בשיתוף העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית


בישראל חיים קרוב ל-50 אלף חולים במחלות מעי דלקתיות, קרוהן, וקוליטיס כיבית. אפשרויות הטיפול במחלות האלה מגוונות, כשלכל תרופה יש יתרונות וחסרונות.
כיום, בניגוד לעבר, שלא נהגו להתייעץ עם המטופלים או להביא בחשבון את זווית הראייה שלהם, בשנים האחרונות חל שינוי והיום מפתחים שיח ביחד עם המטופלים, וההחלטות נעשות מתוך שיכלול כל האפשרויות.
ד"ר הנית ינאי, מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות וד"ר עירית אבני, מנהלת המרפאה להיריון במחלות מעי דלקתיות בבילינסון, מתארחות באולפן ynet כדי לדון בסוגיה.
מה זה בדיוק אומר קבלת החלטות משותפות? ד"ר ינאי: "רוב המחלות שאנחנו עוסקים בהן, הן מחלות שאין להן טיפול אחד חד-ערכי. מחלות הן דבר מורכב ויש לנו אסטרטגיות שונות של טיפול, שבהסתברויות מסוימות הן מגיעות לתוצאה של הצלחה או פחות הצלחה. אנחנו בעצם צריכים לרקוח את המרקחת המתאימה ביותר, ולכן חשובה ההתייעצות, גם בצווץ הרפואי וגם עם המטופלים עצמם".
איך בעצם בוחרים אסטרטגיה טיפולית? ד"ר אבני: "האסטרטגיה הטיפולית צריכה להיות מותאמת למטופל שנמצא לפנינו. אמנם, התרופות, מטרתן כולן, היא להכניע את הדלקת ולשפר את המצב הדלקתי אבל בהחלט, לכל תרופה יש מאפיינים שונים מבחינת היעילות, הבטיחות, דרך המתן ובהחלט יש אלמנט של התאמה של התרופה למטופל הספציפי, תוך ניסיון להתחשב גם בצרכים שלו, ברצונות שלו".
איך יודעים שהאסטרטגיה שנבחרה אכן עבדה והצליחה? ד"ר אבני: "קודם כל, חשוב לנו שהמטופל שלנו ייכנס, שלושה חודשים אחרי שהתחלנו לו תרופה חדשה, בחיוך גדול ויגיד שזה עובד. מעבר לזה, אנחנו שואפים גם לדעת שהכנענו את התהליך הדלקתי בצורה עמוקה יותר. נרצה לראות שבדיקות המעבדה שלו תקינות, שאין לנו סימנים דלקתיים במעבדה, ונשאף גם שבקולונוסקופיה הקודמת שעשינו וראינו שם פצעים, כיבים, בבדיקה חוזרת, אחרי כמה חודשי טיפול, נראה שכל זה נעלם".
ד"ר ינאי: "אחד הפקטורים הכי רלוונטיים, אולי אחד הפקטורים הרלוונטיים מעבר לבחירת הקו הטיפולי, הוא שיתוף הפעולה של המטופל או המטופלת. זאת אומרת, כדי שאסטרטגיה תצליח צריך לנקוט בה, כדי שבעצם הדבר יקרה, בן אדם צריך להבין, מהו היעד והוא צריך להבין שהוא שותף פעיל בהשגה של היעד הזה".
אתן באמת מגלות שההיענות יותר גבוהה בעקבות הטיפול הצמוד? ד"ר אבני: "הרבה פעמים כשמישהו מבין מה יש לו, אז אנחנו מצליחות להגיע איתו לתוצאות הרבה יותר טובות. כשאתה מבין את הדילמה, כשאתה מבין את הבחירה, למה הרופא שלך בחר באסטרטגיה A או B. כשיש תיאום ציפיות, למה אנחנו מצפים, כשאנחנו יודעים מה היעד שאליו אנחנו רוצים להגיע. וגם, כשהרופא שלך מסתכל לך בעיניים ואומר לך את הדברים כמו שהם, ויוצרים איזשהו חוזה טיפולי, מתגייסים ביחד לאיזושהי מטרה, זה משפר היענות".
בשיתוף העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית