3 צפייה בגלריה
אנטון רומן וזירת הרצח
אנטון רומן וזירת הרצח
אנטון רומן וזירת הרצח
(צילום: אבי מועלם)
זה היה מחדל בלתי נתפס של המשטרה: אנטון רומן, שהיה למעשה סוכן משטרתי, נרצח ביוני 2017 בפרדס סמוך לרחובות, לאחר שנחשפה זהותו.
הרצח התרחש מתחת לאפה של המשטרה. במערכת אכיפת החוק הבינו שלא יוכלו להגיש כתב אישום נגד שני היעדים העיקריים של הסוכן: האחים אופיר ועמוס (הגדול) לביא, מי שהם ראו כראשי ארגון פשיעה, ששהו בבתיהם בזמן הרצח. בסופו של דבר הוגש כתב אישום בגין הרצח נגד שלושה מקורבים לאחים לביא - עמוס "הקטן" לביא, רומן אגרונוב ודוד פלוס.

שלשום (יום ב'), בבית המשפט המחוזי בלוד, תחת אבטחה כבדה, עלה להעיד עד המדינה בפרשה, שזהותו אסורה בפרסום. הוא סיפר איך היה חלק מחבורת הנאשמים ונטל לדבריו חלק בתכנון הרצח. זוהי עדותו:
"נולדתי ברוסיה, סיימתי אוניברסיטה ובית ספר לשומרי ראש. היה לי תיק על תקיפת שוטרים ופריצות וגנבות. ישבתי במעצר בחשד לרצח (אחר) ואז הפכתי להיות עד מדינה", אמר בפתח עדותו.
"את הנאשם ברצח - אגרונוב - הכרתי ב-2007 בבית סוהר. כשהוא השתחרר לקחתי אותו לבית שלי שיהיה לו איפה לחיות. היינו חברים טובים. הכינוי שלו היה "בקלאן"- בסלנג רוסי זה בן אדם שאוהב מכות".
התובע: "הוא אוהב ללכת מכות?".
העד: "לקבל אף אחד לא אוהב".
"אגרונוב עבד כשומר ראש ואז התחיל לעבוד אצל אנשים אחרים - משפחת לביא", הוסיף עד המדינה. "הוא עבד שם שלוש שנים. הוא גם קיבל כרטיס מועדון - הכוונה הפך לחלק מהמשפחה. משפחת לביא זו משפחת פשע - היא מתעסקת בניסיונות רצח, גביות והלוואות. הוא חי אצל אופיר לביא וקיבל מהם משכורת".
העד סיפר כיצד החלו לחשוד באנטון שהיה חלק מחבורתם. שלושה ימים לפני הרצח הבחינה בו החבורה במקרה, בתוך אוטו כחול באשקלון, אחרי שהוא לקח מהם בכלל כסף שלדבריו יועד למונית.
יומיים לפני הרצח נערכה פגישה בין כמה מעורבים. לדברי העד: "עמוס הגדול נכנס לחצר ומדבר על אנטון ואמר שהוא 'מקלל אותנו'. אופיר (לביא) אמר שסיפרו לו אנשים שאנטון התקשר אליהם ואמר ש'אם בני שלמה (עבריין שנמצא בסכסוך עם משפחת לביא - ג.מ) נותן כסף אני מוכן לזרוק שני רימונים בחצר של אופיר לביא'. הוא חשש שאנטון עבר כנופיה, נכנס ללחץ והתחיל להגיד איך הוא יכול לעשות דברים כאלו. באותו זמן הבנתי שהם שמו איקס על אנטון".
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח ליד רחובות
זירת הרצח ליד רחובות
זירת הרצח ליד רחובות
(צילום: אבי מועלם)
העד: "אני אמרתי לאופיר שאולי אין חשש, אולי הוא לא עבר שום כנופיה, אולי הוא בכלל שוטר, וכולם התחילו להגיד 'לא! מה פתאום, זה לא יכול להיות'".
התובע: "למה העלית את האופציה שאנטון שוטר?". עד המדינה סיפר שרצה להגן על אנטון: "כדי שלא יהיה רצח. לא חשבתי שבישראל הורגים שוטרים-סוכנים, זה לא רוסיה".

"הבנתי שזהו, רצחו את אנטון"

עד המדינה המשיך: "למחרת אופיר אמר שלא ישן כל הלילה, היה במחשבות והגיע למסקנה שאנטון שוטר. הוא אמר 'כל דבר שאנחנו שולחים אותו הוא לא עושה'. אם אני לא טועה, הוא היה צריך לבצע שני ניסיונות רצח". בפועל, יש לציין, אנטון מנע פגיעה באנשים בעזרת מידע שמסר למשטרה כמה פעמים.
לדברי העד, כמה מהם החליטו לפגוע בסוכן המשטרתי: "נכנסו ארבעה לפרדס - אני, אגרונוב, עמוס הקטן ופלוס. עמוס הקטן אמר 'תביאו את השוטר (את אנטון) לפה ויהרגו אותו פה וישרפו את הגופה שלו'. הוא התכוון שאני ורומן צריכים להביא אותו לפרדס, פלוס ינהג על טרקטורון ואדם נוסף היה צריך להרוג אותו.
"אמרתי לעמוס שאנטון מבקש כל הזמן אוטו, ושאם יבקש שוב צריך לשים לו 'פלסטלינה' - הכוונה למטען חבלה. עמוס הקטן אמר 'מה זה פה, עזה? תביאו אותו לפה ואני בעצמי אהרוג אותו'".
לדברי העד, החבורה תכננה תוכניות שונות כדי להביא את רומן לפרדס: "אגרונוב אמר לאנטון שהוא צריך לבוא כי יש עבודה. התחלתי להגיד לאנטון שיש מחר פגישה עם שני ביזנס-מן וצריך לשים את האוטו שלו בפרדס. זה היה שקר, כדי שיבוא לרחובות וירצחו אותו".
אלא שבהמשך נעצר עד המדינה במקרה במחסום על ידי המשטרה. כששוחרר, התקשר לנאשם אגרונוב. "רציתי להוציא את אגרונוב משם, מהרצח, הוא היה לחוץ ואמר שהם לא יכולים לדבר, שהם יוצאים והוא נכנס לאוטו. שידבר איתי יותר מאוחר. הבנתי שהם הסכימו לרצוח את אנטון", סיפר עד המדינה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד יובל זמר
עו"ד יובל זמר
עו"ד יובל זמר
"נכנסתי לאינטרנט וראיתי שמצאו גבר בפרדסים. התקשרתי אליהם והם לא ענו, הבנתי שזהו, רצחו את אנטון".
לבסוף שאל התובע מי נתן את ההוראה לרצוח את אנטון. עד המדינה השיב: "אליי, אל רומן ואל דוד פלוס, עמוס הקטן דיבר, אבל חצי יום עמוס הקטן ופלוס נסעו וחזרו והקטן כל הזמן דיבר עם אופיר ועמוס השמן. על מה דיברו? לא יודע".
הנאשמים בפרשה, עמוס "הקטן" ופלוס, חתמו על הסדר טיעון וירצו 9 ו-6 שנות מאסר. עקב קשיים ראייתיים הם לא הורשעו בסעיף הרצח אלא בקשירת קשר ומתן אמצעים לביצוע פשע. משפטו של הנאשם האחרון ברצח - רומן אגרונוב - ממשיך להתנהל.
עורך הדין יובל זמר המייצג את רומן אגרונוב, מסר בתגובה: "אתמול נשמעה עדותו הראשית של עד המדינה, אשר מעיד בתיק הזה לאחר שהעיד במשך יותר מ-15 ישיבות בתיק רצח אחר, ולאחר אינספור פגישות הכנה בפרקליטות אשר לא היה בהן כדי לרפא את הפגמים הרבים בעדותו. הדברים ייחשפו ויתבררו בחקירתו הנגדית".