שתף קטע נבחר

אופטימיות זהירה

כלכלת ארה"ב בוחנת נשיא חדש עם עקרונות כלכליים ותיקים. ד״ר עדו קאליר בניתוח מיוחד

הנשיא האחרון שנכנס לתפקיד בלי עננה כלכלית מעליו היה כנראה ג'ורג' בוש האב, איש שם בשנת 1988. ועדיין, נדמה שהנשיא הנבחר ביידן, מקבל תפקיד כלכלי קשה מאי פעם, פשוט כי התקופה קשה במיוחד. השווקים הפיננסיים, בניגוד לציפיות, לא התרגשו כלל משינוי הזהות של הנשיא. על אף התדמית של טראמפ כמוביל קו של קיצוצי מס ולמרות האמירות ההפוכות למדי של ביידן, השווקים מעריכים כי הנשיא החדש שהתמיכה בו בקונגרס שברירית ובסנאט, לפחות עד הבחירות החוזרות בג׳ורג׳יה, אינה קיימת, יאלץ לבחור את הקרבות הכלכליים שלו בזהירות רבה ולשדה המוקשים של המיסוי כנראה שיבחר שלא להיכנס.

 

נקודת המוצא של הנשיא הנבחר ביידן צריכה להיות בצד המלא של הכוס. כלכלת השירותים האמריקאית, במיוחד המגזר הטכנולוגי, הפגינה גמישות ועמידות מרשימה ביחס לתהפוכות הקורונה, בעיקר בהשוואה לארצות OECD אחרות. כשבוחנים את התפוקה של הסקטור הטכנולוגי, רואים שלא רק שארה"ב שמרה על ההובלה שלה, אלא זו אפילו התרחבה. נדמה, מסתבר, שגם כאן, ההייטק הוא הקטר שאליו ירתמו קרונות מקרטעים יותר. יעדי המקרו של הממשל די ברורים. בטווח הקצר, יעלה נסיון בתחילת השנה הבאה למחוק את מרבית, אם לא כל נזקי 2020. לאחר מכן, ינסה הנשיא החדש להוביל את הכלכלה לשיעור צמיחה שהוא בעת ובעונה אחת יציב ואף גבוה מזה של העשור האחרון.

 

גכיכג ()
אופטימיות זהירה. כלכלת ארה"ב

 

העשור של 2010-2019 התבטא בצמיחה יציבה למדי, וודאי תנודתית הרבה פחות מאשר בעשורים שקדמו לו, אלא שהממוצע השנתי של 2.5% איננו רק נמוך בכמעט אחוז מהיעדים שהממשלים חשקו בהם, אלא הם גם מחולקים בין מגזרים שצמחו מהר לכאלה שמדשדשים כבר עשרים שנה. איך לאסוף קדימה גם את הסקטורים של התעשיה המסורתית, והרפואה, שסובלים משיעורי יעילות נמוכים במיוחד, זו אכן משימה קשה ומאתגרת.

 

מחכים לחבילת הסיוע

כל עוד לא הושלמה הצגת הצוות הפיננסי שיוביל את הקבינט של הממשל החדש, קשה לדעת ולצפות עד כמה נחרצים יהיו המהלכים שינקוט הממשל. עם זאת, נראה שהצעד שבעזרתו ירצה ביידן לא רק להוציא את ארה"ב מהקורונה אלא גם להירשם בספרי ההיסטוריה, יהיה בניית חבילת סיוע גדולה מאד ומתוחכמת אשר תוזרק למערכת העסקית האמריקאית כבר בחודשים הקרובים בשנת 2021.

 

על גודלה של חבילת הסיוע כבר נשמעו אין ספור הערכות ונראה שזו תכיל מעל 2000 מיליארד דולר, ואולי אף קרוב ל-3000 מיליארד דולר. סכום שאולי היה נשמע לנו דמיוני למדי ב- 2019, יהיה כך נראה, סביר מאד בשנת2021. המבחן של ביידן יהיה לא רק על גובה הסכום, אלא אולי בעיקר, בעד כמה יהיה נועז באופן הוצאתו. ביידן מחויב לשינוי טכנולוגי.

 

ארה"ב מתקדמת מאד בתחומי התוכנה והתעשייה הצבאית, אבל נתנה לעצמה להישאר מאחור בלא מעט תחומים אחרים בשנות כהונתו של הנשיא טראמפ. אם 70% מהפטנטים בתחומי התוכנה רשומים על שם חברות אמריקאיות, הרי שבתחומים כמו עיבוד עץ ומתכת, תחבורה ימית והולכת נוזלים, פחות מ 20% מהפטנטים הינם אמריקאיים.

 

אם חלק ניכר מהסיוע יוזרק למחקר יישומי - החל מהמוסדות האקדמיים וכלה בחברות תעשייתיות בעלות ידע ייחודי, ואם המהלך הזה ילווה בשמירה הדוקה ומופגנת, גם אם פחות רעשנית, על זכויות הקניין של החברות המפתחות, יהיה זה מהלך משמעותי לאורך זמן. מהלך כזה לא רק ייצר מקומות עבודה על הנייר, אלא גם כאלה שהם הרבה יותר ממקור להכנסה גבוהה יותר, הם עמידים יותר ופחות פריכים למשברים כלכליים. ביידן, כמו רבים מהמפלגה הדמוקרטית, שב ודיבר על מחויבות לחזרה להסכמי האקלים. החזרה למתווה שמגביל זיהום ופועל למיתון ההתחממות הגלובלית, יכול להיות אבן בסיס שניה למדיניות הכלכלית של הממשל החדש. האם לפגוע בתעשיית פצלי הנפט המזהמת? זו שכלכלת כמה מדינות שהעניקו את הניצחון לביידן תלויה בה במידה לא קטנה? אם מחירי הנפט ישובו לרמה גבוהה של 50 דולר ויותר, כמו בימי טרום הקורונה, יהיה קשה לחסל אותה. אם המחירים ימשיכו לנוע מתחת ל-40אל הסיבות הסביבתיות יצטרפו גם סיבות כלכליות של שורה תחתונה שלילית ואת זה, כמובן, קל יותר למכור לאזרחים האמריקאיים.

 

חברות הרכב הגדולות ואיתן עוד אלפי חברות קטנות יצטרכו אולי להתמודד בפעם הראשונה עם מגבלות זיהום מהותיות. זוהי חזית שקשה לראות כיצד ימנע ממנה הממשל החדש, אם בכוונתו לחזור להסכמי שיתוף פעולה בינ"ל. נקודת האור השנייה של הממשל החדש הוא האשראי הנדיב שהוא ייהנה ממנו. אם הידוק הקשרים הבינלאומיים ילווה גם בהסכמי סחר משופרים- והוגנים, הקשרים הללו עשויים להזניק סקטורים שלמים בתעשייה האמריקאית קדימה, חברות אמריקאיות, הלא, הסתדרו מאז ומתמיד היטב בתנאים של תחרות קשוחה. אולי זו תהיה דרכו של הנשיא החדש לעשות את אמריקה "Great Again".

 

ד״ר עדו קאליר, מרצה וחוקר בקריה האקדמית אונו המציעה מסלול ללימודי תואר שני במנהל עסקים (MBA) ותואר ראשון במשפטים לישראלים השוהים בארה״ב:www.ono.ac.il

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים