לא בטוח ששמעתם עליה, אבל בממלכת בחריין היא דמות לאומית: אום ג'אן, יהודייה שהיגרה מעירק לבחריין בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת – הפכה עד מהרה לדמות אהובה, ה-מיילדת של האי אל-מוחרק.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
היא נפטרה אמנם בשנות ה-80, אך דמותה נחשבת לאייקון לאומי עד עצם היום הזה ומכונה "האמא של כולם". כתבות ותוכניות טלוויזיה ממשיכות להנציח אותה, האחרונה שבהן – "אום הארון" (אהרן), סדרת דרמה המתבססת על דמותה של המיילדת היהודייה המיתולוגית, שיצאה בחודש אפריל השנה, עוד לפני חתימת הסכם הנורמליזציה עם ישראל, ועוררה דיון סוער בממלכה.
עבדאללה אסקנדר, צעיר בחרייני אוהד ישראל, פרסם ריאיון שנערך עם המיילדת הידועה בטלוויזיה הבחריינית, וצייץ בטוויטר בעברית ובאנגלית: "המיילדת אום ג'אן היהודייה, שיילדה את אמא שלי בשנות ה-50, ואת האחים הגדולים שלי בשנות ה-70 באי אל מוחרק. היא דמות לאומית שחיה בינינו בשלום ואהבה ותרמה המון לעם ולמולדת באמצעות עבודתה, מאז הגיעה לבחריין בשנת 1937".

"כל תושבי בחריין מכירים אותה"

בריאיון באולפן ynet הוא מספר על ה"אייקון הלאומי", כדבריו. "כל תושבי בחריין מכירים אותה", הסביר. "היא אישה יהודייה מאוד אהובה. היא יילדה את רוב תושבי האי הזה במשך עשורים".
3 צפייה בגלריה
 אום ג'אן כיכבה בתקשורת הבחריינית
 אום ג'אן כיכבה בתקשורת הבחריינית
אום ג'אן כיכבה בתקשורת הבחריינית
אסקנדר עצמו עומל בימים אלה על לימודי העברית בבית ספר "רוזן" הקשור לאוניברסיטה העברית בירושלים. "אני אוהב את השפה הזאת מאז שאני בן 14", הוא מספר. "אז התחלתי לשמוע מוזיקה עברית של שרית חדד, אייל גולן ועוד זמרים ישראלים – ואני שמח שעכשיו אני יכול ללמוד את השפה באמת".
את דמותה של אום ג'אן (כ"אום הארון") גילמה הכוכבת הכווייתית, חייאת את פאהד, ובאתרים ערביים הקדישו סיקור נרחב לדמות ההיסטורית והמחלוקת שבעקבות הסדרה. באתר gulfnews (חדשות המפרץ) דווח כי הכוכבת עצמה ספגה ביקורת קשה, לאחר שהתבטאה לפני כמה חודשים כי יש לגרש את השוהים שאינם כווייתים "למדבר", בשל העומס על בתי החולים בכווית.

הסנונית שבישרה על הנורמליזציה?

נראה כי אום ג'אן המיתולוגית, שהיגרה לממלכה בעקבות עבודתו של בעלה בחברת הנפט הבחריינית - הייתה סנונית המבשרת את הנורמליזציה עם מדינות המפרץ, מכוויית ועד סעודיה. הסדרה הציגה דרך דמותה של המיילדת (בסדרה היא רופאה) את מצבם של יהודי מדינות ערב בשנות הארבעים, ויחס האוכלוסיות המקומיות כלפיהם ברקע הקמת המדינה.
3 צפייה בגלריה
אום הארון בסדרה - ואום ג'אן האמיתית
אום הארון בסדרה - ואום ג'אן האמיתית
אום הארון בסדרה - ואום ג'אן האמיתית
"אום הארון" יצאה לקראת חודש הרמדאן, באפריל. באופן נדיר עסקה סדרת הטלוויזיה בקהילה היהודית כקורבן, והקהל הערבי שרגיל לראות בפלסטינים את הקורבן היחידי – יצא מכליו. אבל הסדרה אושרה בפרלמנט הכוויתי, והופקה בערוץ הטלוויזיה הסעודי MBC.
בכתבה ב-ynet כתב הפרשן, ד"ר ירון פרידמן, כי המתקפות החריפות ביותר על סעודיה בשל הסדרה הגיעו מגולשים פלסטינים, והיו ביניהם מי שכינו את הסעודים "אנשי גמלים פרימיטיביים מהמדבר". גולשים סעודים, מנגד, הדגישו כי במשך עשרות שנים תרמה סעודיה מיליוני דולרים לפלסטינים, וכי הכסף הזה נעלם מבלי שהפלסטינים ינצלו אותו להשגת מטרותיהם הלאומיות. מגיבים סעודים האשימו את הפלסטינים כי הם עם של כפויי טובה ובוגדים.

הבחריינים מיהרו להוציא הבהרה

הסדרה חוללה סופת חול נוסח המפרץ, עד כי בחריין הוציאה הודעה רשמית כי "דמותה של הגיבורה הראשית בסדרה 'אום הארון' שואבת השראה מדמותה של אום ג'אן, אישה יהודייה שחיה בבחריין, אך איננה מתארת את חייה האמיתיים או מציגה את תפקידה האמיתי בבחריין, או את תרומתה לקהילות המקומיות", כפי שפורסם ב-gulfnews.
3 צפייה בגלריה
עבדאללה אסקנדר
עבדאללה אסקנדר
עבדאללה אסקנדר מבחריין. מעריץ
"אום ג'אן הייתה אישה נעלה ודמות לאומית שחיה בקרב העם הבחרייני", אמר יוסוף מוחמד, האחראי על הדוברות, לסוכנות הידיעות הבחריינית. "היא זכתה להערכה וכבוד מרובים בהתאם לערכי הסובלנות, הדו-קיום וקבלת האחר".
"אני מצפה שלראשונה בסדרות רמדאן, לסדרה הזו יהיה המשך", צייץ גולש בטוויטר. "זה לוקח אותך לעולם חדש ופותח אופקים ביחס ליהודים ולדו-קיום וכיצד חוסר בסובלנות מפריד בין אנשים". מנגד היו מי שביקרו את הבחירה בסיקור היהודים: "למה בחרו דווקא בהם? למה לא נוצרים שעדיין חיים בכוויית? השחקנית הראשית לא מוכנה לקבל זרים שחיים בינינו כאחים, אך היא מוכנה לקבל יהודים?"
"חייאת אל-פאהד מראה לנו את סבל היהודים בכוויית. מסכנים שכמותם. אנחנו מחכים לראות כעת כיצד היא מציגה את הסבל של הפלסטינים בפלסטין", כתב אחר.