שתף קטע נבחר

איך הן עושות את זה?

בכל שבוע, אורלי כרמון עוקבת אחרי הנשים שעשו את זה באמריקה וסוד ההצלחה שלהן. השבוע, שיחה אישית עם אילה רייטר, מעצבת תכשיטים ובעלת מותג בינלאומי מצליח

אילה רייטר (52 נשואה ואם לשלושה ) מעצבת תכשיטים ובעלת המותג הבינלאומי היוקרתי, Ayala Raiter Jewelry Couture הצליחה להגיע למעמד בכיר ולהיות מוכרת לא רק בטורונטו, שם היא מתגוררת עם משפחתה מזה כ-18 שנים, אלא ידועה בעולם כולו גם בזכות התכשיטים שהיא מעצבת בכישרון ולצד המפגשים שהיא מארגנת תחת המותג "שישי נשי" לנשים. רייטר גדלה בחיפה והיא נכדתו של שמעון רודי (כן, כן, ההוא משיר השכונה) שהיה ידוע בכל רחבי ישראל כאיש שרירים שמסוגל לסחוב משאית עם שיניו. עיצוב תמיד היה חלק מעולמה. היא נמשכה לאסטטיקה וגדלה עם אמא ציירת שהשקיעה בעיצוב וטיפוח הבית. אביה היה יזם וסבתא הייתה אשת עסקים "מהם ירשתי את האהבה ליזמות אבל, בבית שמעתי מהוריי שאי אפשר להתפרנס מאומנות. אז עיצוב היה רק תחביב והוריי כיוונו אותי למקצוע מכובד ולכן, בחרתי במסלול יציב וקבוע". בצבא היא שירתה ב-8200 ומשם המשיכה ללימודי עבודה סוציאלית, תעודת ההוראה ועבדה כמחנכת בבית ספר.

 

איך מחנכת הופכת למעצבת תכשיטים?

"כשעברנו למדינה חדשה הבנתי שנפתחו בפניי אפשרויות רבות וראיתי בכך הזדמנות להגשים חלום. בתרבות הקנדית יש כבוד והערכה לאנשים שעוסקים בעבודות יד, פתיחות לאומנות, שפע של בוטיקים וגלריות. מצאתי בה קרקע להתפתחות וקיבלתי אומץ לפרוץ. תחילה שילבתי בין עיצוב חפצים לבית ותכשיטים. ועם הזמן הבנתי שהגם וגם פחות מתאים לי ועליי להתמקד. וזאת עצה שאני נותנת לכל מי שרוצה להצליח. תתמקדו בתחום ספציפי, תתמקצעו ותהיו מומחים ברמה הכי גבוהה שיש".

 

דגנדגנדג ()
איילת רייטר.

 

מה ייחודי בקולקציות שאת מעצבת?

"רוב הקולקציות שלי הן עיצוב אישי ללקוחה לפי דרישה ומהדורות מוגבלות. הלקוחות שלי מתגוררות בכל העולם ובמפגש זום אני לומדת מה הן אוהבות ויוצרת עבורן תכשיט ייחודי או שהן נכנסות לאתר ורוכשות מעיצובים ייחודיים כאשר כל עיצוב הוא ייחודי. אני מחברת בין חומרים מעולם הטבע ויוצרת איזון בין צבעים,טקסטורות וחומרים ומאמינה שהכל בעיצוב זה האיזון כמו בחיים".

 

בתור מי שלמדה עבודה סוציאלית את רואה קשר למה שאת עושה עכשיו?

עיניה נדלקות בזיק מיוחד ותוך כדי חיוך רחב היא אומרת "אני מאמינה שכל אישה היא תכשיט והמוטו שלי בין אם זה דרך התכשיטים או האירועים לנשים זה לאפשר לאישה את המרחב שתהיה שתהיה הגרסה הכי טובה של עצמה. בעבר החזקתי בגלריה לנשים והמטרה שלה הייתה לשים זרקור על העוצמה הנשית ולהעניק לכל אישה בטחון כדי שתאמין בעצמה וביכולותיה. התכשיט הוא כלי להאיר את היופי של האישה באמצעות צבע, צורה ורובד אנרגטי".

 

זאת הסיבה שאת יוצרת עם אבנים טבעיות?

"על פי הגמולוגיה לכל אבן שנוצרה בטבע, בתהליך ייחודי יש אנרגיה אחרת. כאשר אישה בוחרת את האבן אליה היא מתחברת היא למעשה בוחרת באבן שתעזור לה להגיע לאיזון פנימי". רייטר לא רק נהנית ליצור חיבורים בין חומרים מהטבע ולהביא אותם לידי יצירה של אומנות אלא, גם לחבר בין אנשים ולהביא אותם לידי שיתופי פעולה וחברויות ממקום של אהבה ופרגון והיא נחשבת למנהיגה קהילתית. "לא טוב לי במקומות לא מפרגנים ותחרותיים ואני משתדלת להקיף את עצמי באנשים מפרגנים שרוצים להתקדם ולקדם אחרים בו זמנית". היא הקימה קבוצה של בעלות עסקים שתומכות האחת בשנייה כדי לקדם את העסק שלהן ובמקביל פתחה גלריה שנתנה במה לנשים מכל העולם להציג את הייחודיות שלהן במגוון תחומים. "בגלריה התקיימו הרצאות, ארועים נשיים, תערוכות אומנים ומפגשי ״שישי נשי״ שענו על הצורך שלי להיות שייכת לתרבות הישראלית גם בניכר. נרקמו המון חברויות ושותפויות עסקיות בין בנות הקהילה.תמיד הבנתי בדיעבד שמה שעשיתי מתוך הנאה היתה לו משמעות חזקה של חיבורים והעצמה נשית שלא לקחתי בחשבון לפני שזה התרחש. פתאום הבנתי שמה שעשיתי מתוך רצון לחיבור לארץ ומתוך כיף והנאה נתן לי סיפוק עצום כשהבנתי שנשים מועצמות מזה ומקבלות חשק, אומץ ובטחון ללכת בדרכן המקצועית כבעלות עיסוק ולהציג את זה בפני העולם".

 

מה העצה שהיית נותנת למי שפותחת עסק?

"להבין שאתם זה המותג והפנים של העסק. עליכם לדעת, מי אתם ולשמור על אותנטיות כי אנשים מתחברים לדבר האמיתי. כמותג חשוב לעמוד מאחורי העשייה להיות מודעים לערכים, איך להראות, מה לשדר, איזה אנשים לעבוד איתם, את מי אנחנו פחות רוצים במעגלים שלנו".

 

על מה היית צריכה להתגבר?

"בעיקר עבדתי על פחדים ואמונות מגבילות. הפחד לדבר מול קהל בשפה אנגלית, פחד מהצלחה ומה היא תביא איתה, החשש שלא אצליח לשלב את העסק עם אמהות ומשפחה. למדתי שאין דבר כזה כשלון, וכל דבר שאני עוברת הוא שלב בדרך להצלחה ולכן, עלינו להנות מהתהליך ולא רק מהתוצאה".

 

מהו לדעתך המרכיב החשוב ביותר בהצלחה שלך?

 "הצלחה היא לא רק התוצאה הסופית, אלא גם הדרך ואיך הגעתי לשם והאם נשארתי נאמנה לעצמי. אנשים נוטים להסתכל רק על היעדים ובדרך לפעמים הורסים, פוגעים ומגיעים ליעד שהציבו לעצמם על חשבון ההוגנות. הצלחה מבחינתי לא נמדדת רק בחומר אלא ביכולת להסתכל גם במראה וגם בעיניים של האנשים שמולי, בין אם אלה לקוחות או שותפים עסקיים ולדעת שאני תמיד נאמנה לערכים שלי כגון כבוד לאדם באשר הוא, כבוד ללקוח שתמיד יהיה הצודק מבחינתי".

 

כמי שהגיעה להצלחה בינלאומית יש לך טיפים למי שרק הגיע לצפון אמריקה ורוצה לפרוץ ולכבוש את העולם?

 "הדבר הראשון זה ללמוד את השטח. מחד, לשמור על הייחודיות שבך, ומאידך, ללמוד את כללי המשחק של המקום החדש ולכבד אותם. העצה השניה, להיות כמו מים תמיד בזרימה ובתנועה, לדעת לעקוף מכשולים ולא להכנס ״ראש בקיר״. בשביל לזרום צריך ללמוד להגיד ״כן״ להזדמנויות גם במקומות שמפחדים מהם. העצה השלישית, זה להקיף עצמנו במורי דרך ומומחים בתחומים שבהם מרגישים שיש צורך בחיזוק והעצה האחרונה זה ללמוד מהדור הצעיר. הילדים שלנו יכולים ללמד אותנו הרבה מאוד, הם מומחים כל אחד בתחומו .אני לומדת כל הזמן מילדיי. בתי הבכורה, היא בלוגרית אופנה באינסטגרם (עם 260 אלף עוקבים) שסיימה בית ספר למנהל עסקים, מלמדת אותי על הסטנדרטים של התקופה ועולם המדיה. ביתי האמצעית סטודנטית לרפואה, מלמדת אותי לחקור ולא תמיד להאמין לכל מה שקוראים ורואים. בן הזקונים, בן ה-16 מלמד אותי לשחרר ולדאוג פחות" היא אומרת בחיוך.

 

Orlycar@gmail.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים