על רקע הביקורת הרבה על אי הסיוע לחיילים במצוקה כלכלית, בעוד שמשרתי שירות לאומי חרדים כן יזכו בסיוע, הודיע היום (רביעי) יו"ר ועדת הקליטה בכנסת, ח"כ דוד ביטן, כי הצליח להשיג מממשרד האוצר תקציב לסיוע גם לחיילים בודדים שהיו להם אישורי עבודה ופוטרו בעת משבר הקורונה. ח"כ ביטן הודיע כי פרטי תשלום המענק של כ-1,500 שקל, במקום דמי אבטלה, יסוכמו כבר בשבוע הבא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"חיילים אלה לא היו חייבים להתגייס, ובחרו לעשות זאת למרות מצבם הכלכלי והמשפחתי", אמר ביטן. "קיים חשש שבמידה ולא יינתן סיוע מהיר לחיילים אלה, חלקם יערקו ואחרים יבחרו לפרוש מהשירות הצבאי ולא לסיימו".
2 צפייה בגלריה
רכבי או"ם חיילים מחסום דגל לבנון גבול ישראל לבנון פתיחת משא ומתן גבול מים כלכליים ראש הנקרה
רכבי או"ם חיילים מחסום דגל לבנון גבול ישראל לבנון פתיחת משא ומתן גבול מים כלכליים ראש הנקרה
חיילים
(צילום: EPA)
קרן וייס, ראש ענף פרט בצה"ל, הדגישה כי צה"ל דואג לכל החיילים המצויים במצוקה כלכלית, ולכן הפתרון שיוענק לחיילים בודדים, צריך לחול גם על שאר החיילים. להשוואה זו התנגד ח"כ ביטן, כי לא ניתן להתנות סיוע ל-935 חיילים בודדים, במציאת תקציב לכלל החיילים בעלי היתר עבודה.

יימשך גם הסיוע בשכ"ד לחיילים בודדים משוחררים

כמו כן, ביטן סיכם היום עם משרדי האוצר והביטחון כי יימשך גם הסיוע בשכר דירה לחיילים בודדים משוחררים, סיוע שהופסק לפני כשלושה חודשים. זאת לאחר שגילה כי משרד הביטחון קיבל תקציב מיוחד עקב הקורונה, ותקציב זה לא מומש במלואו - ואם לא ינוצל עד סוף השנה, ישוב לקופת משרד האוצר. מדובר בתקציב הקרן לחיילים משוחררים, והאוצר הסכים להסדר תקציבי זה.
2 צפייה בגלריה
דוד ביטן
דוד ביטן
דוד ביטן
(צילום: אבי מועלם)
לדברי נטע בר זיו, רכזת ביטחון באגף התקציבים במשרד האוצר, הסכום לתשלומי שכר הדירה והפיצוי החודשי, יוקצה מתקציב משרד הביטחון הקיים, שטרם נוצל, ושכר הדירה ישולם גם בדיעבד. ענבל פז-פיטל, מהקרן לחיילים משוחררים, הבטיחה כי הסיוע בשכר דירה יועבר ישירות לחשבונות החיילים הבודדים כבר בשבוע הבא.
תומר ניאזוף, ראש ענף מקרו-כלכלה ומחקר במשרד הביטחון, טען כי אכן בתקציב החיילים המשוחררים יש תקציב לא ממומש בהיקף כמה מאות מיליוני שקלים, אך התעקש כי חייל בודד צריך לקבל סיוע כמובטל - מהביטוח הלאומי.
מצה"ל נמסר כי "כיום משרתים בצה"ל כ-10,600 חיילים בעלי היתר עבודה פרטית, שרובם ניתנו מטעמים כלכליים. מתוך כלל החיילים המחזיקים בהיתר עבודה 935 הם חיילים בודדים, 339 הם חיילים שבני משפחתם הוכרו כזכאי תשלומי משפחה ו-2,502 חיילים נשואים. 36% מכלל המחזיקים בהיתר-עבודה - משרתים ביחידות קדמיות.
"מרבית זכאי היתר עבודה שעבודתם נפגעה, קיבלו סיוע כלכלי מטעם צה"ל, כמענה לצורך הכלכלי אותו הציגו". נציג צה"ל הוסיף, כי ישנם חיילים המצויים במצוקה כלכלית אשר לא יכולים לקבל היתר עבודה פרטית לאור אופי שירותם, בעיקר במערך הלוחם, ובאחריות צה"ל לתת מענה גם לאוכלוסייה זו, והדבר נעשה באמצעות מתן סיוע כלכלי בהתאם לנסיבותיו של כל חייל.