בקצרה:
  • אלון מאסק מאשר כי מכונית קופקמטית חשמלית תיוצר במפעל טסלה החדש בגרמניה
  • המפעל יחל לפעול באמצע השנה הבאה עם כושר ייצור של חצי מיליון מכוניות בשנה
  • לדבריו, הנהג האירופאי מעוניין במידות קטנות יותר מהאמריקאי עקב הצפיפות בערים
טסלה שווה 500 מיליארד, מאסק שווה 130: הזינוק (הנוסף) במניית טסלה הפך את אלון מאסק בן ה-49, העומד בין היתר בראש יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית, לאדם השני הכי עשיר בעולם עם הון של כ-130 מיליארד דולר (430 מיליארד שקלים לפי השער הנוכחי). הישג לא רע למי שעד לפני שנים ספורות היו מי שהימרו כי יפשוט רגל עד סוף העשור עקב כישלונה של טסלה לא רק לעמוד ביעדיה שלה, אלא גם להתמודד מול התחרות המתעצמת. ובכן, העשור הסתיים ורבים נאלצים לאכול את הכובע. מאסק הוכיח כנגד הסיכויים כי טסלה זוכה באמון המשקיעים.
הסיבה העיקרית כמובן לזינוק בהונו של מאסק נעוצה כמובן בהמשך הטיפוס חסר המעצורים של מניית טסלה לעבר גבהים בלתי נתפסים. נדמה כי המשקיעים ביצרנית הרכב אינם מוטרדים מדבר. לא משטפון הדגמים החשמליים של יצרניות רכב אירופאיות מוערכות, לא הצפי לצונאמי גדול יותר מסין, מחסור בחומרי גלם לסוללות וביקוש גדול מההיצע של מצברים מוכנים, מגפת הקורונה וההאטה בשוק הרכב העולמי. גם לפיגור אחרי היעדים המוצהרים, בעיות איכות שזכו לתהודה בתקשורת העולמית או פליטות פה מביכות של היזם, אין השפעה. לעיתים דווקא ההיפך הוא הנכון.
סוללות משופרות: בוועידה אירופאית שנערכה בנושא סוללות, אמר מאסק כי כבר בשנים הקרובות צפויה טסלה לשפר את טווח הנסיעה של דגמיה בעזרת סוללות משופרות. לדבריו, טסלה מפתחת כעת סוללות זולות יותר, בעלות טווח מוגדל ובמקביל ידידותיות יותר לסביבה מהיחידות בהן נעשה שימוש כיום. סוללות אלה, כך מאסק, ייוצרו במפעל החדש של המותג המוקם ליד ברלין, גרמניה, ואשר מיועד להתחיל לפעול בעוד כשישה חודשים עם כושר ייצור של כחצי מיליון מכוניות בשנה.
טאסק אומר כי מכוניות היצרנית שישווקו בעתיד ונמצאות כבר עתה בפיתוח יספקו טווח נסיעה גדול בעשרות אחוזים מה-700 ק"נ אליהם מגיעות המכוניות כיום. יש לציין כי המכונית הראשונה שצפויה להגיע לטווח חשמלי עצום שכזה אשר נתפס עד לפני שנתיים-שלוש כדמיוני עבור רכב סטנדרטי, היא הרודסטר הספורטיבית הקטנה (וקלת המשקל, יחסית) שאמורה הייתה לעלות על הכביש זה מכבר.
מכונית קומפקטית: "נהגתי במודל X ברחובות העיר ברלין ולא היה פשוט למצוא לה מקום חניה", אמר מאסק. לא ממש מפתיע בהתחשב באורכה של ה-X העומד של 508 ס"מ שאינו בעייתי בחניוני הענק בארה"ב, אך מציב אתגרים בכרך אירופאי. "באירופה יהיה הגיוני לייצר ולשווק מכוניות קומפקטית, כנראה האצ'בק (עם שלוש או חמש דלתות, ה"פ). ואני משוכנע שיהיו עוד כאלה", אמר ולא פירט מעבר. בכל מקרה, מכונית זו צפויה להיות קצרה יותר ממודל 3, אולי אף גרסת האצ'בק קלאסית שלה.
בהקשר זה יש לזכור כי עוד לפני כחודשיים אמר מאסק שבכוונת טסלה להביא לייצור תוך שלוש שנים מכונית חשמלית צנועה עם תג מחיר צנוע יחסית של כ-25 אלף דולר, בין היתר הודות לסוללה שתהיה זולה משמעותית לייצור.
מה אנחנו חושבים: אלון מאסק הוא אחד הפרזנטורים הטובים ביותר שמותג, כל מותג, יכול לאחל לעצמו. האיש יודע למכור סיפור וחלום, ואת הזינוק המטאורי של מניית החברה למרות שמומחים מגדירים אותה כבועה שסופה להתפוצץ, חייבים לו המשקיעים. מדובר בסכומים בלתי נתפסים ומאסק בפירוש אחראי להם. את התודה שלו הוא כבר קיבל בזכות ההון העצמי המטורף.
ומופרך ככל שזה נשמע, נראה שאין שום דבר כרגע שיכול לעצור את המשך הדהירה מעלה. ללא קשר לאיכות המכונית, או להבטחות שמפזר מאסק. אחרי הכל, מספר הפעמים בהם הבטיח לעמוד בלו"ז מסוים ואכן עשה זאת, נמוך משמעותית מהפעמים בהם התגלה כי הסיפור חשוב לו יותר מהעובדות. מצד שני, הוא שווה חצי טריליון שקל, כן?