בימים אלו, שנמצאים שעות ארוכות יותר בבית, לא רק בגלל הקורונה אלא גם בגלל תחילת העונה הגשומה. במצב כזה, עבור מכורי המסכים, אין דבר מרגיז יותר מסוף שבוע ללא מסך. זאת, בייחוד כשהיא משמשת רבים גם כטלוויזיה חכמה דרכה עושים שיעורי כושר באון-ליין, צופים בשיעורי זום או מנהלים פגישות מרחוק.
כמובן שזו הזדמנות לפעילויות פנאי אחרות, אבל לכו תמליצו על קריאת ספרים, גינון וספורט למי שכל מה שהוא צריך כרגע זה לסיים את הבינג' לסדרה שהתחיל.
ובכן, ישנן תקלות שבהחלט משתלמות, ויאפשרו לכם ליהנות ממכשיר הטלוויזיה למשך שנים נוספות. ואולם, יש תקלות לא כלכליות, שלא בטוח יחזירו את המצב לקדמותו.
בכתבה הקודמת, הרחבנו על תקלות במסכי טלוויזיה. בכתבה זו, נרחיב על יתר הרכיבים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תיקון או החלפה של ספק כוח? יהיו מקרים שישתלם מאוד לתקן

תפקידו של ספק הכוח הוא לספק את הזרם והמתח החשמלי הנחוץ להפעלת הטלוויזיה. "בניגוד לספק הכוח של המחשב הביתי, הרי שבספק הכוח של מכשיר הטלוויזיה ניתן להחליף חלקים מסוימים ולהוזיל את עלויות התיקון", מסביר צבי פצ'קובסקי, טכנאי טלוויזיה בחברת וידאו-קול באתר "המקצוענים".
"אם יש לכם מכשיר LED או LCD, עלות התיקון דומה, ונעה בין 300-500 שקל", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "שימו לב שמחיר זה מתייחס למסך של עד 42 אינטש. במקרה שהמכשיר הוא מעל 42 אינטש, המחיר עשוי להתייקר בכ-20 אחוז".
לדברי פצ'קובסקי, "כיום כבר לא קיימים כמעט רכיבים חלופיים למכשירי פלזמה, שכן מדובר במכשירים מסוג ישן במיוחד שנמכר עד לפני כ-10 שנים".
"גם אם תמצאו חלקים בשוק, לרוב עלות תיקון הספק תהיה בין 500 ל-1,500 שקל", מוסיפים במוקד השירות. "לכן, גם אם תמצאו רכיבים חלופיים, אם המחיר עולה כמחצית ממחיר של טלוויזיה חדשה, הרי שמוטב לא להשקיע בתיקון".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם במקרה זה התיקון מתבצע בבית הלקוח או נלקח למעבדה?
"מכיוון שלכל דגם יש 3-4 ורסיות של ספקי כוח, לא תמיד לבעל המקצוע יהיה את הרכיב החלופי המדויק במלאי. לא תמיד ניתן לדעת זאת מראש, רק על פי סוג הדגם, ואם לא יהיה לו את הרכיב במלאי, הוא יצטרך לקחת את המכשיר למעבדה".
"בכל מקרה, וכדי להקטין את הצורך בביקור נוסף, כדאי לציין בפני הטכנאי כבר בשלב השיחה הטלפונית את דגם המכשיר", מוסיפים במוקד השירות. "זאת, בכדי שיצטייד בספק הכוח המתאים, למקרה שלא ניתן יהיה לתקן אותו ואכן יהיה צורך להחליפו".
יהיו מקרים שהתיקון לא יהיה אפשרי, ותצטרכו להחליף את ספק הכוח. החלפת ספק הכוח תעלה סכום של 500-800 שקל למכשירי LED או LCD", מציינים במוקד השירות.
"אם יש לכם מכשיר פלזמה, המחיר יהיה בין 800 ל-1,000 שקל".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ושוב, כאמור, בספק אם תמצאו רכיבים חלופיים מתאימים בשוק, שכן ב-8 השנים האחרונות נמכרים בישראל בעיקר דגמים מסוג מכשירי LED. זאת לאור עלויות הייצור הנמוכות יותר שלהם, והעובדה שהם זולים יותר מבחינת תצרוכת החשמל שלהם.
לכן, גם ובעיקר במקרה זה של צורך בהחלפה, הרי שלפני שאתם ממהרים לתקן, עצרו לחשוב אם התיקון כדאי כלכלית. אם המכשיר שברשותכם הוא מדגם ישן יחסית ונמצא אצלכם זמן רב בשימוש, לעתים ישתלם יותר לרכוש מכשיר חדש ולוותר על התיקון.
"במקרה שהדגם ישן, כבר בשיחה הטלפונית בדקו עמו מה הצפי לעלות התיקון, בכדי שתמנעו מהגעה מיותרת, שבסופו של דבר תגרום לכם גם לשלם לטכנאי וגם להחליף מכשיר", ממליצים במוקד השירות.

תיקון או החלפת לוח אינוורטר: לרוב עדיין תיקון כלכלי

לוח אינוורטר הוא רכיב שקיים רק בטלוויזיות LCD. תפקידו של לוח האינוורטר הוא לספק לתאורה האחורית הפלורסנטית של הטלוויזיה.
לרוב, תוכלו לתקן רכיב זה, אולם אם הבעיה חמורה והמסך נכבה לעתים קרובות, תצטרכו להחליף אותו.
"עלות התיקון שלו למסך של עד 42 אינטש היא 300-600 שקל", מציינים במוקד השירות. "אם המסך גדול יותר, המחיר יהיה בין 500 ל-700 שקל".
גם כאן כדאי לברר מראש מה עלות התיקון, כבר בשיחה הטלפונית, לציין את הדגם ולבקש מהטכנאי להגיע עם הרכיבים התואמים לדגם. גם כאן, אם עלות התיקון עולה על מחצית ממחיר טלוויזיה חדשה, לא כדאי להשקיע בתיקון.
ומה לגבי החלפת לוח אינוורטר?
מוקד השירות: "עלות החלפתו במכשיר של עד 42 אינטש היא 400-700 שקל. אם המכשיר גדול יותר, החלפת הלוח תעלה לכם בין 800 ל-1,000 שקל".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלפת לוח פיקוח: לא תמיד יציל את הטלוויזיה החכמה שלכם

לוח הפיקוח הוא למעשה המוח של מכשיר הטלוויזיה. תפקידו לסנכרן בין הרכיבים השונים. אם הטלוויזיה כלל לא נדלקת, תצטרכו להחליף את כרטיס הפיקוד (או את ספק הכוח).
"עלות החלפתו במכשיר של עד 42 אינטש היא 600 עד 1,200 שקל", מציינים במוקד השירות. "אם המכשיר גדול יותר, עלות ההחלפה תהיה גבוהה ויכולה להתחיל ב-800 שקל ולהגיע עד לסכום של כ-1,400 שקל, בהתאם לדגם ולתמחור של בעל המקצוע".
מאחר שמדובר באחד הרכיבים היקרים במכשיר, אל תמהרו להשקיע בתיקון של מכשיר מדגם ישן במיוחד שנמצא אצלכם בשימוש תקופה ארוכה.
אם החלטתם בכל זאת להשקיע בתיקון שלו, והטכנאי לקח את הטלוויזיה לתיקון במעבדה, דרשו ממנו לראות את לוח הפיקוד הישן שהחליף. זאת, כדי למנוע מצב שבו מתקינים לכם רכיב מחודש במחיר של חדש, ומוכרים את לוח הפיקוד שלכם לאחרים.

התקלקל כרטיס הפיקוד? לא תוכלו ליהנות יותר מ-WIFI מובנה בטלוויזיה

"שימו לב, שאם אתם מחליפים כרטיס פיקוד בטלוויזיה חכמה, ייתכן שלאחר החלפת לוח הפיקוד תהיה לכם בעיה ליהנות מ-WIFI", מזהיר פצ'קובסקי. "המשמעות היא שהטלוויזיה החכמה ששילמתם עליה ממיטב כספכם, תפסיק להיות חכמה.
"זאת, משום שלא תמיד יש התאמה בין לוח הפיקוד החלופי למכשיר. זה קורה בחלק מהדגמים של חלק מהיצרנים. במקרה כזה, הפתרון שלכם הוא לקנות סטרימר בחיבור HDMI ולחבר אותו לטלוויזיה. עלותו לרוב נעה סביב 350-400 שקל, והיתרון שלו בערוצים מסוימים הוא שאין הפסקות שיש לעתים בגלישה ב-WIFI. כלומר, אין הקפאת תמונה ואין סאונד שבוחר. אפשרות שנייה, היא לחבר את הלפטופ, באמצעות כבל HDMI לטלוויזיה לא חכמה, ובכך למעשה להפוך כל טלוויזיה רגילה לחכמה בפועל".
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלפת כרטיס מסך: לעתים מכוסה באחריות היצרן

תפקידו של כרטיס המסך הוא להורות למסך באילו נקודות להאיר ובאיזה צבע, על מנת שנוכל לחזות בתנועה.
כיצד יודעים אם התקלה היא במסך עצמו או בכרטיס המסך?
פצ'קובסקי: "אם רואים פס שחור או כחול על מסך הטלוויזיה, סימן שיש תקלה במסך עצמו (במטריצה), ולא בכרטיס המסך. לעומת זאת, אם כל המסך כחול, סימן שהמידע שמגיע, מופיע רק רקע בלי תמונה. במקרה כזה, התקלה יכולה להיות או בפיקוד או בכרטיס המסך.
כמו כן, אם התמונה נגטיבית במסך (שתראי פרצופים עם כתמים עליהם), או עם כל המסך שחור, זה גם יכול להעיד על תקלה בכרטיס מסך".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה יעלה התיקון?
מוקד השירות: "זהו לא רכיב שנהוג לתקן, ועלות החלפתו למכשירי LED או LCD היא 400-600 שקל עבור כרטיס מסך למכשיר של עד 42 אינטש. עבור מכשיר גדול יותר, תשלמו בין 400 ל-1,000 שקל.
"אם הטכנאי לקח את הטלוויזיה לתיקון במעבדה, דרשו לראות את כרטיס המסך הישן שהחליף".

אל תתפשרו על האחריות המורחבת בשלב הרכישה

אם אתם לפני רכישה של מכשיר טלוויזיה חדש, ודאו שאתם מקבלים אחריות גם על כרטיס המסך ולא רק על המסך עצמו. קיימות לא מעט חברות שיספקו זאת, ללא תוספת משמעותית במחיר, וכדאי להעדיף יצרן שמעניק אחריות מורחבת יותר, לאור התחרות הגדולה בשוק זה.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 13:53, 24.11.20