משעות הבוקר המוקדמות (יום ה') ריח דלק חריף אופף את העיר אשקלון ויישובים נוספים באזור. איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מסר כי מקור הריח הינו ככל הנראה דליפה מגג מיכל דלק גולמי של חברת קצא"א, הסיבות לתקלה נבדקות בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. טרם ידועה כמות הדלק שדלפה. במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות ממליצים לציבור באזור לסגור חלונות ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת בשל המפגע הקשה. בשעות אחר הצהריים הגיע לבית החולים ברזילי באשקלון תושבת העיר בת 46 כשהיא סובלת מבחילות, הקאות וסחרחורות. באיגוד ערים לאיכות סביבה אשקלון דורשים לפתוח בחקירה פלילית נגד קצא"א בעקבות האירוע.


4 צפייה בגלריה
המתקן ממנו דלף הדלק
המתקן ממנו דלף הדלק
המתקן ממנו דלף הדלק
(צילום: איגוד ערים אשקלון)
מאות תלונות של תושבים התקבלו משעות הבוקר במוקד 106 של העירייה, במוקד הסביבה, באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון וגם במייל האדום של ynet. התלונות עוסקות במטרדי ריח דלק חריף, אשר מגיעות מתושבי כל השכונות וגם ממועצות שכנות, בין היתר המועצה האזורית חוף אשקלון. התושבים מציינים כי הריח גורם לבחילות, הקאות וכאבי ראש. צוותים של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים יצאו למקור הדליפה. באיגוד ערים מסרו כי בגג מכל הדלק, בעל נפח של 100,000 קוב שמכיל דלק גולמי, אותרה דליפה. טרם ידועה סיבתה. התוצאה הינה דליפה של דלק אל גג המכל. כיוון שהמכל אחסן דלק גולמי המכיל חומרים נדיפים רבים נגרמו מטרדי הריח. כונני איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, שהוקפצו למקום האירוע, עלו לגג המכל ודיווחו כי במקום ריח בלתי נסבל אותו סיווגו בדרגה 6 על פי נוהל להגדרת מפגעי ריח (דרגת הריח המקסימאלית).  במקום בוצעה הקצפה למניעת הריח והטיפול. יחד עם זאת, תלונות רבות מתושבים עדיין ממשיכות להגיע גם בשעות הצהריים.
4 צפייה בגלריה
פעולות התיקון במכל הדלק
פעולות התיקון במכל הדלק
פעולות התיקון במכל הדלק
(צילום: איגוד ערים אשקלון)
4 צפייה בגלריה
(צילום: איגוד ערים אשקלון)
מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, אמרה: "מדובר באירוע חמור מאוד, אנחנו באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, התחלנו את הטיפול מיד עם תחילת האירוע. הכוננים שלנו הגיעו למקום ומבצעים חקירה יסודית על מנת להביא לעצירת התפשטות אדי הדלק, וגם להבין את השתלשלות האירוע החמור שמביא למטרד סביבתי עליו מתלוננים תושבים שחשים גם כאבי ראש ובחילות".
במקביל, המשרד להגנת הסביבה מבצע תחקיר של האירוע, ויפעל בהתאם לממצאים. השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמרה: "המשרד להגנת הסביבה מבצע תחקיר של האירוע ויבדוק את עמידת קצא"א בתנאי היתר הרעלים ורישיון העסק. ננקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו ונשקול בהתאם לממצאי הבדיקה את המשך צעדינו מול המפעל ומנהליו".
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ', התייחסה גם היא לאירוע: "העובדה שחברת קצא"א ממשיכה לעשות דין לעצמה ולזהם את הסביבה תוך סיכון בריאות אזרחי ישראל היא מחדל. אירועי הזיהום החוזרים ונשנים ממתקני החברה, שבבולט שבהם (האסון בשמורת עברונה) החליטה רק לאחרונה הפרקליטות להעמיד את בכירי החברה לדין, מחייבים את הרשויות בישראל לטיפול משמעתי בחברה ובעובדיה. התחושה היא שאנחנו לפני אסון אפשרי שעומד לפתחנו אם ההפקרות הסביבתית והבריאותית של חברת קצא"א תמשך. אני קוראת למשרד להגנת הסביבה ולמשרד האוצר להפעיל את הסמכויות הנתונות להם בדין על מנת שמחדלי הזיהום של חברת קצא"א יפסקו. בכוונתי לבחון כינוס וועדת הפנים והגנת הסביבה לדיון מקיף אודות התנהלות חברת קצא"א והצורך בהכפפת החברה לרגולציה ולדין הסביבתי בישראל".
4 צפייה בגלריה
מאות תלונות התקבלו במוקדים
מאות תלונות התקבלו במוקדים
מאות תלונות התקבלו במוקדים
(צילום: איגוד ערים אשקלון)
מקצא"א נמסר בתגובה: "במסגרת פעילות שוטפת ובעקבות מזג האוויר הסוער, נפלטו הבוקר ריחות לפרק זמן קצר מאחד המכלים של החברה. האירוע הסתיים וטופל על ידי החברה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. יש להדגיש כי הריחות אינם מהווים סכנה לבריאות הציבור. קצא״א מחויבת לערכים של הגנת הסביבה ולתושבי האזור בתחום בו היא פועלת".