פעם הכרתי אישה אחת, מקסימה. היו לה לב טוב ונתינה אין סופית. היא הייתה עדינה ואצילית ואהבה שירה, מוזיקה וריקודים. האישה הזו הייתה רומנטית. היא פגשה בחור אחד בשידוך והוקסמה. הוא היה הג'נטלמן המושלם שלקח אותה לבית קפה, למסעדות, לטיולים בכינרת, ושלח לה פרחים ומכתבי אהבה. היא התאהבה בו, לא היה לה ניסיון קודם.
במשך 57 שנות נישואיה היא הייתה אישה בשבי. אישה שחיה תחת טרור בלתי פוסק של נזיפות, ביקורת, הקטנות, לעג, אלימות מילולית וכלכלית קשה.
היא לא יכלה לעשות צעד קטן אחד בלי לדווח עליו קודם, וגרוע מזה - לשאול רשות לפני. למרות שעבדה קשה גם בחוץ וגם בבית, מעולם לא היה לה כסף משלה, והיא נאלצה להושיט יד ולבקש דמי כיס בכל פעם מחדש. לקמצנות לא הייתה גבול. בעלה היה מנהל רשימות מדוקדקות ובודק כל שקל.
10 צפייה בגלריה
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין "כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
לאישה הזו הייתה נפש רכה ועדינה. בכל פעם שבכתה לאימה על מצוקתה, התשובה הייתה "תספגי ותשתקי, ככה זה בנישואים". והיא ספגה, ושתקה. היא לא ידעה להבחין בין פחד לאהבה, אהבה ופחד.
אנשים שראו אותם ביחד היו בטוחים שמדובר בזוג הכי מדהים בעולם. כמה הוא אוהב אותה, אמרו אנשים, וכמה היא מסורה לו.
הוויכוחים על כסף הפכו למלחמת התשה שהתנהלה בפנקסנות אכזרית תחת מניפולציה יומית של דאגה וניהול כלכלי נכון. ויכוחים אלימים, מקטינים, דורסניים. לאט לאט אזלו כוחותיה, וכשלא יכלה יותר להתווכח, הפכו המילים לצרחות, והצרחות לניסיונות אובדניים.
צפו בקמפיין של עמותת "בת מלך" המפעילה מקלטים לנשים מהמגזר החרדי, מדובר בקמפיין ראשון המכיל מסרים של מאבק באלימות נגד נשים שהופץ בכלי תקשורת במגזר החרדי לאחר שאושר על ידי ועדות רוחניות, וזאת בעקבות עליה בכמות האלימות נגד נשים בכל המגזרים בתקופת הקורונה:
ילדיה של אישה זו היו כל עולמה והיא ניסתה בכל כוחה ליצור להם עולם של שפע, עולם של טוב. היא אפתה הרבה עוגות, ובכסף שהצליחה ללוות מבחוץ - קנתה הרבה מתנות. היא התעקשה שיקבלו את החינוך הכי טוב שיכלו לקבל.
בכל פעם שחזרו הביתה מיום כייף עם אימא, הייתה נעצרת לפני הדלת ומסירה את תוויות המחיר מהקניות, שחלילה לא ידע כמה זה עלה באמת.
10 צפייה בגלריה
"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"
"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"
מתוך המיזם האומנותי - "זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"
(שגיא חיון)
האישה הזו הפכה עולמות בשביל ילדיה. על חייה שלה היא ויתרה. במשך שנים היא חיה בעולם פנימי משלה שהפך עד מהרה לעולמה היחיד. האישה הזו כתבה יומנים. היא הייתה סופרת גדולה, היא אפילו לא ידעה את זה.
לקח לה זמן להבין שהיא חיה חיים אכזריים, חסרי רגישות, חסרי כבוד. חיים של טרור בכל מובן. כל כך הייתי רוצה לראיין אותה לכתבה, אבל האישה הזו מתה. אומרים שהיא מתה מסרטן אבל מי שהכיר אותה ידע - היא מתה הרבה שנים קודם.

לא מדובר על חוק שמגן רק על נשים

לא מזמן הועלתה לוועדת החוקה בכנסת הצעת חוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה, מטעם עמותת 'רוח נשית' שפועלת לקיום עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות באמצעות מנטורינג ומתן כלים פיננסיים.
'רוח נשית' היא גם זו שיזמה והניעה את הצעת החוק, ביחד עם המנכ"לית תמר שוורץ, שזו לה משימת חיים. ההצעה אושרה כבר בוועדת השרים לחקיקה אבל נתקלה בהתנגדות מוחצת של חברי הכנסת מטעם הליכוד והבית היהודי.
מה אומרת בעצם הצעת החוק?
"כל מה שהצעת הזו דורשת הוא שלצד הנפגע תהיה זכות לתבוע את הכסף. חשוב להבין: לא מדובר בחוק שמגן על נשים, מדובר בחוק שמגן על מי שנפגע כלכלית מבן משפחתו, גבר או אישה", מסבירה שוורץ.
"לדוגמא: אם בעלך, או הידוע בציבור שלך, הכניס אותך לחובות, תצטרכי לשלם אותם אפילו אם הוא יעיד שלא ידעת כלום. כל מה שהחוק מבקש הוא שמי שנפגע כלכלית מבן משפחתו, יוכל לתבוע אותו אזרחית. זו זכות בסיסית".
10 צפייה בגלריה
"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"
"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"
"זה מתחיל במלים ונגמר במעשים" - קיר אומנות עצום בגדול בגודל של 20 מטר שמוצג בחזית היכל התרבות בכפר סבא
(שגיא חיון)
"למרות שאלימות כלכלית היא לא עניין מגדרי, רוב הנפגעות ממנה הן נשים, זאת עובדה. מי שאלים ומחזיק את חשבונות הבנק אלו בעיקר גברים. ממה אתם כל כך מפחדים?", היא תוהה.
באותו השבוע בו לא עברה הצעת החוק, זכתה 'רוח נשית' בפרס על עשייה חברתית מעוררת השראה ע"ש גולדה מאיר ז"ל. "אודה ולא אבוש" כתבה שוורץ אחר כך בפוסט מרגש, "היו רגעים שהרגשתי שהלב הקשיש שלי תכף יקפוץ החוצה מהגוף. פתאום כל העשייה הקשה, המפרכת, האפורה לעתים, השקטה, היומיומית, המורכבת מאלפי פרטים קטנים לעתים סיזיפיים - מקבלת הכרה ואור זרקורים".
מהדיון שהיה בכנסת, לעומת זאת, היא יצאה לדבריה, "חבולה, פצועה ומדממת". "מאז הדיון אני לא ישנה, אני בקריסה מוחלטת", היא אמרה בשיחה שערכנו מספר ימים אחרי. "הגענו לשם מוכנות, אחרי חמש שנים של עבודה מפרכת, ומצאנו חברי כנסת שלא קראו בכלל את החוק".
הדיון בכנסת היה סוער וזכה לכותרות רבות. חה"כ סמוטריץ' מהבית היהודי, קטע שוב ושוב את הדיון באומרו שהצעת החוק הזו היא "מטורללת" והח"כים שתומכים בה הם "מטורללים". לדעתה של חה"כ אסנת מארק מהליכוד, "החוק הזה הוא מפלצת שבא לשסות את בני הזוג זה בזו ומנוגד לאידאולוגיה של הליכוד". הגדיל לעשות חה"כ אריאל קלנר מהליכוד שאחראי על הציטוט הבא: "אולי היא הטילה עליו אימה כשקנתה בגדים ב-10 אלף שקל ורוששה אותו, והוא לא יכול ללכת למשחק כדורגל?".
10 צפייה בגלריה
"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"
"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים"
"זה מתחיל במילים ונגמר במעשים" - מיזם משותף של תרבות מועצת נשים ויועצת ראש העיר כפר סבא למעמד האישה ושוויון מגדר
(שגיא חיון)
באחד הצ'טים של הדיון כתב מישהו: "כל זה קורה כי דוחפים את הגבר לפינה אז שלא יתפלאו שאח"כ יש רצח כי לגבר לא הייתה ברירה".
"נזכרתי בתינוקת הקטנה שנולדה בבאר שבע לפני 55 שנה" כותבת תמר בפוסט, "ושאביה מעולם לא שילם מזונות לאימה. אז, לא נחקק עדיין חוק המזונות שמסייע לנשים וילדים, ולכן אותה אם, נאלצה לחשוק שפתיים ופשוט עבדה קשה יותר כדי לפרנס את ילדתה. והילדה גדלה, והיום היא מנכ"לית 'רוח נשית', והיא נלחמת לתיקון חוק המזונות ולמען החוק למניעת אלימות כלכלית, כי נפגעות האלימות וילדיהן מחכות שנשמיע את קולן".

"נשים צריכות להתעורר ומהר"

"נשים צריכות להתעורר ומהר, לקחת את העזרה הנכונה, אחרת שולחים אותן לטבח" אומרת אירנה, 47, אם לשניים מקיבוץ בדרום הארץ שהתגרשה לפני שנתיים. "היום אני יודעת שהייתי עיוורת. אם היה אומר לי לקפוץ מהגג, הייתי קופצת".
איך מתחילה אלימות כלכלית?
"מיד כשהתחתנו הוא ביקש שאפסיק לעבוד כדי שאוכל להתרכז במשפחה. אני באה מבית של הורים גרושים, זה נראה לי הגיוני, רציתי להשקיע ולבנות לי משפחה אחרת, גם ככה לא עבדתי במשהו מיוחד".
"עוד בהתחלה הוא טען שאני לא טובה בכספים ולא יודעת להתנהל, ולכן לא היה לי כרטיס אשראי או גישה לחשבון בנק".
למה הסכמת לזה?
"אפילו הזדהיתי עם זה. תביני, כשהוא המרוויח היחיד, איש עסקים, מבין במספרים, הוא הופך אותך ומפמפם את זה מלא פעמים, עד שהספק שהוא מצליח להכניס בך, תופס אותך בסוף".
אבל האלימות הכלכלית לא נעצרה כאן. "הדבר הבא שעשה הוא להרחיק אותי מהמשפחה שלי ומהחברות הטובות. בהתחלה זו הרחקה פיזית, ואחר כך מנטלית. הוא הסיט אותי נגד אימא שלי ואמר שהיא בעייתית ואני, שרציתי שלום בית, הסכמתי איתו. במשך שנים לא ראיתי את אחי כי "אנחנו לא ברמה שלו", כל פעם היה תירוץ אחר.
לפעמים אני שואלת את עצמי, איך הוא עבד עליי? היום אני יודעת שהוא זיהה את חוסר הביטחון שלי ובגלל זה בחר בי מלכתחילה. כסף זה כוח, וכשכוח בא עם מניפולציות שעושה גבר שאת אוהבת, אין לך סיכוי".

צריכה להושיט את היד

"ירח הדבש שלנו היה במקום הכי זול שיכול היה לבחור, משהו נוראי. וכשאני חושבת על איך הוא היה לפני החתונה? תמיד לבוש טיפ-טופ, מבושם, מלא קסם, לארג' עם הכסף. פתאום אני מוצאת את עצמי חיה עם גבר קמצן שלא מתקלח, לא מחליף בגדים. איזו הצגה. המסכה שלו הייתה ממש טבע שני".
10 צפייה בגלריה
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
קורין גדעון וחילי קורצקין בקמפיין שיצרה עיריית רמת השרון בשיתוף משפחתה של מאיה וישניאק ז"ל מרמת השרון שנרצחה על ידי בן זוגה
ממה עשית קניות?
"בכל פעם שהייתי צריכה כסף לקניות, הייתי צריכה להושיט את היד. התנועה הזו היא תנועה משפילה, תנועה של שולט ונשלט. לא היה לי אפילו כסף בקופה קטנה בבית. אני יוצאת העירה ואין לי כסף בארנק, מסתובבת מול החנויות ולא יכולה לעשות כלום, זו הרגשה נוראית.
הייתי מתביישת אם רציתי לקנות איזה בגד, קניתי רק מה שצריך וקיבלתי בול את הכסף לזה, לא שקל יותר. הוא פירמט אותי לחלוטין, אבל אפילו לא חשבתי לבקש ממנו כרטיס אשראי.
בכל מה שקשור לילדים, הייתי צריכה לבחור את הכי זול שיש, ולמחזר כל דבר מאה פעמים: עגלה, רהיטים, בגדים. הפכתי להיות תלותית, בלי כסף, בלי חברים, בלי עבודה".
נראה לי שעלית על הנוסחה: כסף, חברים, עבודה. שלושה מוקדים חשובים שאסור לאף אחד לוותר עליהם ביחסים
"כסף זה כוח, זה שליטה. כסף מאפשר לו לעשות את כל ההחלטות: איפה גרים, מה עושים, מה קונים. הוא החכם, הוא זה שמבין ואני מעריצה אותו. התביישתי לקחת כסף מאחרים, הייתי תלויה בו. עם גבר כזה את לא יכולה להתווכח, הוא תמיד צודק, וכמובן שאת תמיד המטומטמת. מדובר בחוסר שוויון בכוחות שמשפיע על כל הגורמים האחרים בחיים, לא רק כסף".
"הוא מאד מניפולטיבי, לא היה לי סיכוי לשרוד מולו. אני בחורה משכילה, יש לי תואר שני, אבל ההכחשה היא טוטלית, את תמיד מוצאת סיבות ותירוצים. עד היום ובכל השנים של המאבק המשפטי שלנו, אנשים חושבים שהוא בן אדם מדהים. שוטרות, עובדות סוציאליות, כולן מתאהבות בו".

חיה עם האויב שלך

"אלימות כלכלית זה רק פן אחד של אלימות", מזהירה אירנה, "ככה הוא בודק את הגבולות שלך, בקטנה, ואז מגביר את הווליום. זה ימשיך בהתעללויות נפשיות קשות".
"אנשים לא מבינים אבל כשאת חיה עם גבר מתעלל כלכלית, את חיה עם בריון בבית, את חיה עם האויב שלך, מישהו שנהנה מזה שהוא פוגע בך, שניזון מהפחד שלך והכסף הוא האמצעי הכי טוב בשביל זה"
איך התעוררת?
"את מכירה את זה שמגרד לך בגוף ואת לא יודעת ממה? כאב לי ולא ידעתי למה. יום אחד העזתי ודיברתי עם חברות, ולאחת מהן נדלקה נורה אדומה. דיברתי גם עם אימא שלי והיא זו שנתנה לי את הספר 'בן הזוג הטורף' של עו"ד סופי כהן.
10 צפייה בגלריה
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
ימית סול, בעלה ישראל ובנם ארד בן החודשיים, בקמפיין שיזמה דוברת וייזר מחזיקת תיק הנשים והחינוך בעיריית רמת השרון
הספר הזה תיאר בדיוק את החיים שלי. כמובן שהסתרתי אותו מפניו. פניתי לסופי וקיבלתי עזרה. והיא הצילה את החיים שלי ושל הילדים שלי ועד היום מלווה אותי בכל התהליכים הקשים שעוד נותרו לי. צריך לבחור את עורך הדין הנכון, זה חלק מההצלה".
מהניסיון שלך, מהם סימני האזהרה הכי חשובים?
"לא להתרחק מאנשים שמכירים אותנו כל החיים ואוהבים אותנו, ולהקשיב למה שיש להם לומר. הם רואים את האמת כשאת עיוורת. את הקמצנות שלו, למשל. אם הולכים לאכול, הוא אוכל קודם בבית, אם הולכים לאירוע הוא מביא איתו שתייה כדי שלא נקנה שם, על טיפים אין בכלל מה לדבר, וגם לא מזמינים מנות ראשונות.
הוא אפילו לא שואל, הוא מזמין מיד, גם בשבילך. אם אורח בא, הוא בודק כמה הוא אוכל, ואם הוא שותה יותר מכוסית, הוא יוריד את היין מהשולחן. אגב, זה בן אדם שמרוויח הון תועפות".

לא מופתעת שנשים נרצחות

כשהתחילה לראות סימני מצוקה אצל הילדים ודפוסי התנהגות שליליים שהחלו לחקות, ידעה אירנה שהיא חייבת לברוח. "הכסף הוא גורם שליטה בנישואים, אבל גם בגירושים. הוא ימשיך להתעלל בך גם אחרי שעזבת".
"הוא ממשיך לגור בבית פרטי, מרוויח מצוין, אבל לך אין כסף כי כל החיים היית תלויה בו, ואז מגיעה העובדת הסוציאלית ושואלת למה יש מזרנים על הרצפה ולא מיטות. אני זו שנחנקת, עובדת כמו חמור, מפחדת על הפרנסה שלי, והוא זה שמעכב מזונות כאמצעי שליטה וחי כמו מלך, ובכל זאת הוא עדיין אב השנה? אחרי כל מה שעשה לנו, הוא עדיין הקורבן?"
"נשים שסובלות מאלימות כלכלית הן נשים מאוימות שחיות בפחד ואסור להן להיחשף", אומרת אירנה. "אני לא מופתעת שנשים נרצחות בארץ ע"י הבעלים. אני מכירה נשים שנאלצו להישאר עם הבעל אחרי תלונה במשטרה, באותו בית, בסגר הראשון של הקורונה, במשך שלשה חודשים, חשופות לבריונות ולאלימות מכל סוג.
מהניסיון שלי אני יכולה להגיד: כל הגורמים שאמורים להגן עלייך במדינת ישראל, שולחים אותך בחזרה אל המתעלל. זה מנגנון חולה, וחייבים לשנות אותו".
צפו בסרטון שהפיקו תלמידי תיכון ליאו באק בחיפה ויוצא נגד תופעות של אלימות ואונס:

חיה בפחד מתמיד

עו"ד סופי כהן, מחברת הספר 'בן הזוג הטורף", היא מומחית לדיני משפחה וגירושין. פרקים שלמים בספר עוסקים באלימות כלכלית ובדרך שבה הגבר האלים יוצר תלות כלכלית כדי ללכוד את האישה במערכת זוגית רעילה.
"חשוב להבין שנשים שסובלות מאלימות כלכלית סובלות קודם כל מאלימות נפשית", היא אומרת. "אלימות כלכלית היא רק חלק מהאלימות שסופגת האישה בבית, אלימות שכוללת גם בדרך כלל אלימות מילולית, ו/או פיזית ו/או גם מינית".
10 צפייה בגלריה
עו"ד סופי כהן - בן הזוג הטורף
עו"ד סופי כהן - בן הזוג הטורף
"נשים שסובלות מאלימות כלכלית סובלות קודם כל מאלימות נפשית". עו"ד סופי כהן וספרה "בן הזוג הטורף"
כשאני מראיינת קורבנות אלימות כלכלית, אני תמיד חשה בפחד סמוי שמסתתר מתחת לפני השטח. יכול להיות שהן פשוט מפחדות ממנו?
"פחד הוא שם המשחק. כשאישה סובלת מאלימות נפשית שכוללת צעקות, איומים, השפלות, הפחדות ועונשים, אנחנו ניצבים מול אישה שחיה בפחד מתמיד מבעלה. מדובר בנשים שאין להן שום זכות להתנהל כרצונן או כבן אדם חופשי במערכת זוגית.
אותו בעל אלים לא יאפשר לאישה גישה לחשבונות הבנק או לכרטיס האשראי, וגם אם יאפשר, היא תהיה תחת פיקוחו ותיאלץ לדווח לו על כל הוצאה והוצאה. אישה כזו לא תעז להתקרב לחשבונות הבנק או לבקש דין וחשבון מהבעל בגלל הפחד שמשתק אותה, וכדי לא לעורר את הכעס והאלימות שלו שוב".
"אנשים שמבצעים אלימות כלכלית בזוגיות הם אנשים כוחניים, שתלטניים ומניפולטיביים, שמטילים טרור פסיכולוגי על הקורבן. עם הזמן, האישה הולכת ומאבדת כל זכות להבעת עמדה או דרישות, בכל מה שנוגע לנושאים כלכליים, ועליה לציית באופן סביל לכל התכתיבים של בן הזוג".
מדוע נשים רבות ממשיכות להישאר?
"להתנהל מול גבר אלים דורש מהנשים האלו הרבה אומץ, כוח וכסף. רבות מהן משותקות מהפחד ונשארות במערכת יחסים רעילה רק כדי להגן על ילדיהן ובגלל שאין להם אמצעים כלכליים לצאת ממערכת כזו. לכן התערבות של בתי המשפט כל כך חשובה במקרים כאלו".

נשים הן רכוש, כמו הגמלים

ב-14 לאוקטובר השנה העלתה חה"כ מרב מיכאלי מהעבודה להצבעה בקריאה טרומית, את הצעת חוק הנישואים ופירוקם, וזה מה שאמרה בכנסת: "הנישואים הדתיים הנוהגים במדינת ישראל, שהם היחידים האפשריים במדינת ישראל, הם שריד לימים שבהם נשים לא היה להן מעמד בפני החוק. הנישואים הדתיים נוצרו בימים שבהן נשים היו רכוש של הגברים, כמו הגמלים, כמו הילדות והילדים, כמו האדמות.
מדינת ישראל מסרבת לעבור לעידן שבו נישואים הם ברית בין שני אנשים שווים - שלשניהם יש מעמד בפני החוק, לשניהם יש זכות להשתכר, להיות עצמאית או עצמאית כלכלית. תנו למי שלא מוכנה להמשיך ולהיות חתומה על מסמך - היא אפילו בעצם לא חתומה עליו, אבא שלה חתום עליו, יחד עם זה שקונה אותה מאבא שלה".
10 צפייה בגלריה
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
יונה אליאן וששי קשת - "כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
ההצעה נפלה ברוב של 41 מתנגדים ו-25 תומכים. שר התקשורת חה"כ יועז הנדל מ'דרך ארץ', הציג את עמדת הממשלה באומרו: "בהיעדר עמדה כאמור, הממשלה מתנגדת להצעת החוק". עוד הוסיף כי: "לגבי התשובה הלא רשמית, אני מאוד מתחבר לדברים שאמרת. אני חושב שיש בהם הרבה שכל והרבה היגיון".
עו"ד כהן, נדמה שאלימות כלכלית היא לגמרי בחסות החוק במדינה
"צריך לברך על החוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה, למרות ההתנגדויות, מאחר ומדובר בתופעה שכיחה בזוגיות שמשאירה ברוב המקרים את אחד מבני הזוג חסר כל".
אבל החוק הנהוג היום עדיין רואה באישה קניין
"בגלל זה חשובה כל כך התערבות בית המשפט בנושא הכלכלי. מאחורי התופעה של אלימות כלכלית עומדת פתולוגיה שלמה, לא מדובר בניהול החיים הפרטיים של בני הזוג, אלא אך ורק בסיוע לאישה לעמוד על הזכויות שלה, לדעת מה קורה עם הכספים של המשפחה ולהיות שותפה מלאה בהחלטות כלכליות".

לא נאבקות על כסף, נאבקות על עצמאות

"ממחקרים רבים עולה שהתלות הכלכלית מסייעת לרתק את האישה אל מערכת היחסים האלימה" מוסיפה עו"ד כהן. "נשים שנמצאות תחת אלימות כזו לא נאבקות על הזכות לקנות בגד בעשרת אלפים שקל, אלא על העצמאות שלהן, על הזכות שלהן לחיות חיים שלווים, בלי פחד. הן נאבקות על הזכות שלהן לצאת ממערכת יחסים רעילה ומסוכנת שקוברת אותן בעודן בחיים".
כהן מזהירה גם שאלימות כלכלית לא מתרחשת רק במהלך החיים המשותפים, אלא גם בזמן הפרידה. "לא פעם האישה נאלצת לוותר על זכויות בסיסיות שמגיעות לה על פי כל דין, במסגרת הסכמי גירושים שנכתבים ע"י התוקף, רק כדי לקבל את הכסף שלו, והוא לא יהסס לאיים עליה שלא ייתן לה גט, רק אם תוותר על כל זכויותיה. לפיכך חשוב שהחוק יגן על הקורבנות גם בזמן הפרידה, מכיוון שהאלימות הכלכלית ממשיכה דרך ההליכים המשפטיים גם אחרי הפרידה".
צפו בסרטון שחניכי מחזור ט' של המכינה הקדם צבאית בחנתון, הפיקו, צילמו וערכו לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים:
נשים נקלעות למאבקי גירושים מתישים של שנים
"נכון. כי בעת הפרידה בן הזוג הטורף ינהל מאבקים בלתי פוסקים כנגד בן או בת הזוג סביב נושא הרכוש, המזונות, הגט וכמובן סביב נושא הילדים, ניכור הורי הוא רק חלק מאותם מאבקים. ישנם נשים וגברים שמתייאשים כיוון שהמערכת לא ממש תומכת ולא נותנת מענה לתופעה, והם נאלצים להרים ידיים.
אותם נשים וגברים נשארים לבד ומופקרים במערכה, כשכל מה שהם מבקשים הוא שקט וחופש לחיות. יש קורבנות שמוותרים ולא מוכנים להמשיך בסחבת בין בבתי משפט ובבתי דין רבניים. אין להם את היכולת הכלכלית ולא הנפשית להתמודדות. ולכן הקמנו את עמותת 'דרור לנפש' שאחת המטרות המרכזיות שלה היא לעזור לאותם קורבנות. זו עבודה שדורשת המון אנרגיות ומשאבים".

מין תמורת קניות בסופר

דנה,39, סייעת בבית ספר מהצפון, התאהבה בגבר אותו הגדירה כ'גבר חלומות'. "לפני החתונה הוא היה הכי לארג' בעולם", היא מספרת. "הכי מפנק, הכי שמח, לא דופק חשבון, אף פעם לא עצבני. כל הזמן שואל מה חסר לי ומה אני צריכה, בגלל זה התחתנתי אתו, הוא נראה לי כל כך מתחשב. לא ידעתי שהכול היה משחק".
מתי הבנת שיש בעיה?
"האלימות הכלכלית התחילה אצלי כשהייתי בשמירת היריון. שכבתי בבית, תלויה בו בכל דבר, לא יכולה לסחוב, לא יכולה לצאת. פתאום ראיתי מולי בן אדם אחר. צועק, משתולל, מקלל, מאיים. כל מה שהייתי צריכה לקנות, דברים לבית, - הפך לתנאי. אם לא 'תיתני' לי אני לא אקח אותך לסופר, ממש ככה".
"כבר בהתחלה הוא השתמש בקטע הכלכלי, אוכל וקניות. הייתי שואלת אותו מתי נלך לסופר, והוא היה אומר, מתי שאני אחליט. לא התנהגת יפה אתמול אז לא מגיע לך. מאיפה זה בא? כל מילה שהוצאתי עשה לי ברוגז על הסופר. כשביקשתי שייקח אותי לקניות הוא היה אומר 'אני לא הנהג מונית שלך' או שהיה מתנה את זה ביחסי מין. 'אני אעזור לך בקניות', כאילו שזה לא גם בשבילו. גם האוטו שלי היה מושבת, ולתיקון שלו היו תנאים", היא משתפת.
"התקשרתי איזה יום גשום וביקשתי שיביא אוכל לתינוק כי בבית נגמר, הגיע בלי זה. 'לכי תקני בכסף שלך'. ביקשתי סירופ לילד שמשתעל, אותו סיפור. 'לכי תקני את'. ולא מדובר בכסף גדול, גרושים. זה לא שחסר לו כסף, הכל במטרה להשפיל אותך, להקטין אותך ולמרמר אותך".
איפה הכסף שלך? לא עבדת?
"עוד לפני החתונה, כשגרנו יחד בשכירות, שילמתי חצי חצי על הכל למרות שהוא הרוויח פי כמה ממני. בשבילו זה היה עשרה אחוז מהמשכורת, בשבילי מאה אחוז. התחילו ויכוחים, אמרתי לו, אתה לא משאיר לי כסף לחיות".
"לעבוד בשמירת היריון לא יכולתי, והכסף מביטוח לאומי עדיין לא הגיע. היה לי מינוס מאוד גדול בבנק, עוד לפני הנישואים כי הייתי סטודנטית ושכרתי דירה. אחרי שהילדים נולדו, הייתי קונה להם דברים עד שעצרו לי את החשבון ושוב הייתי תלויה בו לגמרי".
10 צפייה בגלריה
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
עשרות ידוענים לקחו חלק בקמפיין ""כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
מירי נבו ואלי אילדיס - "כשנורה אדומה נדלקת - זה הזמן ללכת"
יכול להיות שיש נשים שלוקחות כמובן מאליו שגברים יממנו אותן וזה גורם לתסכול ביחסים?
"לא. יש גבר שאוהב לעשות את האישה שלו מלכה אמיתית ובחיים לא יבקש ממנה לחלק חשבון. אם תרצה קופסת סיגריות, יביא לה ארבע. יש גברים שבאופי שלהם בנויים לתת, ויש גברים שבאופי שלהם בנויים רק לקבל".

אני אהפוך אותך לענייה מרודה

"מדובר בנוכלות שהיא קדם כלכלית, עוד לפני הנישואים. עצם זה שהוא רוכש את אמונך ע"י פיזור כספים בכוונה להרשים אותך, בנחמדות יתר, בכוונה לכבוש אותך, זה הדבר המסוכן.
החוק של אלימות כלכלית חייב לעבור כדי שנוכל לעשות צדק ולמצוא את האנשים שבזדון ידעו שיש להם בעיות ולא יידעו את בנות זוגן. אנשים כאלו הורסים לאותן נשים את החיים הלאה. אני נפגעתי, הילדים שלי נפגעו".
איך הגבת להתנהגות שלו?
"רציתי להתגרש, עוד כשהייתי בהיריון. כשהוא שמע על זה התחיל להשתולל ולצעוק שאקח את הדברים ואלך מהבית ואז התחילו האיומים: 'אני אקח לך את הילד, אהפוך אותך לענייה מרודה, את לא יודעת כמה כסף יש לי ולך אין גרוש, אני אעשה הכל כדי לרמוס אותך, לא יהיה לך שקל לחיות'".
מה היית אומרת לאישה שיוצאת עכשיו עם גבר כזה?
"לא להאמין להתנהגות, אף פעם. לבדוק עבר פלילי, אבל גם נפשי. פה יש בעיה, כי קשה לדעת. אני לא בחורה טיפשה ובכל זאת נפלתי. כנראה שהייתה לי הרגשה סמויה, עשיתי לו מבחנים לפני החתונה, רציתי לבדוק איך יתנהג, אבל הוא קלט אותי. מדובר באנשים חכמים, נטולי רגשות, כמו רובוט, כאלו שלומדים אותך ומשחקים את המשחק הכי טוב שהם יכולים", מסבירה דנה.
"הייתי מציעה לה לבדוק טוב טוב את המשפחה שלו. ילד שגדל עם אם חד הורית ועזר לה כל החיים, יגדל עם כבוד לאישה ולאם. ילד שגדל בבית אלים עם אמא מסכנה ומוקטנת, בדרך כלל יגמד את האישה או האחות או הילדה, כי ככה הוא גדל. האמהות בבתים כאלו לא פעם לארג'יות, מנסות לתת פיצוי לקמצנות הפתולוגית שהן עוברות בחיים".

אבא מרעיב

לדברי דנה, האלימות הכלכלית הקשה מכל, מגיעה דווקא אחרי הגירושין. "ברגע שהוא יודע שאם לא ישלם לך חודש חודשיים מזונות - הוא יקבור אותך, אז הוא עושה את זה, ואת בינתיים מתרוצצת, מנסה לגדל ילדים ולמצוא עבודה, מנסה למצוא מקום לגור כשבינתיים הוא מתיש אותך באין סוף הליכים משפטיים ואת צריכה לשלם לעורך דין".
"עבור מערכת הרווחה, המשפט והמשטרה - הוא ממשיך להיות אב השנה גם כשהוא מרעיב את ילדיו. העובדת הסוציאלית שבאה ורואה שאת גרה בתנאי עוני כי הוא לא משלם - רוצה להוציא לך את הילדים מהבית, למרות שמדובר באבא מרעיב, לא מונעים ממנו לראות את הילדים. ככה באמצעות הכסף הוא מפיל אותך וקובר אותך".
10 צפייה בגלריה
עו"ד סופי כהן - בן הזוג הטורף
עו"ד סופי כהן - בן הזוג הטורף
עטיפת הספר "בן הזוג הטורף" שכתבה עו"ד סופי כהן
חמישה תמרורי אזהרה לזיהוי סימני אלימות כלכלית:
עו"ד סופי כהן מציגה חמישה סימנים שצריכים להדליק נורה אדומה:
  • בן הזוג מבקש ממך להפסיק לעבוד ומוצא כל מיני תירוצים כדי שתישארי בבית ותטפלי בילדים, וכך גורם לך לאט לאט להיות תלויה בו מבחינה כלכלית.
  • בן הזוג מבקש להיות שותף בחשבון הבנק שלך שהיה לך מלפני הנישואים. חשוב שתשמרי על העצמאות הכלכלית שלך ותמשיכי לנהל חשבון בנק נפרד גם אם בן הזוג מפעיל עלייך לחץ בלתי סביר.
  • בן הזוג עושה את הכל כדי לבודד אותך מעמיתייך לעבודה, מהמשפחה ומהחברים.
  • בן הזוג מבקש לנהל את חשבונות הבנק וכל הנושאים הכספיים ולא נותן לך גישה לחשבונות הבנק.
  • בן הזוג אוסר עלייך להחזיק בכרטיס אשראי.
"אם את מוצאת עצמך במצב של אלימות כלכלית חשוב שתקבלי ליווי של אנשי מקצוע שמבינים ומתמחים בתופעה של אלימות נפשית/כלכלית בזמן ההליכים המשפטיים מול מגשרים, או בבתי המשפט ובתי הדין הרבניים", מסכמת כהן.
במקרה שאת או אישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.