שתף קטע נבחר

מחזקים את היזמים

השבוע הושקה בניו יורק פלטפורמה ייחודית ליזמים ישראלים לחיבור ישיר וממוקד למשקיעים, לקוחות וגיוס עובדים. בעיקר כך נראה, במטרה לספק להם את הגב והתמיכה בימים מאתגרים אלו. כל הפרטים

אל תעשיית הטק הישראלית בניו יורק, כמו אחרות, התגנבו אתגרים לא פשוטים שמאלצים כל חברה ישראלית שניסתה לתקוע כאן יתד ולנסוק כל הדרך את ההצלחה, לחשב מסלול מחדש ולשנות את תכנית הפעולה. חברות רבות הגיעו במטרה לכבוש תעשיות שרק לפני שנה שגשגו והיום, מתקשות לשרוד. אחרות, ידעו להתאים את המוצרים והשירותים שלהן למציאות החדשה וזכו להצלחה גדולה במיוחד ״הייתי אומר שבתעשיית הטק, בתחום של סקיוריטי, אי-קומרס, סייבר, לוגיסטיקה פינטק ועבודה מרחוק אנחנו רואים דווקא צמיחה למרות שהחברות עובדות מהבית והמשרדים ברובם עדיין כמעט ריקים״, מסביר גיא פרנקלין, מייסד פלטפורמת מפת הסטארטאפים הישראלים בניו יורק שמסייעת לחברות הישראליות שמגיעות לעיר. ״חברות בתחומים אלו גייסו סכומים גדולים דוגמת חברת אקסוניוס שגייסה 58 מליון דולר במרץ, פרימטר 81 שגייסה 40 מליון דולר באוגוסט, ויה שעשתה שינוי דרמטי של השירות שלה עם פרוץ המגיפה, והצליחה להמציא את עצמה מחדש ולגייס 200 מליון דולר והגיוס האחרון של סימילרווב בסכום של 120 מליון דולר רק בחודש האחרון. מאז תחילת השנה גייסו חברות ישראליות בעיר מעל מיליארד דולר״.

 

לצד ההצלחה יש לא מעט אתגרים: ״חברות ישראליות שהיו בשלב של אדם ראשון על הקרקע שפתח פעילות בעיר, השהו את הפעילות וחיכו עד יעבור זעם ואף צמצמו גם את המינימום שעוד נשאר. חברות רבות צמצמו את שטח המשרדים וניסו לאתר דרכים אלטרנטיביות לשרוד במציאות הלא ברורה״. פרנקלין הגיע לניו יורק לפני פחות מעשור כרואה חשבון בפירמת ארנסט אנד יאנג היוקרתית במטרה להקים פרטיקת סטארטאפים אמריקאית. ״בזמן עבודתי עם תעשיית הטק המקומית ותוך כדי הסתגלות לתרבות החדשה, התחלתי לזהות טרנד שהתחיל בזמנו, של סטארטאפים ישראלים המתרחבים לניו יורק. פגשתי עוד ועוד יזמים במסגרות שונות והרגשתי שלא כולם מחוברים כשהקהילה עדיין בחיתוליה. משיחות שערכתי עם יזמים עלה צורך להכיר ולהעזר אחד בשני. להתייעץ בנוגע להקמת אופרציה, חיבור למשקיעים ולתעשייה, מציאת עובדים ועוד. לכן, החלטתי למפות את החברות ולהציג אותן בצורה ויזואלית שתאפשר גם חשיפה זו לזו וגם של הקהל המקומי לשפע החברות הישראליות. חשיפתן של החברות דרך הפלטפורמה הוכיחה את עצמה ויצרה להן הזדמנויות חשיפה רבות בפני משקיעים, תאגידים ועובדים״.

 

דגעדגע ()
מפת הסטארטאפים הישראליים בניו יורק. גיא פרנקלין

 

באותם ימים היו כ-60 חברות סטארטאפ ישראליות בלבד על המפה, אבל כיום ישנם כ-350 סטארטאפים ישראליים בניו יורק.

 

כעת, נראה שרבות מהחברות שנמצאות כאן, זקוקות לעזרה. ״נראה שיש מצוקה גדולה כבר מתחילת המשבר, בייחוד בתקופה הזו כשהיזמים וחברות ישראליות זקוקות נואשות למישהו מקומי שנמצא עם הרגליים על הקרקע ויכול לעזור להם בפתיחת אופרציה, חיבור למשקיעים, לקוחות ואף גיוס עובדים ראשונים, ומצד שני גופי השקעות הרוצים להמשיך ולפגוש חברות להשקעה. גם מי שכבר ממוקם פה, מתקשה להגיע ללקוחות ומשקיעים בערוצים המוכרים. החלטתי״, הוא מסביר, ״לאגד פעולות אלו ונוספות תחת הפלטפורמה של Israeli Mapped in NY שנותנת בבסיסה את המידע המלא על התעשייה עם שכבה של שרותים שאנחנו יודעים שהחברות הישראליות בניו יורק, או אלו שמנסות לחדור לשוק, זקוקות להם, דווקא עכשיו, עם כל השינויים והרגולציה שמשתנה יום יום. החלטתי״, הוא מוסיף, ״להשתמש בפלטפורמה שבניתי לפני מספר שנים ועזרה לקידום הטק הישראלי בניו יורק בשנים האחרונות בצורה משמעותית, בכדי לקדם עסקאות וחשיפה לחדשנות הישראלית בתפוח הגדול. כל חברה שלפחות אחד הפאונדרים לפחות הוא ישראלי ולחברה צוות בניו יורק, מוזמנת להצטרף״.

 

תכנית השירותים והסיוע של מפת הסטארטאפים הישראלים בניו יורק ליזמים מושתת גם על הנתונים שאספו לאורך השנים. ״ראינו שינויים בתחומי החברות הפועלות בעיר״, מסביר פרמקלין. ״אם בשנים הראשונות היו אלה סטארטאפים בתחומי הפרסום, וידאו, הרבה חברות הפונות ללקוח הסופי B2C ואפליקציות שונות, בשלוש השנים האחרונות, אנו רואים חברות B2B בתחומי סייבר, פינטק,Dev Ops, ביג דאטה ואנליטיקס. במהלך תקופת הקורונה נראה שישנה צמיחה וגיוסים של חברות מעטות יותר בסכומים גבוהים יותר בורטיקלים הרלבנטיים יותר״.

 

על פי המפה, ניכר כי גם בתחום היזמות הנשית, הסטארטאפים הישראלים משתנים בשנים אלו. ״אנחנו רואים גידול בסטארטאפים ישראלים שהוקמו על ידי יזמיות ישראליות בניו יורק וכיום יש כ- 30 מהן בעיר, גם בתחומים שבעבר התרגלנו לראות בהובלה של יזמים גברים דוגמת סייבר ופינטק. חברת פיירדום בתחום הסייבר, היא דוגמא מצוינת. בין יזמיה שרון מירסקי. בחברת לילי בתחום הפינטק, למשל, המנכ"לית הינה לילך בר-דוד, הן ואחרות הזניקו והובילו את החברות שלהן להצלחה״.

 

אחד לעשר

החלום לנחות בתפוח הגדול ולהצליח בענק מוביל את היזמים הישראלים לכאן בהמוניהם כבר שנים, אך על פי נתוני המפה נראה שיש לא מעט מהם, שגם בלי אתגרי הקורונה נאלצים לשוב הביתה ולוותר על החלום. ישנם גם כתשעים סטארטאפים ישראליים בניו יורק שנסגרו בחמש השנים האחרונות, רבים מהם של יזמים ישראליים שגרים בניו יורק והקימו כאן את החברה. הסטטיסטיקה של הצלחת סטראטאפ בניו יורק עומדת בערך על 1 ל- 10.

 

״כמו כל משבר, גם משבר בקורונה ייצר הזדמנויות״ מסכם פרנקלין. ״מי שיכול לפתוח פעילות בעיר בימים אלו, הייתי ממליץ לו לעשות כן משתי סיבות עיקריות. יש לו הזדמנות ייחודית להיערך היטב ליום שאחרי ולבסס פעילות בעיר. לא לחכות שהכל יחזור לקדמותו ורק אז להתחיל פעילות וכביכול להשאר מאחור יחסית למתחרים. בנוסף, דווקא עכשיו, לשחקנים מסויימים בתעשיה יש יותר זמן פנוי להפגש ולשוחח עם מי שנמצא פיזית בעיר, דבר המקנה יתרון למי שפיזית שוהה כאן וברגע שהכל יחזור, כל אלו יהפכו לפחות זמינים. גם מבחינת גיוסי המשך״, הוא מדגיש, ״בייחוד בזמן כזה שלא ניתן לטוס בחופשיות כבעבר, יש ערך לנוכחות הפיזית מבחינת משקיע שרוצה שהחברה תהיה בשוק היעד״. מאז ההשקה בתחילת השבוע, נראה ששותפים ראשונים כבר הצטרפו, דוגמת בנק לאומי ומיתר במטרה לתמוך באקו הסיסטם הישראלי בניו יורק ולשמש ככר נחיתה לישראלים שמגיעים לכאן.


פורסם לראשונה 20/11/2020 16:15

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים