ברוכים הבאים לדור החדש של מכונות המשחקים. פלייסטיישן 5 נחתה אמש בישראל, וכל המלאי הראשוני שלה נמכר בהזמנה מוקדמת כבר לפני כחודשיים. המתחרה הגדולה מבית מיקרוסופט, Xbox, השיקה מכשיר חדש בשבוע שעבר, והוא כבר זמין למכירה בחנויות.
השקות מסוג זה, שמתרחשות אחת לשש-שבע שנים, הן בדרך כלל יריית פתיחה במרוץ חימוש: מכונת המשחקים היא האמצעי, והמטרה היא משחקים חדשים - חוויות חדשות שלא חווינו קודם. אך בניגוד לעבר, גם פלייסטיישן וגם Xbox מבקשות מכם הפעם להסתכל לא רק קדימה אלא גם אחורה.
מיקרוסופט, למשל, לא השיקה יחד עם הדור החדש של ה-Xbox אפילו משחק אחד חדש מבית היוצר שלה. לא כך היא תיכננה את ההשקה הזאת: יחד עם ה-Xbox היינו אמורים לקבל פרק חדש בסדרת Halo, אחת מסדרות הדגל של החברה. הדמות הראשית של הסדרה אפילו מופיעה על כל קופסה של ה-Xbox Series X. רק באוגוסט הודיעו בחברה כי המשחק, Halo infinite, נדחה לשנה הבאה בעקבות קשיי פיתוח שנובעים ממגפת הקורונה.
סוני הספיקה קצת יותר, אבל שניים מתוך ארבעת משחקי ההשקה הגדולים של פלייסטיישן 5 מגיעים גם בגרסה לפלייסטיישן 4. משחקים בלעדיים נוספים צפויים להגיע מתישהו במהלך השנה הבאה. גם כאן, התאריכים הרשמיים טרם נחשפו.
תעשיית המשחקים חוותה השקות דלות גם בעבר, אך הפעם המצב מעט שונה: הקונסולות החדשות נשענות לא רק על משחקים חדשים שנוצרו במיוחד עבורן, אלא גם על תמיכה טובה מאי פעם במשחקי הדור הקודם. חלק מהמשחקים הישנים אפילו יעבדו טוב יותר על מכונות הדור החדש. כך שהחשיבות של משחקי ההשקה עצמם פחות קריטית.

סוף סוף: תמיכה במשחקים הישנים

שיפור במשחקים ישנים בזכות ציוד חדש זה משהו שגיימרים מכירים בעיקר ממחשבים, שם שדרוג של כרטיס גרפי או מעבד יכול לשפר את החוויה גם במשחק בן עשור. בקונסולות, לעומת זאת, כמעט כל דור חדש הפנה עד כה עורף למשחקים הישנים. הפעם, סוני מבטיחה תמיכה לאחור ב-"99%" מהמשחקים של פלייסטיישן 4, ומיקרוסופט הלכה אפילו צעד אחד רחוק יותר. ענקית התוכנה עובדת כבר כמה וכמה שנים על פרויקט שאפתני של תמיכה במשחקים ישנים, והדור החדש של ה-Xbox הוא המכשיר המושלם, לטענת החברה, למימוש הפרויקט הזה. כמעט כל משחקי הדור הקודם, Xbox One, נתמכים כאן. וכך גם כמעט כל משחקי Xbox 360. וכן, משחקי ה-Xbox המקורית נתמכים גם הם.
5 צפייה בגלריה
Astro’s Playroom
Astro’s Playroom
Astro’s Playroom
גם במקרה של מיקרוסופט וגם במקרה של סוני מדובר ביותר מסתם תמיכה. בפלייסטיישן יש משחקים שירוצו אפילו טוב יותר, וסוני גם מאפשרת למפתחים לעדכן משחקים ישנים כדי לתמוך בחלק ממה שיש לפלייסטיישן 5 להציע. Xbox מציעה קיצור זמני טעינה ושיפורים גרפיים לכל המשחקים הישנים, כולל כאלה שנוצרו לפני עשור ויותר.

מינוי לספריית משחקים

תמיכה נרחבת לאחור הופכת את הקונסולות החדשות למכונות משחק הרבה יותר רלוונטיות עבור הצרכנים כבר מהיום הראשון שלהן על המדפים, אך הסיפור לא נגמר בתמיכה. אי אפשר לדבר באמת על Xbox כיום בלי להזכיר את Game Pass - המינוי החודשי של מיקרוסופט לבעלי קונסולות שלה ומחשבי PC. תמורת 38 שקל בחודש למחשב או ל-Xbox, או 55 שקל בחודש לשניהם, אתם מקבלים גישה חופשית לספרייה, שמונה נכון לרגע כתיבת שורות אלה 471 כותרים. חלקם זמינים גם למחשב וגם ל-Xbox, אחרים רק לאחת משתי הפלטפורמות.
5 צפייה בגלריה
פלייסטיישן ואקס-בוקס העתידיות
פלייסטיישן ואקס-בוקס העתידיות
פלייסטיישן ואקס-בוקס החדשות
(צילום: מיקרוסופט, סוני)
חלק מהספרייה מורכב ממשחקים קטנים של יוצרים עצמאים, אך תוכלו למצוא בה גם לא מעט להיטים מהשנים האחרונות. מיקרוסופט עצמה משיקה את כל משחקיה הגדולים ב-Game Pass במקביל לשחרורם לחנויות, והיא לא היחידה. בשנים האחרונות היו כמה וכמה משחקים שהגיעו לשירות ללא תשלום נוסף ביום ההשקה שלהם.
נכון לעכשיו, כ-15 ממשחקי ה-Game Pass כבר כוללים גרסאות שהותאמו במיוחד לדור החדש. זה אומר שהשיפורים שתראו במשחקים האלה מהותיים הרבה יותר מאשר במשחקים שלא עברו התאמות מיוחדות.

שלט מהפכני

סוני לא מציעה כיום מינוי מהסוג של מיקרוסופט. היא גובה אמנם דמי מינוי חודשיים לשירות בשם PS Plus, אך התמורה היא היכולת לשחק ברשת מול אנשים אחרים וכן גישה למספר משחקים חינמיים בכל חודש. רוכשי פלייסטיישן 5 שיעשו מינוי ל-PS Plus יקבלו גישה מיידית לכמה עשרות להיטים מעידן פלייסטיישן 4.
5 צפייה בגלריה
הבקר של פלייסטיישן 5
הבקר של פלייסטיישן 5
הבקר של פלייסטיישן 5
(צילום: אורי דוידוביץ')
בנוסף, ובניגוד למיקרוסופט, לסוני יש גם משחקי השקה ייחודיים לקונסולה החדשה. אחד מהם אפילו מגיע מותקן על כל מכשיר. Astro's Playroom הוא משחק הרפתקאות צבעוני וחביב, שמתפקד במקביל ככלי להדגמת השלט המהפכני של פלייסטיישן 5.
השלט הזה, מהמקומות הבולטים שבהם המכונה של סוני נבדלת מזו של מיקרוסופט, כולל מנגנון רטט ייחודי ומדויק, שיגרום לכם להרגיש תחושה מסויימת כשהדמות פוסעת על מתכת ותחושה אחרת כשהיא רצה על החול. עוד חידוש משמעותי בשלט הוא בהדקים שלו, שיכולים להתנגד ללחיצה - בין אם לכל אורכה (כמו כשמושכים חבל או מרימים ארגז במשחק, למשל) או בנקודה ספציפית במהלכה (מאוד רלוונטי כשההדק מדמה הדק של רובה).

לשחק עם הילדים

Astro’s Playroom אינו משחק ההשקה היחיד של פלייסטיישן 5 שתיהנו לשחק בו עם ילדים. משחק השקה נוסף, Sackboy: A Big Adventure, הוא הרפתקה יפהפייה וחמודה להפליא, שגיבורה הוא בובת בד בעולם שעשוי כולו מקרטון, עם תפאורות קסומות ותלבושות מצחיקות.
שני משחקי השקה נוספים של פלייסטיישן הם בוגרים יותר. האחד הוא חבילת הרחבה ארוכה לספיידרמן מ-2018, אחד המשחקים הטובים ביותר של פלייסטיישן 4. החבילה, שבה אתם נכנסים לנעליו של מיילס מוראלס, היא 6-7 שעות כיפיות מאוד שאינן שונות במיוחד מהמשחק המקורי. אם טרם שיחקתם בו, תוכלו לרכוש גרסה שבה נכלל המשחק המקורי בגרסת פלייסטיישן 5 מיוחדת לצד חבילת ההרחבה.
בנוסף, בהשקה האחרונה יש חידוש לאחד המשחקים הפופולריים ביותר של פלייסטיישן 3. Demon's Souls הוא משחק אקשן מרהיב מבחינה גרפית, אך גם לא סלחני בעליל - מהסוג שבו הצלחה בקרב היא רצף של התחמקויות ממתקפות שיכולות להרוג אתכם במכה, ושל חיפוש נקודות חולשה אצל האויב.

משחקי צד שלישי

לצד הספרייה של מיקרוסופט ומשחקי ההשקה של סוני, כבר יש כיום בשוק כמה משחקי צד שלישי עם גרסאות מיוחדות לדור החדש. החל מ-NBA 2K21 ועד למשחקים פופולריים, כמו סדרת הפעולה קול אוף דיוטי וסדרת ההרפתקאות אססינס קריד. המשחקים האלה, שיצאו גם למחשב, מאפשרים לבצע השוואה בסיסית בין יכולות הקונסולות החדשות לבין מחשבי גיימינג.
בקול אוף דיוטי החדש, האיכות הגרפית וזמני הטעינה בין שתי הקונסולות דומים מאוד. ההבדל הבולט היחיד הוא בשלט. מפתחי המשחק ניצלו את יכולות השלט הייחודי של פלייסטיישן 5 כדי לנסות ולספק תחושת ירי שהיא מעבר לסתם רטט. התוצאה אינה מושלמת, אך מדגימה היטב את הפוטנציאל של השלט הזה לשנות את הדרך שבה אנחנו משחקים. השאלה, שאין לה עדיין תשובה, היא אם מפתחי משחקים ימשיכו להשקיע זמן ומאמץ בגרסאות פלייסטיישן של הכותרים שלהם כדי לממש את יכולות השלט החדש.
5 צפייה בגלריה
Assassin’s Creed: Valhalla
Assassin’s Creed: Valhalla
Assassin’s Creed: Valhalla
במילים אחרות, רק על בסיס המשחקים החדשים - קשה לומר שיש סיבה לרוץ לחנויות ולרכוש פלייסטיישן או Xbox חדשות. אך אם אתם רוצים לשדרג את החוויה של משחקי הדור הקודם שלכם, או אם אתם מחפשים שער כניסה כללי לעולם המשחקים, שתי הקונסולות יספקו לכם שעות על גבי שעות של תוכן - באמצעות רכישה של משחקים ישנים, בזכות מינוי כמו ה-Game Pass של מיקרוסופט, ובעזרת משחקי הדור הקודם, שסוני מעניקה עם שירות האונליין שלה.