מי שטס הבוקר לאילת קיבל, עם תחילת הטיסה, תזכורת ליום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים. 20 כסאות ברחבי המטוס נותרו ריקים לזכרן של 20 הנשים שנרצחו השנה. זאת בנוסף לכריזת הדיילות והדיילים במטוסי חברת ישראייר שברכו את הנוסעים לשלום, כמדי טיסה, אך גם הוסיפו את הטקסט הזה:
"היום, ה-25 בנובמבר, מצוין בכל העולם יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. אנו בחברת ישראייר לוקחים חלק פעיל במאבק באלימות ומציינים זאת בטיסותינו.
מדי שנה נרצחות בישראל עשרות נשים על ידי הקרובים אליהן ביותר.
5 צפייה בגלריה
מושבים שמורים לזכר 16 הנשים שנרצחו השנה
מושבים שמורים לזכר 16 הנשים שנרצחו השנה
מושבים שמורים לזכר 20 הנשים שנרצחו השנה
(באדיבות ישראייר)
"בטיסת זו, שמורים מושבים לזכרן של הנשים שנרצחו השנה, בתקווה כי הן האחרונות. כדי לקדם מציאות טובה יותר לכולנו. אנו בישראייר עומדים גברים ונשים כאחד, למען מיגור האלימות נגד נשים ולמען עולם שוויוני ובטוח יותר".
כך אמרה הבוקר הדיילת פיי אלקון בטיסת ישראייר מספר 425 שהמריאה הבוקר מנתב"ג לאילת ב-7:30. טקסט שאותו הקריאו ויקריאו גם יתר הדיילות והדיילים בחברה במשך היום. מידי שנה נרצחות בישראל כעשרים נשים מכל המגזרים והגילים. בשנת 2020 נרצחו 20 נשים.
5 צפייה בגלריה
נוסעים בטיסת הבוקר לאילת
נוסעים בטיסת הבוקר לאילת
נוסעים בטיסת הבוקר לאילת
(באדיבות ישראייר)
5 צפייה בגלריה
הדיילת פיי אלקון במערכת הכריזה בטיסה
הדיילת פיי אלקון במערכת הכריזה בטיסה
הדיילת פיי אלקון במערכת הכריזה בטיסה
(באדיבות ישראייר)

נטיעות עצים לזכר הנרצחות

גם קק״ל ונעמ״ת ציינו, בצעד משותף, את יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים בטקס נטיעת עצים לזכר הנרצחות. ארגון העובדים של קרן קיימת לישראל וארגון נעמ"ת נטעו 20 עצים לזכרן של הנשים שנרצחו השנה ע״י בני זוגן או בן משפחה אחר.
הטקס התקיים ביער מבוא מודיעים בהשתתפות נציגים של משפחות הנרצחות ובמעמד יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו״ר קק״ל אברהם דובדבני.
5 צפייה בגלריה
נטיעת עצים לזכר הנרצחות
נטיעת עצים לזכר הנרצחות
נטיעת עצים לזכר הנרצחות
(צילום: מערך ההסברה קק״ל)
יו״ר ארגון עובדי קק״ל ישראל גולדשטיין: "כבר שנים רבות אני לוקח חלק בטקסי נטיעות, אך זו פעם ראשונה שהמחשבה שיטעו בו אפילו עץ אחד נוסף מעבירה בי צמרמורת.
אם הייתי יכול הייתי עושה כל שביכולתי שגם 20 העצים שאנחנו נוטעים פה לזכרן לא היו ניטעים בכלל. אני מייחל ומתפלל שניפגש פה בשנה הבאה מבלי לטעת אף לא עץ אחד חדש. יהי זכרן של קורבנות האלימות במשפחה ברוך".

אונסק"ו: "אנחנו צריכים להוות דוגמה"

גם באונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות, שבו חברות 194 מדינות, מציינים את היום החשוב. האו"ם הזמין ממשלות, ארגונים בינלאומיים כמו גם ארגונים לא-ממשלתיים, להצטרף ולהעלות את המודעות הציבורית מדי שנה בתאריך זה.
בתוך כך חשוב להדגיש כי ארגון אונסק"ו בפרט, מביע דאגה גדולה בעניין זה. באתר הארגון נכתב כי "נשים ממלאות תפקיד מכריע בזיהוי, שימור, ניהול ופרשנות באתרי מורשת עולמיים, והן מהוות חלק גדול מכוח העבודה בקהילות ובאזורים בסביבתן, כולל פעילויות תיירותיות הקשורות למורשת העולמית.
"אך למרות מאמצי ההסברה, הן עומדות עדיין בפני אתגרים יומיומיים - לא משנה מה הרקע והגיל שלהן - במשימה להעביר את המורשת המשותפת לדורות הבאים".
באונסק"ו מוסיפים דוגמה לכך והיא שנשים שעובדות בתחום התיירות והאירוח בפרט, מדווחות כי הן נתונות לסכנת אלימות והטרדות מיניות הרבה יותר מגברים בתחום זה.
5 צפייה בגלריה
נשים בענף התיירות בעולם בסכנה גדולה בהרבה מגברים
נשים בענף התיירות בעולם בסכנה גדולה בהרבה מגברים
נשים בענף התיירות בעולם - בסכנה גדולה בהרבה מגברים
(צילום: Ko Hon Chio Vincent)
"לרגל יום המאבק הבינלאומי של שנת 2020, המרכז למורשת עולמית של אונסק"ו, רוצה להפנות את תשומת ליבן של הקהילות הלוקחות חלק בארגון זה ברחבי העולם, בכל 194 המדינות החברות בארגון, לצורך הבטחת תנאי עבודה בטוחים לכולן ולכולם, ללא אלימות מגדרית. אתרי המורשת העולמית, המהווים דוגמה לערכים אוניברסליים מצטיינים, חייבים להוות דוגמה גלובלית גם לסביבה מאוזנת בין מגדרים, סביבה בטוחה ונטולת הטרדות".
אתמול נחשפה תוכנית ראשונה מסוגה, בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת בראשות יו"ר הוועדה ח"כ עדד פורר אשר מעודדות מלונות בישראל להנחיל לעובדי הענף ערכים בנושא זה דרך השתלמויות והדרכות. התוכנית, מטעם שרת התיירות אורית פרקש הכהן והשר הקודם בתפקיד, אסף זמיר, תעודד גם את אורחי המלונות בישראל לדרג גבוה יותר את אותם מלונות שייקחו חלק ביוזמה הזו.