בשנים האחרונות, מרגישה חברת אינטל תחרות הולכת וגוברת מצד מספר מתחרים ותיקים וחדשים על לב הצרכן הביתי. מצד אחד יש את AMD, המתחרה הגדולה בכל הקשור לשבבי עיבוד ממשפחת x86 שאותם אינטל מפתחת, שמתחילה לצבור תאוצה אחרי שנים של קיפאון. מצידה השני רואה אינטל תחרות הולכת וגוברת מצד מעבדים המבוססים על ארכיטקטורת ARM: ההחלטה של אפל לעבור למעבדים מתוצרתה, והפזילה של Nvidia וקוואלקום לשוק המחשבים.
3 צפייה בגלריה
i7-1185G7
i7-1185G7
האבטיפוס עם המעבד החדש
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
וכן, יש גם את העניין הפעוט של האיזון ההולך ומשתנה בין כוח עיבוד מקומי לבין עיבוד בענן. נכון לעכשיו, עדיין זול ומשתלם יותר ברוב המקרים הצרכניים לשים מעבד בתוך כל מכשיר מאשר לשים הרבה כוח עיבוד בחוות שרתים מרוחקת ו"להזרים" אותו. אבל אט אט זה משתנה.
בזמן שהסכנות האלה מרחפות מעליה, השיקה החברה בסתיו האחרון את דור המעבדים החדש שלה למכשירים הניידים - ה-11 במספר. לפני מספר שבועות, קיבלנו אבטיפוס של לפטופ מבית MSI עם אחד המעבדים החדשים, בעיקר כדי להתרשם מהביצועים של הדור החדש.
אין יותר מדי מה להרחיב על המחשב עצמו, בהיותו גרסה לא מסחרית. זה לא לפטופ שתוכלו למצוא על המדפים, וגם לא הייתם רוצים לרכוש אותו אם הוא כן היה שם. למה? בין השאר כי הכניסות היחידות שיש למחשב הן שני חיבורי USB-C. ובגלל שזה לא לפטופ מסחרי, אי אפשר גם לדבר על זמן הסוללה שלו. המעבד שלכבודו התכנסנו כאן הוא i7-1185G7 החדש. נזכיר: הסדרות של אינטל הן i3, i5, i7 ו-i9. ככל שהספרה גבוהה יותר, כך הביצועים אמורים להיות טובים יותר.
3 צפייה בגלריה
אפל ואינטל
אפל ואינטל
אינטל ואפל כבר לא
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
הדבר שאינטל הכי רוצה שתדעו לגבי הדור החדש שלה הוא שהמעבד הגרפי החדש שמובנה בתוך השבב, "Xe" שמו, טוב משמעותית מכל מה שהיא הציגה בשנים קודמות. שנה אחר שנה החברה נוטה לפזר הבטחות על איך שכוח העיבוד הגרפי של מעבדיה טוב מספיק בשביל משחקים מודרניים, ושנה אחר שנה זה מתברר כאופטימיזם מוגזם.

אופטימיות מוצדקת

הפעם האופטימיות של אינטל אינה מוגזמת. האבטיפוס הצליח להציג תוצאות מרשימות מאוד יחסית לעיבוד גרפי מובנה, וגם יחסית לאחיו הקטן יותר של המעבד הזה, i7-1165G7 שבדקנו בתוך ה-Asus Zenbook Flip S. הצלחתי להגיע ל-85fps ב-Overwatch על הגדרות גבוהות, ו-30FPS ב-GTA V על הגדרות גבוהות.
חייבים לומר שאם אתם רוצים את המחשב בעיקר עבור משחקים, Intel Xe אינו פתרון הגיוני. אפילו כרטיס מסך ייעודי פשוט כמו GeForce GTX 1050, שלא מייקר את המחשב יותר מדי, ייתן לכם ביצועים טובים יותר בכמה עשרות אחוזים. אך בו בזמן, מדובר בפעם הראשונה שמחשב עבודה עם מעבד אינטל, ללא כרטיס גרפי ייעודי, באמת יכול להתמודד עם משחקים בצורה סבירה פלוס.
3 צפייה בגלריה
i7-1185G7
i7-1185G7
i7-1185G7
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
בכל הקשור לביצועי המחשב הזה מחוץ למשחקים, יש לאינטל סיבה טובה להיות מרוצה מהדור ה-11 של מעבדי Core שלה. לא נתקלתי ברמז לאיטיות כלשהי גם כשהעמסתי על המחשב, מה שהגיוני בהיותו הטוב ביותר שאינטל מציעה ללפטופים כרגע.
השאלה היא מה מזה אנשים יראו במחשביהם. כשבחנתי את ZenBook Flip S עם 17-1165G7, הוא גם היה מהיר וגם סיפק ביצועים לא רעים במשחקים, אבל ה-1185G7 בתוך האבטיפוס של אינטל הציג ביצועים משמעותית יותר טובים.
הסיבה לכך היא שמעבדים בלפטופים הם עניין של איזון בין ביצועים לבין צריכת חשמל ופליטת חום. לא מספיק לדעת איזה מעבד יש בלפטופ שלכם, אלא כדאי להבין האם הוא מוגבל מבחינת הספק החשמל שלו. ב-ZenBook Flip S המעבד היה מוגבל ל-15 וואט, ואילו כאן הוא "הורשה" לשאוב 28 וואט.

לאינטל יש עוד מה לתת

זמן סוללה הוא אחד הדברים הכי חשובים בשיווק של מחשבים ניידים כיום, ומתן היכולת למשתמשים לבחור את צריכת החשמל של המעבד עלולה לסבך את העניינים, כך שלא אופתע אם רבים ממחשבי הדור החדש יוגבלו לצריכה נמוכה יותר, ואלה שלא, יהיו מחשבי גיימינג שממילא יגיעו מצוידים בכרטיס גרפי משלהם.
האבטיפוס של אינטל מדגים שלמרות התחרות הגוברת, למובילת שוק המעבדים עדיין יש מה להציע, ושההמלצה תמיד לנסות לרכוש לפטופ עם הדור הכי חדש של המעבד תקפה גם השנה. למעשה, אם המחשב לא כולל כרטיס גרפי, ההמלצה הזו נכונה השנה יותר מבכמה שנים קודמות, פשוט כי ב-2020 המעבד סוף סוף עבר את רף השימושיות במשחקים.