עוד לפני חילופי הממשל בארצות הברית, הצהיר שר ההתיישבות צחי הנגבי כי סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על החלטת ממשלה להסדרת עשרות מאחזים "בקרוב מאוד". מדובר על כ-70 התנחלויות צעירות שהוקמו בשנים האחרונות, תחילה כשכונות ביישובים ותיקים שגדלו אט אט והפכו ליישובים בעצמן.
במענה להצעה לסדר בנושא הסדרת ההתיישבות של חברי הכנסת אבי דיכטר, אמר השר הנגבי: "השר מיכאל ביטון ואני נגבש הצעת החלטה משותפת שתובא לממשלה במטרה לקדם את כל המהלכים החוקיים שיביאו להסדרת ההתיישבות הצעירה".
אך למרות שגדילת השכונות שהפכו ליישובים נעשתה בעידוד המדינה - הם לא הוכרו מעולם. כתוצאה מהעובדה שאותן התנחלויות - שבהן מתגוררים כ-20 אלף תושבים - לא מוסדרות, נמנעו המשפטנים מלתת הכשר למדינה להעניק להם תשתיות בסיסיות כמו חשמל ומים באופן סדיר.
1 צפייה בגלריה
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
ארכיון
(צילום: AFP)
"אם זה יהפוך להבטחת בחירות כמו חאן אל-אחמר או ריבונות בבקעת הירדן זה יחזור לנתניהו כמוברנג ברמה הפוליטית ולכן יש לעשות זאת עכשיו. נגמר הזמן להבטחות", אמר מנהל הפעילות של פורום ההתיישבות הצעירה, אליהו עטיה.
במועצת יש"ע בירכו על "ההודעה המשמעותית של השר הנגבי, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר מיכאל ביטון, ומצפים לראות את החלטת הממשלה מאושרת בהקדם ומתקדמת לפסים מעשיים. אנו עובדים יחד עם צוותי העבודה לקידום התכניות להסדרת היישובים הצעירים".
ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אמר כי "המתיישבים, שנשלחו להתיישב בנקודות האסטרטגיות ביותר על-ידי ממשלות ישראל, זכאים לקבל את התנאים הבסיסיים המגיעים לכל אזרח במדינת ישראל. אני קורא לראש הממשלה ושר הביטחון לאשר את הסדרת ההתיישבות".
ראש מועצת הר חברון, יוחאי דימרי, הוסיף: "משפחות רבות בהר חברון ממתינות להסדרה שנים רבות ובינתיים סובלות מתשתיות הומניטריות לקויות. לצערי, ועדת ההסדרה שפעלה להסדרת היישובים הצעירים לא הביאה לפתרון המיוחל ולכן נבחן כל התקדמות במעשים ובלוחות זמנים. על ממשלת ישראל לנצל את חלון הזמנים שנותר לממשל טראמפ ולהביא שינוי אמיתי להתיישבות".
ב"שלום עכשיו" הגיבו גם כן על הצעד: "ממשלת האחדות לטיפול בקורונה הפכה לזרוע הכשרת הגזל והעבריינות החמורה בשטחים. עוד ניסיון בזוי לנצל לרעה את סוף ימי טראמפ. שודדי הקולות מכחול לבן עוקפים את הליכוד מימין בניסיון מביך לפזול למתנחלים".