במערכת החינוך הכללית לומדים החל מהבוקר (ג') ילדי כיתות א'-ו' בלבד, אך בציבור החרדי כבר הושלמה חזרתם של תלמידים מכל השכבות: כמעט חודש וחצי אחרי חידוש הלימודים במוסדות לבנים - תלמודי התורה (יסודי) והישיבות (תיכוני ועל-תיכוני), הצטרפו הבוקר ללמידה גם הבנות. הן עושות זאת בניגוד להנחיות למניעת התפשטות הקורונה אך "בזהירות האפשרית" - כפי שהורה המנהיג הליטאי הבכיר, הרב חיים קנייבסקי, למנהלים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
למעשה, בתי ספר וסמינרים רבים כבר פעלו בשבועות האחרונים, עוד קודם להודעה בעניין שיצאה אתמול מבית הרב, אך הפרסום הפומבי הפך המדיניות למוצהרת ורשמית והביא להצטרפותם הבוקר של מוסדות נוספים שנותרו עד עתה מאחור.

"למנוע פיקוח נפש"

בתו של הרב קנייבסקי, הרבנית לאה קולדצקי, מנהיגה רוחנית יוצאת דופן בפני עצמה, פרסמה מכתב בו הסבירה את ההחלטה. "בתקופה האחרונה אנו נמצאות במצב מאוד קשה", כתבה. "ישנן כיתות שעדיין לא נפתחו והבנות יושבות בבית ומשתעממות, וכידוע השעמום מביא... (לידי חטא), והמצב של הרבה מהבנות גובל ממש בפיקוח נפש".
1 צפייה בגלריה
(צילום: יואב פרידמן)
קולדצקי הוסיפה בשם "אבי מורי, ר' חיים קנייבסקי שליט"א", כי "על המנהלות והמורות לעשות הכול בשביל למנוע הידרדרות של בנות ישראל ולפתוח את מסגרות הלימודים לכל הכיתות". האב קרא לבנות לומר בכל בוקר כמה פרקי תהילים, ובירך אותן ש"כל מי שיעשה כך לא יינזק כלל ולא ייגרם על ידו שום נזק".
באופן רשמי, הוראת הרבנים הבכירים, מנהיגי הציבור החרדי, לפתוח את המוסדות בראש חודש חשוון התייחסה לבתי הספר היסודיים לבנים, וכללה את הזרמים האשכנזיים בלבד, חסידים וליטאים. בפועל, ככל שחלף הזמן, ועל רקע אווירה כללית בציבור של סיום הסגר, לצד סלחנות מופגנת ביחס להפרת החוק והיעדר האכיפה - הצטרפו אט-אט גם מוסדות לבנות ולגילים גבוהים יותר, כולל בציבור החרדי הספרדי ובקהילות נוספות שנחשבו עד אז למקפידות יותר. כעת, כאמור, מדובר במדיניות רשמית, על רקע הסחבת בדיוני הקבינט על פתיחת הכיתות הגבוהות.