בשיתוף המיזם הלאומי מתחשבים
חודשי המשבר האחרונים סיפקו לרובנו מעט מאד נחת ולכן פרויקט "מתחשבים", שמוביל הפורום הכלכלי חברתי, הוא לא פחות ממדורה ללב קר בחורף.
הפורום הכלכלי חברתי הוקם לפני כשנה וחצי על ידי נשיאות המגזר העסקי, ארגון הגג היציג של העסקים בישראל וחברים בו מאות גופים, ארגונים וחברות מהמובילים במשק ובמגזר העסקי, מנציגות הבכירה בחברה האזרחית, מגופי הפילנתרופיה וממשרדי ממשלה, במטרה לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים סביב אתגרי ליבה חברתיים כלכליים. "מתחשבים" הוא אחד מאותם פרויקטים.
הפרויקט מהווה בסיס לפלטפורמה לאומית שתדאג לאסוף מחשבים משומשים, להכין אותם לשימוש ולשנע אותם לכ-200 אלף בתים בהם אין מחשבים כלל ולדאוג שדווקא בעת הזו, לא יהיה מי שלא יצליח ללמוד או לעבוד בגלל היעדר ציוד או תשתית.
8 צפייה בגלריה
ילד עם מחשב נייד
ילד עם מחשב נייד
אוספים מחשבים למען הילדים
(צילום: shutterstock)

הפוסט שהקפיץ את כולם

בפוסט שעלה בפייסבוק ביקשו "מתחשבים" מחברות להרים תרומה. רבות התגייסו, ביניהם קוקה-קולה שהגיבה ש"היא אול אין" והתחייבה ראשונה ל-1,000 מחשבים מוגמרים, ואחריה הגיבו והתחייבו שלל חברות נוספות לתרומה.
"לקחנו על עצמנו לייצר תגובת שרשרת ואנחנו מגייסים את העוצמה של המותג לגיוס עוד חברות ואנשים פרטיים למהלך", אומרת שלי שמיר קינן, סמנכ"לית השיווק של קוקה-קולה.
8 צפייה בגלריה
הפוסט שהתחיל הכל
הפוסט שהתחיל הכל
הפוסט שהתחיל הכל
(מתוך פייסבוק)
כבר שנים פועלת קוקה-קולה בקהילה באמצעות פרויקטים ייעודיים. לאחרונה הפעילו את "אוכלים טוב - עושים טוב" בו ניתנה פחית משקה לכל מי שקנה בפתיחת דוכני הרחוב לאחר הסגר הממושך וגם שלחו זרי פרחים בין בני משפחה שלא התראו זמן רב, בשל הבידוד. הפעם, הסתערו בחברה על פרויקט "מתחשבים" ועל קידום הפערים הטכנולוגיים באותה התלהבות.
"זיהינו את הפערים שיש בזמן המשבר הזה בלמידה מרחוק", אומרת שמיר קינן, "עם המהלך של 'לזכות – לעשות טוב', אנחנו גם פונים למשפחות בבית ומאפשרים להם לזכות בשלל מוצרים טכנולוגיים באמצעות פעילות ייחודית- כדי שאלו יסייעו להם בתקופה זו, בתקשורת ובלמידה מרחוק, וכן לעלות את המודעות לתרומה של מחשבים ישנים. כל מחשב שייתרם ל-'מתחשבים' יועבר לתיקון ויחזור לקהילה במסגרת הפרויקט. במקביל, הרמנו תרומה בעבור 1,000 מחשבים, שיצאו מאיתנו לתפעול מיידי".
8 צפייה בגלריה
ובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
ובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
עובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
(צילום שי אורי)
בחברה אף פנו ל-5,000 עובדי החברה המרכזית וביקשו גם מהם להרים תרומה של מכשירים שאינם בשימוש. העובדים גם התנדבו לעזור במערך השינוע של המחשבים המושלמים, בעזרת רכבי החברה. "העובדים התגייסו מייד וכבר יותר מ-2,000 מחשבים יצאו מאיתנו לבתים שבהם צריכים אותם", מספרת שמיר קינן בגאווה ומוסיפה: "התרומה שלנו היא להתנעת התהליך של תרומה לחברה ודוגמה אישית, שתוביל למעשים טובים, לצמצום הפערים בנושאי למידה מרחוק והפערים הטכנולוגיים ושחברות ואנשים נוספים יצטרפו גם הם למהלך. אנחנו מנוסים בכך כי גם בפעילות WOW, שהפעלנו להגברת ההתנדבות בקהילה בשנים האחרונות, נמצא ש-40% מבני הנוער ממשיכים להתנדב".

השוק העסקי מוכיח את עוצמתו

את "מתחשבים" הקימו בפורום הכלכלי-חברתי שנולד כדי לאתגר את החברה הישראלית להדביק את הפערים בכמה וכמה פרמטרים מול ה-OECD, בהם השתרכה הרחק בתחתית הדירוג.
"כשפרצה הקורונה הבנו שהמגרש הכלכלי חברתי החדש הזה יכול לבצע את השינוי והבנו שיש לגייס יחד את הכוח העסקי במשק כדי לקדם את הצד הכלכלי חברתי ברמה הלאומית", מספרת עינת זינגר-דן, מנכ"לית הפורום כלכלי-חברתי.
8 צפייה בגלריה
מימין: שלי שמיר-קינן, סמנכ"לית השיווק של קוקה-קולה, עינת זינגר, מנכ"לית הפורום כלכלי-חברתי ורונית רונן קרפול, משנה למנכ"ל ווסטרן דיגיטל ישראל ומנהלת משאבי אנוש
מימין: שלי שמיר-קינן, סמנכ"לית השיווק של קוקה-קולה, עינת זינגר, מנכ"לית הפורום כלכלי-חברתי ורונית רונן קרפול, משנה למנכ"ל ווסטרן דיגיטל ישראל ומנהלת משאבי אנוש
מימין: שלי שמיר-קינן, עינת זינגר-דן ורונית רונן קרפול
(צילומים: עידו איז'ק, ענבל זינגר, שלומי יוסף)
זינגר-דן מציינת שהאלמנט החדשני הוא שלראשונה גויסו מנכ"לים, אנשי קבלת החלטות וביצוע במהלכי ענק, והוכנסו לחמ"ל פיקוד העורף, עם תחילת ההתמודדות הלאומית של העורף במשבר.
תוך זמן קצר מיפו בחמ"ל את הפניות שהגיעו מהאזרחים. 80% מהפניות היו קשורות לפער הדיגיטלי שנפער לפתע - 200 אלף משקי בית עם ילדים שלמדו מהבית היו ללא ציוד קצה כלל, רבים מהם בחברה החרדית והבדואית, שבה לעיתים אין כלל תשתית אינטרנט.
8 צפייה בגלריה
  מימין:
  מימין:
(צילום: באדיבות הפורום הכלכלי חברתי)
כמו כן, 350 אלף קשישים מצאו עצמם בבידוד ובבדידות ועוד 500 אלף עסקים קטנים, ללא יכולות דיגיטליות נותרו ללא יכולת להתפרנס. נשיא המדינה ריבלין פרס מיד את חסותו על הפרויקט והוציא מכתב לראשי המשק וביקש את התגייסותם.
"הזמנו את המנכ"לים להתגייס לחמ"ל הלאומי", אומרת זינגר-דן. "בין הבולטים שבמובילים ניתן היה למצוא את קבוצת 2B, הפורום הכלכלי חברתי ונשיאות המגזר העסקי. כתוצאה מכך נולדו 3 מיזמים: 'העסק שלנו' לטרנספורמציה דיגיטלית לכ-500 אלף עסקים קטנים, 'מתחברים' שייצרה מכשיר פשוט, בפיתוח אינטל ויאפשר ל-350 אלף מבוגרים חיבור נגיש לזום ופרויקט 'מתחשבים'. היוזמות האלה הניבו השקעות של 100 מיליון שקל בכסף ובשווה כסף".
כדי להבין את עוצמתו של פרויקט "מתחשבים", אפשר לנסות לצפות על הכל במבט על; במגזר הפרטי והעסקי משודרגים כמיליון מחשבים מדי שנה. "הבנו שצריך לעשות מנגנון לאומי להשמשה מחדש של כל המחשבים הללו", מסבירה זינגר-דן.
"הקמנו מעבדות שדרוג בחברות עסקיות ומנגנונים של התרמה מאנשים פרטיים, שינוע מחשבים, עבודה מול משרד החינוך וחלוקה לילדים דרך הרשויות המקומיות. התוצאה היא פתרון בר קיימא למחשבים שיכולים לעבוד עוד שנים רבות, במחיר של 15% ממחיר מחשב חדש ולעזור כך בהקטנת הפערים בחברה, לדורות קדימה. המטרה הסופית היא, שכל מחשב שמוחלף במשק, יחזור בסופו של דבר לקהילה ותוך שנים ספורות לא יהיה ילד בישראל ללא מחשב.
8 צפייה בגלריה
ובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
ובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
עובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
(צילום שי אורי)

מחזירים מחשבים לקהילה

אייל שביט, עובד בחברת אלביט, יצא למילואים לפני כ-5 שנים, שם פגש מורה ששאלה אותו אם באלביט ירצו אולי לתרום מחשבים לילדים שאין להם.
התוצאה היא פרויקט התנדבותי של שביט, אליו הצטרפו במשך השנים עוד עובדים, ובעזרתו נתרמו עד עתה כ-4000 מחשבים למשפחות נזקקות, לארגונים ולבתי ספר שעובדים עם ילדים ונוער במצוקה.
"השנה נוציא 1000 מחשבים חזרה לקהילה ו-200 מתוכם ילכו ל'מתחשבים'", אומר שביט. "בפרויקט הזה, כולו בהתנדבות של עובדים, עוברים המחשבים הישנים שלנו – כולם מדגמי 3I ו-5I – תיקון ואיכון מכל התוכנות שלנו והשמשה שלהם להפעלה ביתית. 'מתחשבים' חופף את הפרויקט שלנו ואת חזרת המחשבים לקהילה".
8 צפייה בגלריה
תרומת מחשבים של אלביט
תרומת מחשבים של אלביט
תרומת מחשבים של אלביט
(צילום: עובדי אלביט)
המחשב שיוצא מאלביט למשפחות מגיע עם מסך, במידה ואינו לפטופ, מצלמות ורמקולים. "זו פעילות התנדבות שלי ושל כל מי שעובד ומתנדב בפרויקט. בתקופת הקורונה יש לנו הרבה פגישות טלפוניות, ולכן חידוש המחשבים יכול להתבצע ברקע וללא הפרעה לעבודה העסקית השוטפת", הוא מסביר בחיוך.

מעבדת ענק בחניון

"מחמם את הלב לראות איך חברות שונות בארץ, מתחומים כמו בטחון, טכנולוגיה, קמעונאות, המגזר השלישי ומה לא, חושבות שהמקום שלהן הוא לתת יד לכל תושבי המדינה ונכנסות לוואקום שנוצר", אומרת רונית רונן קרפול, משנה למנכ"ל ווסטרן דיגיטל ישראל ומנהלת משאבי אנוש, שהחברה בה היא עובדת מגויסת באופן מרשים לפרויקט "מתחשבים".
בווסטרן דיגיטל העולמית עובדים 60 אלף אישה ואיש, כ-1,200 מהם עובדים ב-3 אתרים בישראל: בתפן, בעומר ובכפר סבא. "קיימות וקהילה הם חלק מה-DNA של החברה וזה כולל תרומות והתנדבות אקטיבית בקהילה לאורך כל השנים", אומרת רונן קרפול. "בכל פעם שאנחנו מזהים אפשרות לתרום, אנחנו נכנסים לזה וכך גם היה בנושא של המחשבים החסרים ללמידה מרחוק".
8 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: יקיר לביא, ארז גיל, בועז גרינברג (מנכ"ל החברה), רונית רונן קרפול וטניה וילנסקי
מימין לשמאל: יקיר לביא, ארז גיל, בועז גרינברג (מנכ"ל החברה), רונית רונן קרפול וטניה וילנסקי
מימין לשמאל: יקיר לביא, ארז גיל, בועז גרינברג (מנכ"ל ווסטרן דיגיטל), רונית רונן קרפול וטניה וילנסקי
(צילום: באדיבות מתחשבים)
בחברה הזמינו את העובדים לתרום מכשירים שאינם בשימוש אצלם בבית. במקביל, אספו את כל המחשבים הלא שמישים בחברה. עשרות עובדים שהתנדבו לכך, עזרו בהשמשת המחשבים לשימוש חוזר, כשאחד מהחניונים הגדולים של החברה הפך למעבדת ענק אליה מגיעים המתנדבים, כולל מתנדבים מבחוץ לעזור בהסבה.
"עבורנו היה יתרון גדול בטיפול ההוליסטי כי הידע כבר נמצא 'אצלנו בבית'. בנוסף, המעבדה הגדולה שהקמנו קלטה לא רק מתנדבים מבחוץ אלא גם מחשבים נוספים שנתרמו והעובדים שלנו יכלו לעזור בהנגשה של מחשבים נוספים שנתרמו אצלנו. ככל שגדלה כמות העבודה, הפורום החברתי כלכלי גייס עמותות נוספות לעזור לנו, הגיעו אפילו אנשים פרטיים שיצאו לחל"ת מהחברות בהן עבדו ובאו לתרום מזמנם הפנוי".
עד עתה יצאו ממעבדת ווסטרן דיגיטל יותר מ-7,000 מחשבים במסגרת פרויקט "מתחשבים" וזה הסיפור כולו.
בשיתוף המיזם הלאומי מתחשבים

פורסם לראשונה: 09:41, 24.11.20