השנה האזרחית מתקרבת לסיומה, ורשימות הסיכומים מתחילות לצוץ מכל עבר. "הניו יורק טיימס", מהעיתונים הנחשבים בעולם, פרסם בסוף השבוע את רשימת "מאה הספרים הראויים לציון" שלו לשנת 2020, ובה שני ספרים מאת סופרים ישראלים: "המנהרה" של א. ב. יהושע (שיצא במקור ב-2018 בספריה החדשה של "הקיבוץ המאוחד") ו"מפלצת הזיכרון" של ישי שריד (שיצא במקור ב-2017 ב"עם עובד"). שני הספרים ראו אור השנה באנגלית.
"מפלצת הזיכרון" מתואר ברשימה כ"רומן קצר ומבריק, המשמש כתדריך נועז וחד-שיניים נגד השתלטות העבר על הווה. שריד מגולל את סיפורו של מדריך טיולים למחנות ההשמדה הנאצים, ומראה כיצד תודעתו מתחילה להתפרק לאיטה, בעוד שהידע שלו על המנגנונים של רצח העם הופך לאובססיה".
1 צפייה בגלריה
הספרים של יהושע ושריד באנגלית
הספרים של יהושע ושריד באנגלית
הספרים של יהושע ושריד באנגלית
(כריכות הספרים)
על "המנהרה" של א. ב. יהושע נכתב: "ברומן הזה, צבי לוריא, מהנדס בגמלאות מתל אביב, שנמצא בשלבים מוקדמים של דמנציה, לוקח על עצמו עבודה במדבר, כדי לשמור על חדות מחשבתו. הפרויקט כולל בניית כביש דרך אזור שבו חיה משפחה פלסטינית, והמסתתר בין חורבות עתיקות. יהושע שוזר במיומנות מופתית ביקורת חברתית ודיוקן של מוח בנסיגה".
מעניין לשים לב כי שני הספרים, שזכו לשבחי הביקורות גם בישראל, אף שלא זכו בפרסים בולטים, עוסקים בסוגיות של זיכרון - וכן בשניים מהנושאים הבוערים ביותר בשיח הפוליטי הישראלי: זיכרון השואה והסכסוך הישראלי-פלסטיני.
ברשימה של "הניו יורק טיימס" נכללים השנה גם ספרו האוטוביוגרפי החדש של נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, "הארץ המובטחת"; הרומן Shuggie Bain שזכה בסוף השבוע בפרס בוקר ו-Real Life של ברנדון טיילור שנכלל ברשימה הקצרה לפרס; הרומן ההיסטורי The Mirror and the Light מאת הסופרת המוערכת הילרי מנטל; הספר The Death of Jesus מאת זוכה פרס נובל לספרות ג. מ. קוטזי - ועוד שורה ארוכה של סופרות וסופרים מהעולם.