפילו משטחים באיכות אספלט משתנה. עבור יצרניות מכוניות ספורט מדובר בלא פחות מגן עדן לניסויים המאפשר לא רק התאמת מערכות אופטימלית אלא גם בחינת יכולת מול מתחרות. את זה הן עושות באמצעות זמני הקפה מיטביים.
לא במקרה, פורשה הגרמנית נחשבת למלכת המסלול עם יותר שיאי הקפה מכל יצרנית אחרת. גרסת הקצה 911 GT2 RS הייתה לפני שלוש שנים המכונית הסדרתית המהירה ביותר להשלים שם הקפה (6 דקות, 47.25 שניות). שנה לאחר מכן, ביולי 2018, למבורגיני התייצבה עם אוונטדור SVJ והדיחה את "בעלת הבית" מהתואר, עם 6 דקות ו-44.97 שניות. אגב, שלושה חודשים אחר כך קבעה GT2 RS משופרת זמן של 6 דקות ו-40.33 שניות, אבל הזמן הזה אינו חלק מטבלת ההישגים הרשמית.
כדאי לציין כי מאז 2019 מחושבת ההקפה בשתי מדידות. האחת לפי אורך מסלול של 20.6 ק"מ הזהה במדויק למסלול - בו נקודת ההתחלה והסיום לא היו זהות כמקובל - עליו נקבעו שיאים קודמים, האחרת ארוכה ב-232 מטרים עם נקודת זינוק-סיום אחידה שתשמש לקביעת שיאים עתידיים - שש דקות ו-48 שניות במקרה הנוכחי.
סדרה שחורה: חטיבת AMG מוכרת כחטיבת הביצועים החזקה-מהירה ויקרה של מרצדס. בין דגמי חטיבה זו שזוכים כמובן לעיטור שלוש האותיות המוכר, יש גרסאות "Black Series" (סדרה שחורה) קיצוניות עוד יותר. GT בלאק-סיריס היא המכונית החזקה ביותר של מרצדס כיום, עם 730 כ"ס ממנוע V8 מוגדש. זה לא שאין מהירות ממנה כיום בזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ("רק" 3.2 שניות) אבל נדירות המכוניות שמאיצות ל-200 קמ"ש (פחות מ-9 שניות) מהר יותר. המהירות המרבית: 325 קמ"ש.
מה מיוחד בה? מכלולי מכונית מרוץ. למשל כיוון ידני למיתלים המשפיע גם על הגיאומטריה, תשעה מצבים לבחירת מצב בקרת המשיכה, כיוון מסיטי האוויר מלפנים והספוילר הענק מאחור, בלמים קרמיים כמובן וצמיגי מישלין קאפ 2 R סופר-דביקים, מושבי באקט מקרבון, כלוב מרוצים ואפילו מערכת כיבוי אש תקנית למסלול. בהגה שוברת השיא אחז מארו אנגל, נהג המרוצים של היצרנית בסבב GT3.
ועל הדרך, שיא חדש ללימוזינה: מרצדס ניצלה את העובדה שהמסלול עמד לרשותה (בתמורה להון קטן כמובן) וקבעה בנוסף שיא חדש גם למכונית ארבע-דלתות משפחתית-יוקרתית, קטגוריה שקבעו לעצמן מרצדס ופורשה באופן פחות או יותר בלעדי. ה-AMG GT63s סיימה את ההקפה בשבע דקות ו-27.8 שניות, שתי שניות מהר יותר ממחזיקת השיא בשלושה חודשים האחרונים, פורשה פנמרה טורבו S. מאחורי ההגה נהג המבחן הראשי של AMG דמיאן שאפרט. אגב, תואר מכונית הארבע דלתות המהירה ביותר שייך עדיין ליגואר XE פרוייקט 8 - 7 דקות ו-23.16 שניות.
מה אנחנו חושבים: הקרב על זמני הקפה על מסלול בכלל ועל הנורבורגרינג בפרט מסקרן ומעניין הרבה יותר מכל נתון מספרי אחר שיצרניות מכוניות ספורט מלעיטות אותנו בו. המורכבות של המסלול הספציפי בגרמניה, יחד עם אורכו יוצא הדופן, הופכים אותו באמת לסוג של אמת מידה אולטימטיבית. נכון, היצרניות ללא ספק משתמשות לעיתים בטריקים ייעודיים שאינם רלוונטיים לרוכש הרכב, אבל כולן עושות זאת כך שההשוואה היא החשובה. עכשיו נשאר רק החלק הזניח הזה של להחזיק במספיק נכסים ויכולת פיננסית כדי ש-3 מיליון שקלים על מכונית לא יהיו מוגזמים עבורנו.