2 צפייה בגלריה
קר לכם? כך נראה מניין הקורונה של בית מדרש זכרון דב שבטורונטו, קנדה
קר לכם? כך נראה מניין הקורונה של בית מדרש זכרון דב שבטורונטו, קנדה
קר לכם? כך נראה מניין הקורונה של בית מדרש זכרון דב שבטורונטו, קנדה
(Beit Midrash Zichron Dov of Toronto)

זהו, החורף כבר כאן – ורבבות בני אדם מוצאים עצמם במצב חדש: תפילות במרחב הפתוח, הקר והרטוב. היום (ה') קרא הרב דוד סתיו, יו"ר רבני צהר ורבה של שהם, להמשיך ולהתפלל בחוץ, למרות הגשמים והקור.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הממשלה אמנם אישרה, לפני כחודש, תפילות של עד עשרה אנשים בבתי הכנסת (מניין בדיוק), וזאת בלחץ של המפלגות החרדיות, אך הרב סתיו אומר ל-ynet כי "כל מי שמכיר בתי כנסת יודע שזו החלטה פוליטית. אי אפשר לדרוש מהגבאי שיהיה שוטר וימנע את כניסת האנשים לבתי הכנסת, ולכן אנחנו ממשיכים לעודד תפילות בחוץ למרות כל הקשיים בתקופת החורף".
מחקרים בארץ ובחו"ל הוכיחו כי כאשר שרים או מתפללים בקול, נפלט רסס טיפתי למרחק גדול יחסית, ולכן סכנת ההדבקה גבוהה בהרבה מאשר שהייה במבנה סגור לצורך עבודה, למשל. לכן גיבש הרב סתיו הנחיות הלכתיות – מדריך לתפילות חורף תחת כיפת השמים, כדי שלא תחלו בדלקת ריאות (ולא בגלל קורונה).

כך תשרדו את תפילות החורף

מי שנמצא באמצע תפילה והחל לרדת גשם, יכול להפסיק את תפילתו וללכת למקום קרוב עם מחסה, וכמו כן הוא יכול לפתוח מטרייה על מנת להגן על עצמו (גם בתפילת שמונה עשרה).
לא מתפללים עם תפילין תחת גשם בלא הגנה. זה עלול לפגוע בפרשיות התפילין ולפוסלם בלי שאפילו נרגיש בכך.
אין מוציאים ספר תורה בעת שיורד גשם, אלא אם נמצאים במקום עם מחסה. קהילה שלא הצליחה לקרוא בתורה בשחרית, יכולה להשלים הקריאה בעת תפילת מנחה.
חולים ובכלל זה זקנים, אנשים חלשים או אנשים בריאים המשתדלים להימנע מלצאת החוצה בשל הקור, פטורים מתפילה מציבור. במיוחד הדברים אמורים כלפי כל מי שנמצא באוכלוסיות הסיכון לקורונה.
מצווה גדולה להתפלל בציבור, אולם אין להביא אנשים לידי סכנה. לכן במקום שבו לא ניתן למצוא פיתרון לתפילה במקום עם מחסה, עדיף להתפלל ביחידות.
ציבור שנמצא באמצע התפילה והתחיל לרדת גשם, רשאים המתפללים לנוע למקום עם מחסה או לפתוח מטריות, ואפילו בזמן תפילת העמידה.
אין להשתמש במטרייה בשבת גם אם פתחו אותה מבעוד יום. אם יורד גשם במהלך קריאת התורה, מותר לפרוס ניילון על הכתב ולקרוא דרכו, ומותר לפרוס טלית על אזור הקריאה כדי להגן מפני הגשם.

"פירצה קוראת לגנב"

הרב סתיו שיגר לאחרונה מכתב לתושבי עירו ובו הוא מסביר את ההתעקשותו להשאיר כמה שיותר בתי כנסת סגורים. "החלטת הממשלה לאפשר עד עשרה מתפללים בתוך בית הכנסת, אינה ניתנת ליישום ומהווה 'פירצה הקוראת לגנב'", כתב. "כל אחד מבין שלא נעמיד שוטרים שיגרשו מתפללים החוצה... נשמח לחזור ולפתוח את בתי הכנסת כאשר הממשלה תאשר כניסת 15 או 20 מתפללים לתוכם. לכן, עם כל הצער הכרוך בכך, בשלב זה יישארו בתי הכנסת סגורים עד שנוכל לחזור אליהם בבטחה".
2 צפייה בגלריה
בצל מגבלות הקורונה. תפילת נעילה המונית בכיכר דיזנגוף
בצל מגבלות הקורונה. תפילת נעילה המונית בכיכר דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
בשולי המכתב הוסיף הרב סתיו: "גם אם הגשם לא נעים לנו, הרי הוא ברכה עבור עם ישראל וארץ ישראל, ואין להתפלל להפסקתו".
בצה"ל הוחלט החודש לאפשר לחיילים וקצינים לחזור ולהתפלל בבתי הכנסת, אחרי יותר מחצי שנה של תפילות בחוץ, כולל לאחר הגל הראשון. אל"מ הרב שרון צברי, ראש מחלקת הרבנות הצבאית, הוציא מכתב לכלל היחידות בצה"ל ובו אישור לחזור להתפלל בבתי כנסת תחת מגבלות.
בפקודה נקבע: "בבית כנסת גדול - התפילה תתקיים בתוך בית הכנסת עד 10 מתפללים, ובלבד שניתן להתכנס בתוכו במרחק 2 מטר. בבית כנסת קטן שאינו מאפשר תפילה במרחקים כנדרש - התפילה תתקיים מחוץ לבית הכנסת עד 30 מתפללים".
לגבי קבוצות גדולות של חיילים הנמצאים בקפסולה, נקבע כי הם "יתפללו בתוך בתי הכנסת, לפי גודל הקפסולה, אך ללא ערבוב בין הקפסולות".
הפקודה החדשה של הרבנות הצבאית מאפשרת להשתמש בסוכות שטרם פורקו, תוך הקפדה לפרק את הדפנות ולכסות את גג הסוכה באמצעי הגנה מגשם דוגמת פיברגלאס, ניילון וכדומה. "אנו שמחים שבתאום עם דרג השטח הוצעו פתרונות ראויים לתפילות גם בימי החורף, כך שחיילי צה"ל יוכלו להתפלל במניין גם בימות הגשמים שאנו מתפללים לבואם", אמר הרב צברי ל-ynet.

סיוע למנייני החצרות

במספר יישובים בארץ החליטו לסייע למי שימשיכו להתפלל בחוץ. במועצת שהם, בה מתגורר הרב סתיו, מאפשרים לתושבים להתכנס במגרשים מקורים של בתי הספר מקומיים, כדי שניתן יהיה התפלל בלי להירטב בגשם.
טל אוחנה, ראש המועצה המקומית ירוחם, תאפשר לתושבים קנייה של אוהלים שבהם ניתן להתכנס עד 25 איש. תמורת 1,400 שקל, לפי חישוב של 70 שקל לכל מתפלל, ניתן יהיה לקנות את האוהל, כאשר את שאר הכסף תסבסד הרשות מתקציבה. אוחנה הדגישה כי האוהלים חייבים להיות מקורים בחלקם העליון, אך ללא דפנות (אוהל עם דפנות נחשב כמו חדר סגור, ולכן פוטנציאל ההדבקות בו זהה לתפילה בבית כנסת).
בעיריית תל אביב סיפקו לעשרות בתי כנסת "ציליות" לפני ראש השנה. אלא שמתקנים אלה מגינים מפני השמש אך לא מפני הגשם, וברשות המקומית טרם החליטו האם לספק באופן דומה מתקנים המגינים מפני הגשם ומסרו כי "הנושא בבדיקה".
בחיפה סיפקו לפני החגים כ-400 אוהלי גזיבו, כ-3,000 כיסאות וכ-360 עמודי תאורה. מהעירייה נמסר כי גזיבו מגן גם מפני הגשם, ויחד עם זאת, "בימים אלה אנו בוחנים מענה נוסף המתאים לעונת הגשמים".
מעיריית ירושלים נמסר: "כל ההצללות והציוד שניתנו לחגים יושארו במתחמי התפילה, תחת הנחיות משרד הבריאות. השימוש באוהלים שחולקו כרוך בפתיחת דפנות האוהל, כך שלא יהיה סגור מאף צד, וזאת על פי ההנחיות".