"הנחת היסוד היא שהמשק הישראלי יחזור לפעילות שגרתית, ללא מגבלות, אך ורק במחצית השנה של שנת 2021, דהיינו אחרי חודש יוני". כך נכתב בתחזיות שפרסם היום (ג') הבנק השווייצרי הנחשב קרדיט סוויס, בנוגע למשק הישראלי. במקביל, הבנק פרסם גם תחזית לכלכלות מדינות רבות בעולם.

בקרדיט סוויס קובעים, כי סוכנויות דירוג האשראי הגדולות נמנעו, בשלב הזה, מלשנות את הדירוג של מדינת ישראל מאז שהחל משבר הקורונה, "על אף התדרדרות משמעותית במצבה התקציבי של המדינה".
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
חנויות סגורות בקורונה
(צילום: מוטי קמחי )
כלכלני קרדיט סוויס קובעים בתחזית לשנה הקרובה בהתייחס לישראל, כי "התפתחויות פוליטיות צפויות אף הן להישאר במוקד תשומת הלב בחודשים הבאים, וכי במידה והתקציב ל-2020 לא יעבור עד סוף דצמבר תיפתח האפשרות לסבב בחירות נוסף במדינה, אשר עלול להגביר את אי הוודאות".
הכלכלנים מדגישים, כי בנק ישראל בנה בתחזית האחרונה מסוף חודש אוקטובר, שני תרחישי צמיחה מרכזיים, אשר תלויים בהטלת מגבלות עתידיות נוספות, כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה. בתרחיש המתון יותר, הציפייה כי התמ"ג הריאלי יתכווץ ב-5% בשנת 2020 ויגדל ב-6.5% ב-2021. בתרחיש החלופי והחמור יותר, התמ"ג הריאלי יתכווץ ב-6.5% בשנת 2020 ויתאושש בשיעור של 1% בלבד ב-2021.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל)
בהתייחסותם למדיניות המוניטרית של בנק ישראל, קובעים הכלכלנים של קרדיט סוויס כי המדיניות המוניטרית המרחיבה תימשך ככל הנראה לתקופה ממושכת (דהיינו שבישראל תישאר ריבית נמוכה מאוד). הכלכלנים מציינים, כי בנק ישראל פעל מיד עם פרוץ מגיפת הקורונה בחודשים מרץ-אפריל והפחית את הריבית ל-0.10% (מרמה של 0.25%) והשיק תוכנית הרחבה כמותית.
בנוסף לכך, הבנק הפעיל מספר תוכניות שנועדו להקל את תנאי האשראי ולתמוך בנזילות בשווקים. באוקטובר, לאחר כניסת המדינה לסגר שני, הרחיב בנק ישראל את היקף התוכנית להרחבה כמותית לכ-6% מהתמ"ג. זאת, תחת ההנחה שהאינפלציה תישאר מתחת לטווח היעד של 3%‏-1% בעתיד הנראה לעין.
בקרדיט סוויס מעריכים שהמדיניות המוניטרית של בנק ישראל תישאר מרחיבה למשך תקופה ארוכה. במקביל, בנק ישראל צפוי להמשיך ולהתערב בשוק מטבע החוץ, כפי שהוא עשה בשנים האחרונות. זאת במטרה למנוע מלחצים מבניים לתיסוף השקל להביא לעליות משמעותיות בשער השקל מול הדולר והאירו.

"הכלכלה העולמית צפויה לצמוח ב-4.1% ב-2021"

בהתייחס לכלכלת העולם, אומרים כלכלני קרדיט סוויס, כי "לאחר שנה חסרת תקדים, מגיפת הקורונה תמשיך להשפיע על הכלכלה והשווקים הפיננסיים גם בחודשים הבאים. ככל שהביקושים ימשיכו לגדול וההתאוששות תהיה מהירה, הכלכלה העולמית צפויה לצמוח ב-4.1% בשנת 2021". עוד קובעים הכלכלנים, כי בעוד ששיעורי הריבית צפויים להישאר נמוכים ביותר - בסביבת אפס בכל הכלכלות המפותחות הגדולות - המניות צפויות להמשיך לספק תשואות אטרקטיביות למשקיעים.
מגיפת הקורונה המתמשכת וההשפעה על עליית רמות החוב הממשלתיות, המדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנקים המרכזיים, וכן ההתפתחויות הפוליטיות כולל הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, צפויות כולן להשפיע על האופן שבו משקיעים ישקיעו את הונם במהלך 2021. "אנו ממשיכים להתייחס להשקעה בשוק המניות כבעלת הסיכוי הגבוה ביותר להחזר".
מגמות העל של קרדיט סוויס שהפכו רלוונטיות עוד יותר במהלך תקופת הקורונה, נוגעות במגזרים ואזורים רחבים שיאפשרו למשקיעים ליהנות משינויים חברתיים עמוקים, המובילים להזדמנויות עסקיות והשקעות ברחבי העולם. בקרדיט סוויס מצפים גם כי השקעות בשווקים המתפתחים - הן איגרות החוב והן מניות - יניבו תשואה עודפת, וכי הדולר ימשיך להיחלש.
מנהל ההשקעות הראשי של קרדיט סוויס, מייקל סטרובק, אמר כי "אנו מאמינים כי עם ההתאוששות הכלכלית נראה עליות בנכסים פיננסיים ובמניות בפרט, במהלך השנה הקרובה. למרות זאת, ישנם סיכונים רבים שעדיין יש צורך לעקוב אחריהם בקפידה. כדי לשמר הון ולעמוד בהתחייבויות ארוכות טווח, על המשקיעים לשים דגש על אסטרטגיות במגוון רחב של נכסים, ועל נתח משמעותי מהתיקים אשר יושקעו במניות".
בנק קרדיט סוויס מצפה כי ארצות הברית תצמח בשיעור העולה על 4.2% (שהוא כעת השיעור הפוטנציאלי) בשנת 2021, ככל שתהיה התאוששות מהמיתון שנגרם כתוצאה מהמגפה. האינפלציה צפויה לעלות ביותר מהיעד של הפד, אך תישאר מתונה. "אנו מצפים כי הדולר יחדש את מגמת הירידה, מכיוון שאיבד את יתרון הריבית ביחס למטבעות אחרים", נכתב.
לפי הבנק, גוש האירו צפוי לצמוח ב-4.6% בשנת 2021, כאשר הכלכלות ילמדו לחיות עם הנגיף לצידו ולבסוף יצאו מהמגפה, אך המיתון העמוק של שנת 2020 יעכב את ההתאוששות המלאה של התמ"ג לרמות טרום-מגיפה עד 2022. התאוששות מוצלחת לטווח הארוך ממשבר הקורונה תהיה תלויה בהמשך בשילוב של מדיניות פיסקלית ופוליטית יעילה, כאשר קרן ההבראה האירופית תהווה אבן דרך ראשונה. "אנו מצפים כי האירו יתחזק ככל שסיכוני הזנב הפוליטי ייסוגו", נכתב.
לדברי הכלכלנים, בעוד שסין שהייתה המדינה הראשונה להיפגע מהמגפה, סין היא גם הראשונה שהסירה בהצלחה את המגבלות וחזרה לפעילות כלכלית רגילה. סין לא רק שתהיה בין הכלכלות היחידות שיצמחו בפועל בשנת 2020. הרחבת התל"ג המואצת בסין בשיעור של 7.1% תביא כנראה לכך שסין היא זו שתוביל את ההתאוששות הכלכלית העולמית. "אנו מצפים שהיואן הסיני יתחזק מול הדולר", נאמר.