התקופה המורכבת של ימינו מתאפיינת בלחצים רבים, מחרדה כלכלית ועד פחד מהידבקות בנגיף. אך לא רק מבוגרים מתמודדים עם חרדות המאפיינות את התקופה, גם הילדים נמצאים במצב של אי ודאות, מצב בו הקרקע הבטוחה נשמטה תחת רגליהם, ההרגלים השתנו, את בית הספר החליף הזום ואת שעות המשחק והמפגשים עם החברים החליף הסגר הארוך. כל אותם לחצים זוכים לביטויים חיצוניים אשר מהווים דרך התמודדות עם המצב. בין השינויים אשר חלים בהתנהגות הילד ניתן להבחין בביטויים של פחד, כעס, עצב, עצבנות, חוסר שקט, קיפאון וגם מצבים בהם הרגש מקבל ביטוי פיזי של ממש.
להורים ולצוות המחנך יש יכולת להשפיע רבות על תחושת הילד ולסייע לו להתמודד בהצלחה עם תחושות התסכול, המצוקה והכעס. על ידי מתן חיזוקים חיוביים, תוכלו לאפשר לילד ללמוד ולהכיר את החוזקות שבו ולהעצים אותן. חזקו את הילד בכל מצב בו הוא הצליח להתמודד בהצלחה עם מצב של חוסר אונים הנובע מלחץ, כעס או חרדה. תנו לילדכם את התחושה שאתם לצידו, לאורך כל הדרך. הקפידו לתת לו את ההרגשה שאתם מבינים אותו, מבינים את התחושות הקשות שעולות אצלו ושאתם כאן בכדי לסייע לאורך כל הדרך. הניחו את הטלפון הנייד בצד, השתיקו את כל הסחות הדעת המיותרות והקשיבו לו.

2 צפייה בגלריה
תמונתם של אתלטיקת ילדים
תמונתם של אתלטיקת ילדים
ילדים רצים
(צילום: Shutterstock)

ספורט טיפולי ככלי להתמודדות עם רגשות שליליים בקרב ילדים

הספורט יכול לסייע להתמודדות עם חרדות, פחדים וחוסר ביטחון. יש לתת דגש להעצמת הילד והשבת האמון בעצמו תוך חיזוק הערך העצמי ותחושת המסוגלות. עמידה ביעדים או אתגרי פעילות גופנית, אפילו קטנים, ידועים כאמצעי להגברת הביטחון העצמי. השינוי החיובי בגוף גורם לתחושה טובה יותר ולדימוי עצמי גבוה יותר, שינוי חיובי הנותן את אותותיו בכל תחומי החיים ומשפיע גם על חיי היומיום של המטופל. צאו החוצה עם הילד, שחקו יחד במשחק ספורטיבי שמקנה לו ביטחון, וכמובן לא לשכוח להעצים אותו, להחמיא, ואפילו לצלם ולשלוח בקבוצה המשפחתית.
כמטפל, אני ממליץ, לבצע תרגילים יחד באופן משפחתי. לתרגילים אלו יש מספר יתרונות: הם מאחדים בין בני המשפחה והם מסייעים בהתמודדות עם הלחץ והכעסים. כאשר הלחץ הגופני פוחת, והגוף רגוע יותר ופחות דרוך, גם המתח הנפשי יורד באופן משמעותי. רוב הסיטואציות השליליות עימן אנו נדרשים להתמודד היו נחסכות מאיתנו, אם היינו מצליחים לשמור על גוף רגוע וכך להשפיע גם על הנפש. לכן, בפעם הבאה שאתם או ילדכם מתמודדים עם מצב של כעס או חרדה גדולה, נסו להסדיר את הנשימה, להוריד את הדופק ולהרפות את השרירים. אם תצליחו לעשות זאת, תוכלו לשים לב להבדל בתחושה כמעט מיד.

דרכים לשמירה על רמות אנרגיה חיובית בתקופתנו

אל תתנו לתקופה הלא ברורה הזו לדכדך אתכם ונסו לשמור על רמות אנרגיה גבוהות. אל תסתגרו אם אתם לא חייבים בידוד, צאו לפארקים ולמרחבים הפתוחים, שכל כך חשובים למצב הרוח. העיסוק בספורט לא רק תורם לחיזוק הגוף, אלא משפיע באופן ישיר על הנפש. מלבד תרומתו לצמצום הנזק שגורם הלחץ הנפשי, ספורט מסייע גם בהורדת המתח ע"י שחרור אנדורפין, הורמון אשר מסייע בתחושת רוגע ושקט.
הבעיה העיקרית של רוב הילדים בתקופת הקורונה היא שהם יושבים יותר מדי מול הזום, במקום לצאת החוצה, להיות באינטראקציה עם בני גילם ולהיות פעילים פיזית. בכדי שיוכל לקלוט מידע באופן יעיל, ילד צריך תנועה קואורדינטיבית - תנועה שמשפרת את הקשר בין חשיבה, רגש ורכיבי קואורדינציה. הישיבה הממושכת גורמת לילדים שלא להפעיל את כל הפעילות בתאי העצב של המוח ואת הקשרים ביניהם, שמתפתחים בעיקר דרך תנועה, ובעיקר עד גיל 15-14.

2 צפייה בגלריה
איור של ילדים עושים ספורט
איור של ילדים עושים ספורט
(איור: Shutterstock)

בכדי לעודד את הילדים להישאר פעילים, תוכלו ליצור עבורם אזור בבית המוקדש לפעילות ספורטיבית. היעזרו במשחקים כאמצעי שיאפשרו לכם לכוון את הילדים לפעילות גופנית מהנה בחדר, למשל: התעמלו ורקדו יחד, צלמו סרטון טיקטוק יחד. חשבו כיצד אפשר להפעיל את הילד ולעודד אותו לפעילות פיזית גם בתנאים הלא פשוטים של תקופתנו. נכון, חדרי הכושר ואולמות הספורט סגורים, החוגים בוטלו, אך אם תסתכלו החוצה תגלו שיש אינספור אפשרויות לפעילויות בחוץ, מחצר הבניין ועד גן השעשועים הקרוב. צאו לרוץ בפארק יחד, תאלתרו מסלול נינג'ה.
קחו יום אחד בשבוע המוקדש לזמן איכות משותף ובחרו במקום שאינו נמצא ברדיוס קרוב לבית, בכדי לייצר תחושה של שינוי. תוכלו למשל לנסוע יחד לחוף הים ולרוץ יחד, לבחור שדה או חורשה שלא הכרתם לפני ושם לעזור לילד להשתחרר ולעודד אותו לפעילות. הנסיעה המשותפת והמיקום החדש והמרענן ייצרו תחושת ציפייה והתרגשות בקרב הילד, יעלו את המוטיבציה שלו וירתמו אותו לטובת הפעילות. לקראת סיום האימון, הורידו בהדרגה את הקצב וסיימו את פעילות הספורט באופן בצורה מרגיעה.

תרגיל משחרר לרגיעה

תרגיל זה מסייע לשחרור, הרפיה ויצירת שלווה. כל אחד יכול לבצע את התרגיל בתנוחה שנוחה לו, בישיבה, עמידה או שכיבה. כשלב ראשוני יש לתרגל מדי יום, ולאחר שאנחנו שולטים בתרגיל, ניתן לתרגל בעת מצבי לחץ וחרדה.
יש להניח שתי ידיים על הבטן, רצוי לעצום עיניים על מנת שנוכל להימנע מהסחות דעת, ולנשום עמוק פנימה בקצב אחיד ואיטי. יש לחזור על הפעולה 10 פעמים, בין נשימה לנשימה יש לחכות 5 שניות. על ידי תרגיל זה אנו מפעילים את מערכת הרגיעה של הגוף. יש להרפות את כל הגוף במהלך התרגול ולנסות להתנתק ממחשבות של היום-יום.
*הכותב הוא מאמן ספורט טיפולי, מנהל "קופצים קדימה"
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
פורסם לראשונה: 17:07, 18.11.20