מי אמר שהטלוויזיה רק מקלקלת את הצופים? הנה, "גמביט המלכה", להיט הענק של נטפליקס, מאיים להפוך את כולנו לשחקני שחמט. לפני יומיים הודיעה נטפליקס שהסדרה אודות אליזבת, ילדה יתומה גאונת שחמט, שמנצחת את החיים - ואת הגברים - בדרך לתהילת עולם, שברה את שיאי הצפייה לסדרה קצרה, כש-62 מיליון מנויים צפו בה ב-28 הימים הראשונים מאז באה לעולם הבינג'.

עכשיו מתברר שלהצלחה הזו יש אפקט מתגלגל, תרבותי וגם כלכלי. באתרי מכירות כמו eBay ובחברות משחקים וצעצועים נרשמת עלייה מסיבית במכירת משחקי שחמט, וירטואליים וגם פיזיים. "מכירות השחמט שלנו עלו במאות אחוזים", אמרה אליזבת לובקיו, סמנכ"לית שיווק בחברת הצעצועים Spin Master, לרשת NPR. חברה אחרת, Goliath Games, העריכה שמכירות ערכות השחמט שלה זינקו ביותר מ-1,000%. eBay מעריכה שהמכירות בפלטפורמה שלה זינקו ב-215%.
1 צפייה בגלריה
מתוך "גמביט המלכה"
מתוך "גמביט המלכה"
מתוך "גמביט המלכה"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
במהלך השנה האחרונה מכירות ערכות השחמט בארה"ב עלו בכ-25%, הרבה בגלל משבר הקורונה וההסתגרות הארוכה בבתים, אבל בתוך פחות מחודש מאז עליית "גמביט המלכה" המכירות צמחו ב-125%. "סביר להניח שיצרנים וקמעונאים לא היו מוכנים לגידול הזה במכירות", אמרה ג'ולי לנט, אנליסטית של תעשיית הצעצועים, ל"ניו יורק טיימס". "אם צרכנים מתכננים לתת ערכת שחמט במתנה לחגים הקרובים, אני ממליצה בחום לקנות עוד היום".
"גמביט המלכה" עלתה בנטפליקס לפני ליל כל הקדושים בסוף אוקטובר, עם מינימום של יחסי ציבור או באז ראשוני. היא מקרה נדיר למדי בעידן התוכן האינסופי של סדרה שהופכת ללהיט ענק רק מפה לאוזן, אבל ספק אם מישהו צפה את האפקט התרבותי שלה. "יותר אנשים משחקים שחמט מאי-פעם בהיסטוריה", אמר ל"ניו יורק טיימס" דייוויד לאדה, דובר FIDE - הפדרציה הבינלאומית לשחמט.

דור השחמט

לאדה ייחס חלק משמעותי בעלייה למגפת הקורונה, אבל הוסיף: "הבאז סביב הסדרה דומה למה שנוצר בדרך כלל סביב אליפות העולם. זה מזכיר את הצורה שבה משחק גמר אליפות העולם בין בובי פישר לבוריס ספאסקי ב-1972, שנערך במהלך המלחמה הקרה, הוליד דור חדש של מיליוני אוהדי שחמט. קהילת השחמט התאהבה בסדרה מכיוון שהיא מציגה בהצלחה היבטים שונים של המשחק: מספיק קל כדי להיות כיף לשחק, ומורכב מספיק כדי להציב אתגר. זה חנוני, אבל גם מגניב ואופנתי".
לאפקט של הסדרה הוסיפה כמובן העובדה שמדובר בסיפור העצמה נשי חזק במיוחד. "שחמט הוא מקום שבו יש שוויון במגרש", אמרה ל"ואניטי פייר" ג'ניפר שהאדה, פעמיים אלופת ארה"ב בשחמט. "את לא מודעת לגבולות ההיררכיות המסורתיות. כילדה שיחקתי לפעמים נגד ילדים ולפעמים נגד מבוגרים, אבל זה היה כאילו כולנו אותו דבר".
גם על ישראל השפעת הסדרה לא פסחה. "אין ספק שב-17 השנה שאני בחנות לא הייתה כזו התעוררות של חיפוש לוחות משחק שחמט", סיפרה אתמול רונית טל, בעלת "צעצועי רונית" בראשון לציון.
"כל עוד לספקים יש במלאי, ולי יש סחורה, זה מצב נפלא. זה גם מחזיר את הלקוחות אחרי הסגר השני לקנות בחנויות הרחוב. מה גם שמדובר במשחק חברתי לכל המשפחה במחיר סביר מאוד לכיס, שמתחיל מ-40 שקלים ועד 120 שקלים אם מדובר בערכות שמשלבות גם דמקה ושש-בש למשל".
"קיימת התעניינות ועלייה משמעותית בשבועות האחרונים במכירת לוחות שחמט בעקבות הסדרה", תיאר אתמול טל רז, מבעלי רשת "ג'נטלמן", שהשיקה בצל הקורונה אתר מכירות אונליין למשלוחים ולאיסוף עצמי. "משחק שחמט מתקפל מעץ או אפילו מזכוכית, וגם עזרים נלווים כמו שעוני שחמט אנלוגיים מעץ או כלי שחמט מקצועיים, זוכים לעלייה משמעותית בביקוש בעקבות הסדרה. הנתון המעניין הוא שמדובר במגמה רחבה חוצת גילים ומגדרים. בעקבות הביקוש שזינק בחרנו גם להציע מגוון רחב יותר של מוצרים סביב קטגוריית השחמט, שיוצע גם בסניפי הרשת וגם באתר".
גם אורי לנדא, מנכ"ל אתר הצעצועים המוביל "אמיגו", אישר אתמול שגם אצלו נרשמה עלייה משמעותית בביקוש למשחקי שחמט בשבועות האחרונים: "בימים אלה אנחנו מזמינים ערכות נוספות שיגיעו בקרוב לאתר על מנת לעמוד בביקושים", אמר.
מי שעוד מרגיש היטב את אפקט "גמביט" הוא ליאור איזנברג, מנהל מועדון "שחמט לכל". "יש עלייה מטורפת בכל היבט אפשרי שקשור בשחמט", אמר אתמול. "בקשות לשיעורים פרטיים, היקף השחמטאים שמשחקים אונליין, רכישת ציוד שחמט, וגם בכמות הצפיות באירועי שחמט מקוונים".