בקצרה:
  • דגמים היברידיים-נטענים משווקים כחסכנים ונקיים במיוחד וזוכים לכן להטבות מס
  • בדיקה שערך ארגון איכות סביבה רב השפעה מעלה שאלות באשר לנתונים בפועל
  • במבחן שנערך התגלו נתונים גבוהים פי כמה מהמוצהר על ידי חברות הרכב
דיזלגייט, איך אפשר לשכוח: זוכרים את דיזלגייט, שערוריית מנועי הדיזל המזהמים של קונצרן פולקסווגן? עבור מי שהספיק לשכוח או לא ידע, קונצרן הרכב הגרמני שילב במשך שנים ארוכות במחשבי ניהול מנועי הדיזל במכוניות המותגים השונים השייכים לו - פולקסווגן, אודי, סיאט, סקודה - תוכנה שזיהתה כי הם נמצאים בבדיקת זיהום. בעת הזיהוי התאימה התוכנה את פעילות המנועים כך שיפלטו כמות מזהמים נמוכה במיוחד העומדת בתקן.
ארגון איכות סביבה שערך בדיקה שנועדה להוכיח דווקא עד כמה מנועי דיזל חסכניים, גילה כי בשימוש רגיל הם מזהמים פי כמה. הסוף: פולקסווגן שילמה, משלמת ותשלם לפחות כ-100 מיליארד דולר ברכישה חוזרת, קנסות, פיצוי, הסדרים בבתי משפט ומה לא. התועלת היחידה: מנועים היברידיים וחשמליים זכו לזינוק אדיר על חשבון הדיזל, בין היתר הודות להטבות מס מפליגות להן זכו דגמים מתאימים - לרבות כמובן בישראל.
ולפי הארגון הבלגי "תחבורה וסביבה" העוסק בין היתר ברגולציה הנוגעת לזיהום מכלי רכב, מנועים היברידיים-נטענים פולטים זיהום גבוה באופן ניכר מנתוני צריכת הדלק ופליטת המזהמים אותם מייחסים להם היצרניות השונות. אמנם אין כאן האשמה בהטעיה פושעת-אקטיבית בדומה לפולקסווגן, אבל הטעיה בוטה ומתוכננת מראש - בהחלט כן.
המבחן הלא בוחן: לאחר שנחשף לטענות על פערים עצומים, ביקש הארגון לבדוק מספר כלי רכב בעלי מנועים היברידיים-נטענים ולבחון עד כמה פליטת המזהמים בפועל שהם מייצרים, חורגת מפרסומי החברות. למבחן נבחרו שלושה דגמים פופולאריים באירופה: מיצובישי אאוטלנדר, וולוו XC60 וב.מ.וו X5, כולם עם יחידות הנעה שמשלבות מנועי בנזין הניזונים מדלק ומנועי חשמל השואבים אנרגיה מסוללות אותן ניתן לטעון, ואשר מאפשרות בין היתר נסיעה חשמלית לחלוטין - ללא שימוש כלל במנוע הבנזין - למרחק של עשרות קילומטרים.
לאיש לא היה ספק כי נתוני היצרנים אינם עולים בקנה אחד עם שימוש יומיומי, ולא במקרה הוחלט כי התקן העדכני למבחן הקובע את צריכת הדלק (WLTP) יוחמר באופן מהותי ויתקבל לאחר בדיקה מורכבת האמורה לדמות טוב מבעבר שימוש יומיומי. ועדיין, המבחן רחוק עד מאוד מהמציאות כפי שאנו מכירים על הכביש (קראו כיצד הוא התבצע, וכיצד הוא מתבצע כעת). חמור מכך, הטענה נגד תקן ה-WLTP העדכני היא כי הוא מפלה לטובה בעיקר דגמים היברידיים-נטענים עקב המבחן שאינו מאמץ את המנועים.
ולמספרים ה(מאוד) מטרידים: יש לזכור כי ברכב היברידי-נטען, הסיוע שזוכה מנוע הבנזין מהמנוע החשמלי - ולא במקרה ההספק המשולב של המנועים גבוה משמעותית בדרך כלל מדגמים "רגילים" - מאפשר לו לסחוב בקלות יחסית את עודף המשקל שמעמיסות הסוללות הנטענות, עד מאות קילוגרמים. כאשר הסוללה מתרוקנת, אם אחרי נסיעה חשמלית-מלאה או בעומס גבוה במיוחד לאורך זמן, המנוע היחיד הנושא בעומס הוא הבנזין. וכעת הוא נדרש להתאמץ באופן ניכר כדי לאפשר תנועה נאותה עם רכב כבד משמעותית מבן דודו שאינו היברידי. ההשפעה על צריכת הדלק חדה ומיידית ובהתאם משנה לחלוטין את נתוני הצריכה הממוצעת. את זה לא בודקים במבחני ה-WLTP.
ולתוצאות. בתנאים אופטימליים, עם סוללה טעונה במלואה, פלטו שלושת הדגמים שנבחנו בין 28 ל-89% יותר זיהום מכפי שהיצרניות מפרסמות. שימו לב, לא בתנאים קיצוניים-תובעניים. תנאים אופטימליים עבור המנועים. בבדיקה כאשר הסוללה ריקה נפלטו ממנועי השלושה פי 3 עד פי 8 מזהמים מכפי שהוצהר. בנהיגה במצב של "טעינת מצבר", המקובלת באירופה לפני כניסה לאזורי "0 זיהום" בערים בהם נדרשת הנעה חשמלית בלבד, עמדה פליטת המזהמים על פי 3 עד פי 12 מהנתון הרשמי.
מה אנחנו חושבים: אם יש בין הקוראים מי שמאמינים להצהרות יצרניות הרכב באשר ל"יכולת דינמית פנטסטית", "נוחות חסרת תחרות" וכמובן "חסכנות ניכרת בדלק", נותר לנו להמליץ כי יתפכחו ומהר. היכולת הדינמית היא שריד מתדמית עבר לעיתים, הנוחות מושלמת אולי בהשוואה לישיבה על קרש גיהוץ וגם החסכנות בדלק היא עניין מאוד יחסי. ואם המחוקק מעניק להן אפשרות להטעות באופן בוטה את רוכשי הרכב, הן יהססו לעיתים רחוקות בלבד, אם בכלל.
אז לא, שום נתון צריכת דלק רשמי אינו מתורגם למציאות המיוזעת על הכביש האמיתי. לא כשנוהגים באופן רגיל בכל אופן. כך היה עם תקן הרמאים בעבר, כך עם התקן החדש, גם אם במידה פחותה במעט. שימו לב לפערים העצומים בדרך כלל במבחני הדרכים שאנחנו עורכים למכוניות חדשות. הנתון אותו אנחנו מציגים בסיומו של מבחן, קרוב הרבה יותר לחיים אמיתיים עם הרכב הספציפי.
אז לא, הנתונים על ההבירידיות-נטענות לא מפתיעים ומצד שני הפערים מאוד מטרידים. ועדיין, קשה לומר אם הם עומדים לטלטל את התעשייה העסוקה רובה ככולה בשלב הבא בכל מקרה - מכוניות חשמליות. אבל היצרנים, אל תצפו מהם לומר לכם (רק) את האמת.