למרות ההנחות הקודמות - נוגדני הקורונה לא דועכים במרבית המחלימים: שאלת הנוגדנים שמפתח גוף האדם לאחר מחלה בקורונה ומשך שהותם בגוף, מעסיקה את עולם הרפואה בחודשים האחרונים. זאת לאחר דיווחים על חולים שהחלימו ונדבקו בשנית בנגיף ולאור צעדי הענק בהם מתקדמים החיסונים השונים נגד הנגיף.
1 צפייה בגלריה
מעדבדה לבדיקות קורונה קופת חולים לאומית באור יהודה
מעדבדה לבדיקות קורונה קופת חולים לאומית באור יהודה
מחקר על ארבעה סוגי בדיקות סרוגלויות מצא - 95% מהחולים מפתחים נוגדנים לקורונה שאינם דועכים
(צילום: EPA)
מחקר ישראלי חדש שבוצע בידי עבודת צוות התיקוף של בדיקות הנוגדנים, ובדק את אמינותן של בדיקות שונות לאיתור נוגדנים, הפריך כמה מהחששות לסיכון להדבקה חוזרת. "המחקר הזה מצטרף לעוד כמה עבודות שנעשו ברחבי העולם בחודשים האחרונים", מספר באולפן ynet מוביל המחקר, ד"ר כפיר עובד, מדען ראשי ומייסד שותף ב-MeMed.
"בתחילת 2020 לא היו שום ערכות דיאגנוסטיות ושום בדיקות סרולוגיות שאושרו בידי ה-FDA. היה שטף של הרבה מאוד בדיקות שיצאו לשוק, וחלקם הגדול מאוד כבר לא בשימוש היום, עם אמינות ואיכות מאוד נמוכה. משרד הבריאות קנה 2.5 מיליון בדיקות לאזרחי מדינת ישראל, אבל לא ידענו מה הביצועים של הערכות האלה. רצינו לדעת בדיוק מה הביצועים שלהן, וזו הייתה המוטיבציה ליציאה למחקר הזה מלכתחילה".
"מה שעשינו זה לנסות להעריך את איכות הנוגדנים אצל חולים. אז לקחנו את שתי הערכות שנקנו בידי מדינת ישראל, הוספנו להן עוד ארבע ערכות, לקחנו 700 חולי קורונה בשלבים שונים של המחלה וההדבקה, ובעצם בדקנו את רמות הנוגדנים אצל החולים האלה אל מול אוכלוסייה שנאספה לפני שנת 2020".
תוצאות המחקר, שהתפרסמו בכתב העת הרפואי Lancet Infectious Disease, אמנם בחנו את דיוק הבדיקות, אך גילו במקביל שכ-95% מהנדבקים בקורונה - אכן מפתחים נוגדנים למחלה. "בשורה התחתונה בין 6-4% מהנבדקים שנדבקו בקורונה לא פיתחו שום נוגדנים נגד הווירוס. מה שאומר שכל היתר, באופן עקרוני, פיתחו נוגדנים אפקטיביים. למעשה, הדבר הזה אומר שהנוגדנים לא נעלמים ושהיעילות הפוטנציאלית של חיסון תהיה בין 90 ל-95 אחוז, כמו שראינו בתוצאות שפורסמו".
גם על שאלת זמן החסינות טוען ד"ר עובד שנמצאה תשובה שונה מזו שניתנה עד היום בעולם המחקר. "כדי לבדוק את משך החסינות אנחנו בודקים פרק זמן מסויים ורואים באיזה קצב הנוגדנים דועכים. לאורך שלושת החודשים שנבדקו, מצאנו שלא רק שהנוגדנים לא דועכים אלא ממשיכים לעלות, דבר שסותר כל מיני ממצאים שפורסמו במשך השנה האחרונה, שאומרים שהנוגדנים האלה נעלמים. קיימת תת-אוכלוסיה של 1 מ-20 חולים שלא מפתחים נוגדנים, והם אותם אנשים שעשויים להיות בסיכון לפיתוח זיהום נוסף אחרי ההחלמה".