האם עולם התיאטרון סוף סוף בדרך לפתוח את שעריו? לכך מייחלים תיאטראות הקאמרי ובית ליסין, שעובדים בימים אלה על מתווה "שיבא" ונערכים לפתיחת אולמות התיאטרון באמצעות בדיקות סרולוגיות לקורונה. על פי המתווה, שנכתב ביוזמת פורום יוצרי התיאטרון ושח"ם - והמקודם בשיתוף עיריית תל אביב והמרכז הרפואי שיבא תל השומר - הקאמרי ובית ליסין מבקשים לקיים פיילוט לשתי הצגות תחת המגבלות ועם הקפדה על בדיקות קורונה מהירות לכלל השחקנים, הצוותים המקצועיים ו-150 צופי ההצגה בכניסה למקום, כמו גם חיטוי האולמות ושמירה על מרחק.
עד שיקבלו תשובה חיובית מצד משרד הבריאות, מנכ"ל הקאמרי רן גואטה ושחקן בית ליסין רון שחר סיפרו הבוקר (ב') לאולפן ynet על ההכנות לרגע האמת, בתקווה שיתממש ויגיע. "זה באמת יום שמח במיוחד", מתאר גואטה את תחושותיו, "לפני כחודש פנינו לראש העיר בזעקה כדי שיציל את עולם התרבות והוא הרים את הכפפה... תשעה חודשים שהעולה הזה סגור ואני כבר מתקשה לעמוד בפני העובדים והשחקנים ולתת להם תשובות. הם זועקים, הם משוועים לעזרה, הם נפגעו קשה מאוד - גם כלכלית וגם נפשית. כל פתיחה כזאת של אולם תעניק מקומות עבודה, וזה מאוד חשוב".
2 צפייה בגלריה
רן גואטה וציפי פינס
רן גואטה וציפי פינס
רן גואטה וציפי פינס
רון, כמה אתה מתגעגע לבמות? "מאוד מתגעגע. אני בדיוק רואה פה את הפרטנרים שלי להצגה, ובא לי לחבק ולראות ולנשק את כולם. זה געגוע עצום - גם לבמה, גם לקהל ולכל ההוויה הזאת של התיאטרון. אני חושב שמה שקרה פה זה שעולם שלם של תרבות נשכח, זאת התחושה. אני יודע שגם בקאמרי, גם בהבימה וגם בבית ליסין מסייעים לעובדים כלכלית כדי לשרוד את התקופה הזאת, וזה לא משהו שאמור לקרות. זה עצוב. הכי קל לסגור אותנו, אבל החוכמה והגדולה היא למצוא את הפתרון ולהחזיר אותנו לתפקד, לעבוד וליצור".
רן, איך זה יעבוד בשטח? "בשלב הראשון אנחנו מדברים על פיילוט לכמות צופים של 150 איש. אנחנו נדאג לתזמן את כל האנשים האלה באופן כזה שהם יגיעו, יבצעו בדיקה ותוך רבע שעה אנחנו נקבל תשובה אם הם חיוביים לקורונה או לא. לאחר מכן, נתזמן אותם בכניסה לאולם ולאורך כל ההצגה - שתהיה ללא הפסקה - כל הצופים יעטו מסכות. בתום ההצגה יהיה מנהל הצגה שידאג להוציא את האנשים החוצה באופן מדורג, כך שלא תהיה שום התקהלות לכל אורך הבילוי. יש מקדם בטיחות מאוד גדול וכפי שהבנתי מבית חולים שיבא תל השומר - מדברים על בדיקות במהימנות גבוהה כך שלא צריך להיות שום סיכון. האפשרות הזאת, לפתוח את האולמות בסדר גודל של 150 איש בשלב הראשון, היא הזדמנות אדירה שתפתח המון מקומות בארץ ותיתן לאנשים את האפשרות לצאת לבילוי תרבותי, שזה דבר שמאוד חסר להם בימים כאלה".
2 צפייה בגלריה
רן גואטה ורון שחר
רן גואטה ורון שחר
רן גואטה ורון שחר
(צילום: אבי חי, נדב אבס)
אפשר לרכוש כרטיסים? רן: "ברגע שנקבל אישור ממשרד הבריאות ותהיה חותמת - אנחנו נפתח את ההצגות שלנו, ואני מאמין שמהר מאוד הכרטיסים ימכרו. אנשים צמאים מאוד לתרבות ואני מאמין שימלאו את האולמות".
רון, מה המסר שלך למי ששוקלים וחוששים להגיע? "אל תפחדו. אני חושב שדווקא לתיאטרון יש את הדרך הכי טובה והכי יסודית לעשות בדיקות לקהל. יש לנו את הנתונים של כל מי שמגיע לכאן - אם זה כרטיס אשראי או פרטים אחרים, כך שאם חס וחלילה יש בעיה, אנחנו יודעים להגיע לאנשים הספציפיים. אלה גופים מסודרים עם קהל ממושמע שעושה מה שצריך. אין אצלנו יציאה, עמידה או פעילות אחרת, גם לא ריקודים של קהל, ואני לא רואה שום בעיה. אם נעשה את זה בצורה הנכונה נוכל לצאת לדרך".